• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

بورس کالا با جدیت راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند

  • کد خبر : 25917
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
بورس کالا با جدیت راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آیین افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا و معاملات سیمان در بورس کالا گفت: از بورس کالا می خواهم علاوه بر توسعه بازار مشتقه و ورود دارایی های جدید، با جدیت راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند.

به گزارش کالاخبر، محمدعلی دهقان دهنوی اظهار داشت: مدیران هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌ها ژنرال‌های نبرد توسعه بازار سرمایه هستند، نقش آنها فقط مدیریت هلدینگ یا شرکت خود نیست بلکه انتظار ما این است تا گام‌هایی برای توسعه بازار سرمایه برداشته شود و تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است و برای جامعه مضرر خواهد بود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری چیزی جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور ندارد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند که می‌توان با قیمت‌گذاری دستوری زمینه ایجاد رفاه را در کشور و برای مردم فراهم کرد در حالی که این موضوع اشتباه است و تجربه نشان داده که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به مسیری که اکنون برای معاملات طی می‌شود، تلاش ما این است  تا کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود اما این اقدام جزو هدف اصلی ما در بورس نیست.

وی با بیان اینکه هدف ما راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی سیمان است، اظهار داشت: یکی از مسایلی که در بازار سیمان وجود دارد رقابت نامطلوب صنعت سیمان برای صادرات در بازارهای صادراتی است، اگر بتوان فعالیت صادرات صنعت سیمان در قالب کنسرسیوم سیمان با هماهنگی صنعت سیمان راه‌اندازی کنیم ارزش افزوده‌ای که از محل صادرات سیمان به دست می‌آید، منابع ارزشمندی را برای صنعت سیمان ایجاد می کند.

دهقان دهنوی اظهار داشت: تجربه‌های موفقی در این زمینه در دنیا وجود دارد که امیدواریم با استفاده از آنها بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رفع قیمت‌گذاری دستوری یکی از اهداف ما است، با ورود سیمان به بورس کالا و خارج شدن از قیمت‌گذاری دستوری منافع سهامداران که در پیشگاه رانت و فساد قربانی می‌شد به پایان خواهد رسید.

او در ادامه از اقایان شریعتمداری و رزم حسینی در وزارت تعاون و وزارت صمت تقدیر می کنم چراکه زمینه رهایی از قیمت گذاری دستوری در بازار کالاها را فراهم کردند.

آتی سکه برگردد

رییس سلزمان بورس در ادامه به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق های طلا نیز امروز راه اندازی می شود و گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می شود.

او افزود: صندوق های سرمایه گذاری طلا زمینه سرمایه گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می کنند که در حوزه بازار ارز، مسکن و طلا حداقل دو بازار لازم است معاملاتشان به صورت نظام مند در بورس کالا انجام شود و در طلا این اتفاق افتاده و مسکن نیز در راه این بورس است.

دهقان دهنوی در ادامه اظهار داشت: از مدیرعامل بورس کالای ایران می خواهم که در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند تا ابزارهای کاملی را در اختیار فعالان حوزه طلا قرار دهیم تا ریسک های خود را مدیریت کنند.

https://tejaratava.ir/?p=25917

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.