• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5
مهندس شروین مختاری خبر داد:

تشریح علت عدم بهره برداری از معدن دالی در راوه شهرستان دلیجان

  • کد خبر : 16277
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
تشریح علت عدم بهره برداری از معدن دالی در راوه شهرستان دلیجان
مهندس شروین مختاری عضو هیئت مدیره و سخنگوی معدن دالی گفت: این معدن مجوزهای لازم را در سال ۱۳۹۱ دریافت کرده و پروانه بهره برداری دارد اما به دلیل اخلال های ایجاد شده هنوز موفق به بهره‌برداری نشده و از این بابت خسارات زیادی نیز به شرکت وارد شده است.

مهندس شروین مختاری عضو هیئت مدیره و سخنگوی معدن دالی گفت: این معدن مجوزهای لازم را در سال ۱۳۹۱ دریافت کرده و پروانه بهره برداری دارد اما به دلیل اخلال های ایجاد شده هنوز موفق به بهره‌برداری نشده و از این بابت خسارات زیادی نیز به شرکت وارد شده است.

به گزارش تجارت آوا، عضو هیئت مدیره معدن دالی در نشست خبری و خبرنگاران گفت: این معدن مجوز بهره برداری در سال ۹۱ اخذ نموده و کلیه پروانه ها و مجوزها از مراجع ذیصلاح را دریافت نموده است.

وی ادامه داد: معدن دالی در استان مرکزی شهرستان دلیجان و در ۸ کیلومتری روستای راوه واقع شده این معدن ۵ میلیون تن ذخیره قطعی و ۱۲ میلیون تن ذخیره تخمینی با عیار نیم درصد دارد. بهره برداری از این معدن می‌تواند شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و اشتغال زایی و درآمد خوبی را برای کشور و منطقه ایجاد نماید.

با گذشت چندین سال از دریافت پروانه این معدن در حال حاضر غیر فعال است. باید اضافه کنم فعالیت معدنی هیچگونه خسارات را برای اطراف ایجاد نمی کند از جمله آب و منابع طبیعی و حتی سطح تخریبی بسیار محدودی دارد و سازمان صمت نیز این موضوع را تایید نموده است حتی برای روستاییان نیز سهم زیادی در نظر گرفته شده که نیازهای آنها را برآورده کرده و جهت عمران و آبادی روستا استفاده شود، حتی با اعلام ما ۱۲۰۰ نفر از روستاییان برای کار در این معدن اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی را در منطقه برای آنها داشته باشد.

با آغاز بهره برداری معدن و تحویل ماده اولیه به صنعت کشور عوارضی نیز برای دهیاری روستا در نظر گرفته شده که واریز خواهد شد و نقش عمده‌ای در آبادانی این روستا را خواهد داشت.

ما تمامی مراحل قانونی را طی کرده‌ایم و با این موضوع باید فعالیت معدن هر چه زودتر شروع شود.

حتی بهره برداری و واحد فرآوری به صورت آبشویی طراحی شده و هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نمی شود که نگرانی ایجاد کند. ما می توانیم مس کنستانتره با عیار ۳۰ درصد تولید کنیم و تحویل صنایع دهیم.

اما متاسفانه امکان بهره‌برداری مهیا نشده و روستا و عده‌ای از روستاییان جلوی این کار را گرفته‌اند و حتی به ماشین آلات ما حمله کرده و خساراتی را وارد کردند و آنها را تخریب کرده اند.
ما طبق قوانین وظایف خود را انجام دادیم و می دهیم و حتی منطقه نیز از آن بهره‌مند خواهد شد. حتی بخشی از درآمد به دهیاری روستا واریز خواهد شد که پروژه‌های عمرانی در آنجا صورت پذیرد و از طرفی جذب نیرو نیز از آن روستا خواهد بود.
البته ما از طریق قانون موضوع را پیگیری کرده ایم و همه سازمانها نیز به ما کمک کرده‌اند که معدن را راه اندازی کنیم. البته باید بگویم در مجموع ما به دنبال راه‌حل دوستانه برای حل این موضوع هستیم.

باید اضافه کنم حتما معدن در خطر لغو مجوز هم قرار گرفته است، با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم نفتی و مسئولین نیز تاکید دارند از ظرفیت‌های دیگر مثل معدن بتوانیم استفاده کنیم، ما با مسئولین و فرمانداری جلسه های مختلفی داشتیم که کار را زودتر شروع کنیم.

متاسفانه روستاییان اطلاعات کافی ندارند و یا اطلاعات غلطی به آنها داده شده است و بر آن اسرار می کنند.

از طرفی اگر روستاییان خواسته های دیگری داشته باشند ما خوشحال می شویم به صورت قانونی به آنها گوش کنیم و در حد توانمان آن‌ها را اجرا کنیم و علاقه‌مندیم در آبادانی روستا نیز سهیم باشیم.

البته ممکن است تحریکاتی نیز وجود داشته باشد، که کار یافتن آن تحریکات توسط مراجع قانونی و قضایی است که منشا آن ها را پیدا کند، ما فقط در تلاش هستیم بهره برداری را شروع کنیم، بیشتر نظرمان به حل مسالمت‌آمیز این موضوع است.
ما مطمئن هستیم که این کار شدنی است و حتماً این معدن راه‌اندازی می‌شود و هیچ مشکل قانونی نیز نداریم.

حتی به روستاییان گفته‌ایم آبی که برای معدن تهیه میکنیم مازاد آن را حتما به روستاییان خواهیم داد و واحد بهداشت بنا خواهیم کرد و بخشی از آسفالت روستا را به عهده خواهیم گرفت.
امیدوارم هرچه زودتر این مسئله حل شود و بهره برداری از معدن آغاز گردد.

https://tejaratava.ir/?p=16277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.