• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

تحقق شعار سال نیازمند انسجام دستگاه‌های ذی‌ربط تولید است

  • کد خبر : 17971
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
تحقق شعار سال نیازمند انسجام دستگاه‌های ذی‌ربط تولید است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تحقق شعار سال نیازمند انسجام دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه تولید و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای است، موضوعی که با تشکیل کار گروه ویژه‌ای به همین منظور دست یافتنی است.

به گزارش تجارت آوا ، «عباس هاشمی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» افزود: این شعار در حقیقت شعار جدیدی نیست و افزایش تولید، رفع موانع و پشتیبانی‌ها مطلبی است که سال‌های پیش نیز به نوعی دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح و در حقیقت ادامه تاکید بر حمایت از تولید و رفع موانع است که در گذشته بیان شده بود.

وی گفت: در صنعت لوازم‌خانگی فارغ از حمایت‌ها از تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع، مسائلی وجود دارد که رفع آنها نیازمند یک بسته و پکیج کامل است.

هاشمی خاطرنشان کرد: رفع موانع در داخل با استمرار تامین مواد اولیه به‌ویژه مواد اولیه فولادی و پتروشیمی محقق می‌شود که در حقیقت شاه‌بیت شعار سال است، زیرا دسترسی واحدهای تولیدی به مواد اولیه یاد شده یکی از عمده‌ترین مشکلات تولید را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه‌داد: در موضوع پشتیبانی نیز همه دستگاه‌های ذی‌ربط در امور تولید باید به‌طور متمرکز عمل کنند و این‌طور نباشد که همچون گذشته دستگاه‌ها مطابق بخشنامه‌های داخلی یا سیاست‌های خاص خود در حوزه تولید بخواهند عمل کرده و همان رویه های پیشین را ادامه دهند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ابراز امیدواری کرد صنایع مادر به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه صنایع پایین‌دست، شبکه بانکی، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و دیگر دستگاه‌ها، توجه ویژه‌ای به شعار سال معطوف داشته و از عملکرد جزیره‌ای بپرهیزند.

وی بیان‌داشت: در این راستا باید آیین‌نامه اجرایی و عملیاتی برای شعار سال نگاشته شود و دستگاه‌ها به صورت ملموس و عملیاتی در این جهت عمل کنند و هیات یا گروهی به این منظور تعیین شود.

هاشمی اضافه‌کرد: علاوه بر مسائل داخلی، در زمینه مسائل خارجی و بین المللی نیز باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا صنایع بتواند به شبکه جهانی متصل شده و مسائل تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات، صادرات، نحوه بازگشت ارز، چگونگی تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و غیره در قالب یک بسته کامل شود که در این صورت نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

وی اظهار داشت: درخصوص موضوع مهم بهبود فضای کسب و کار، بخشی از آن به مسائل داخلی و بخشی از آن به شرایط بین‌المللی باز می‌گردد و در این زمینه ضمن اینکه امیدواریم برخی مسائل و مشکلات کشور حل شود، انتظار می‌رود همه دستگاه‌های مربوطه ورود کنند.

لزوم ثبات قوانین در حوزه محدودیت واردات

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص صنعت لوازم خانگی خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌های منصوبه بالقوه بالایی در این حوزه در کشور وجود دارد که با مباحث یاد شده انتظار می‌رود از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری‌های انجام شده برای توسعه واحدها به ثمر بنشیند و علاوه بر آن تولیدکنندگان مطمئن باشند که در صورت رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی، ثبات قوانین را در جهت محدودیت واردات شاهد خواهند بود، آنگاه می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت در جهت افزایش تولید و صادرات و بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: محدودیت‌ها در این زمینه برای یک دوره دست‌کم پنج ساله اعمال شود تا تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند برای دستیابی به اهداف گفته شده تلاش کنند.

به گزارش ایرنا و به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، در روزهای تحریم بیش از ۲ برابر قبل از تحریم‌ها لوازم‌خانگی در کشور تولید شده است.

«کیوان گردان» در گفت وگویی با یادآوری اینکه رشد ۳۰ درصدی را در تولید لوازم‌خانگی در سال ۹۹ هدف‌گذاری کرده بودیم، افزود: این هدف تا پایان دی‌ماه محقق شد و از آن عبور کردیم.

وی گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۹ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد، هدف‌گذاری سال ۹۹ تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت.

گردان اضافه‌کرد: پیش از تحریم‌ها و در سال ۹۶ میزان تولید لوازم‌خانگی در کشور ۷.۵ میلیون دستگاه بود.

وی با بیان اینکه در روزهای تحریم، بیش از ۲ برابر قبل از تحریم‌ها لوازم‌خانگی در کشور تولید شده، گفت: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از سه میلیارد دلار کاهش ارزبری محقق شده است.

https://tejaratava.ir/?p=17971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.