• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

بورس کالا مرجع جهانی قیمت زعفران می شود

  • کد خبر : 34504
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
بورس کالا مرجع جهانی قیمت زعفران می شود
به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس اگر سبد گردان و فعالان بازار سرمایه کمک کنند، می‌توان زعفران را به قیمت جهانی خود نزدیک کرد و امیدواریم با حمایت بخش خصوصی، سبدگردان‌ها و بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی شاهد به کارگیری رویه‌های معمول اقتصادی و نه مداخلات دستوری باشیم تا این محصول به جایگاه خود برسد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از «کالاخبر» به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه در تشریح نشست ویژه بررسی مشکلات حوزه زعفران و نحوه قیمت‌گذاری این محصول که روز دوشنبه (۱۲ مهر ماه) برگزار شد، گفت: زعفران محصولی جهانی بوده و ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران، تولید حدود ۹۱ درصد زعفران دنیا را در اختیار دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: زعفران در دنیا نرخی جهانی دارد که قیمت دلاری آن طی ۱۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده این در حالی است که در ایران به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح، قیمت دلاری زعفران به شدت افت پیدا کرده به این معنا که نرخ صادراتی زعفران ۱۰ سال پیش حدود ۳ هزار دلار بود اما این عدد در حال حاضر به ۵۸۰ دلار رسیده است بنابراین درآمدهای ارزی حاصل از صادرات زعفران علیرغم افزایش صادرات کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این شرایط ایجاب می‌کند که از زعفران حمایت کرده و با برنامه‌ریزی قیمت آن را به نرخ جهانی نزدیک کنیم با تحقق این مهم از یک سو از زعفرانکاران حمایت خواهد شد و از سوی دیگر ارزآوری افزایش می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تاکنون حمایت از زعفران تنها با ورود بخش دولتی و خرید حمایتی انجام شده و در گام بعدی این موضوع رها شده، تصریح کرد: این سیاست طی سال‌های گذشته نتوانسته کمک مناسبی به افزایش قیمت جهانی زعفران کند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس افزود: مجلس یازدهم در تلاش است از ظرفیت بخش خصوصی و بازار سرمایه در جهت بازارگردانی و حمایت از محصول زعفران استفاده کند.

زنگنه با اشاره به حضور سبدگردان‌های عمده بازار سرمایه حوزه زعفران در نشست مذکور، ادامه داد: بازار ۶ هزار میلیاردی زعفران در برابر بازار سرمایه با حجم بالا، رقم چندانی محسوب نمی شود.

به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس اگر سبد گردان و فعالان بازار سرمایه کمک کنند، می‌توان زعفران را به قیمت جهانی خود نزدیک کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس یادآور شد: در نشست روز دوشنبه با حضور صاحبان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، شرکت‌های انباردار بورس، توافقات خوبی انجام شد. امیدواریم با حمایت بخش خصوصی، سبدگردان‌ها و بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی شاهد به کارگیری رویه‌های معمول اقتصادی و نه مداخلات دستوری باشیم تا این محصول به جایگاه خود برسد.

https://tejaratava.ir/?p=34504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.