• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4

بهره‌مندی ۳۵ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

  • کد خبر : 10966
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۷:۲۲
بهره‌مندی ۳۵ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

بیرجند – تجارت آوا – طرح «برق امید» یکی از طرح‌های ابتکاری دولت دوازدهم است که از آبان امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۵ هزار مشترک این استان از برق رایگان بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایرنا دوم شهریور امسال هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم‌مصرف را تصویب کرد و براساس این مصوبه مقرر شد طرح «برق امید» در کشور اجرایی شود.

این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است. به‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند.

این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته و تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

براساس طرح «برق امید» مشترکان برق خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند و مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

بیش از ۳۵ هزار مشترک برق در خراسان جنوبی از آبان امسال تاکنون مشمول این طرح شده‌اند که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق مصرفی برخوردار هستند.

مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۲ هزار و ۳۵۴ مشترک روستایی و ۲۳ هزار و ۲۲۷ مشترک شهری در استان خراسان جنوبی مشمول طرح برق امید شده‌اند و از تخفیف کامل برق مصرفی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف انرژی به ویژه انرژی برق اظهار داشت: اهداف این طرح مهم با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق مشترکان پرمصرفی که با اجرای طرح برق امید شناسایی شده‌اند، قابل دستیابی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تداوم رویه مصرف مشترکان کم‌مصرف، تغییر الگوی مشترکان خوش مصرف و حرکت به سمت دسته کم‌مصرف با رعایت نکات ساده همچنین اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف از طریق مدیریت بهینه از جمله اهداف اجرای طرح برق امید است که علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار نقش مؤثری در صرفه‌جویی مصرف انرژی در کشور دارد.

تابستان آینده، اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی

وی افزود: اجرای این طرح از آبان امسال آغاز شد و مشترکان برق این استان طی ماه‌های اجرای طرح، می‌توانند الگوی مصرفی خود را تغییر یا ادامه دهند.

دادگر با اشاره به اینکه این طرح فرصت مغتنمی برای توسعه صرفه‌جویی در مصرف برق برای ماه‌های گرم سال خواهد بود گفت: با شروع فصل تابستان در سال آینده شاهد اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: طرح برق امید مشمول خانه‌باغ‌ها و ویلاها یا انشعابات خالی از سکنه نمی‌شود و ویژه مشترکان خانگی است؛ مشترکان برق در این طرح به سه دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم شده‌اند و از این میان، بهای برق مصرفی گروه کم‌مصرف با ۱۰۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره میزان برق مصرفی سه دسته مشترکان گفت: کسانی که در ماه‌های گرم خرداد تا شهریور متوسط مصرف ماهانه آنها در یک دوره تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت باشد در دسته کم‌مصرف، ۱۰۱ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و مشترکان با مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت جزو دسته پرمصرف هستند.

محسن بخشایی ادامه داد: برای سایر ماه‌های سال نیز مشترکانی که مصرف آنها تا ۸۰ کیلو وات ساعت باشد شامل مشترکان کم‌مصرف، بین ۸۱ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلو وات ساعت طبق تعرفه‌بندی طرح برق امید مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان طبس جزو مناطق گرمسیر است گفت: نحوه محاسبه برق مصرفی در این شهرستان برای ماه‌های خرداد، تیر و مرداد گروه کم‌مصرف کمتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۲۰۰ تا هزار کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از هزار کیلو وات ساعت است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین برای ماه‌های اردیبهشت و شهریور در این شهرستان مشترکان کم‌مصرف کمتر از ۱۵۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت و برای مشترکان پرمصرف بیشتر از ۴۰۰ کیلو وات ساعت هستند.

وی عنوان کرد: برای ماه فروردین و ۶ ماه دوم سال مشترکان شهرستان طبس در دسته کم‌مصرف کمتر از ۸۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۸۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت قرار دارند.

تشویق مشترکان پرمصرف به صرفه‌جویی

بخشایی گفت: اجرای طرح برق امید سبب می‌شود قشر پرمصرف برای استفاده از مزایا و تخفیف‌های مورد نظر برای اضافه شدن به جمع مشترکان خوش‌مصرف تشویق شوند و قشر کم‌مصرف‌ها برای تداوم همین سطح مصرفی انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از نرم‌افزار «برق من» به عنوان نرم‌افزار جامع خدمات شرکت‌های توزیع در کشور افزود: مشترکان خانگی برق می‌توانند نرم افزار “خدمات غیرحضوری برق ایران” را نصب کنند و از وضعیت خود در طرح برق امید آگاه شوند.

وی از امکان بررسی میزان مصرف در قالب نرم‌افزار خدمات غیرحضوری برق ایران خبر داد و گفت: وضعیت مصرف، سوابق مصرف، استعلام برق امید، وضعیت خاموشی‌ها و درخواست انشعاب و خدمات پس از فروش انشعاب از طریق این نرم‌افزار قابل انجام و پیگیری است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: این نرم‌افزار از سایت شرکت برق به نشانی www.skedc.ir و سامانه بازار قابل دانلود و نصب است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت برق برخوردار هستند.

بخشایی با اشاره به اینکه از ابتدای آبان تعداد ۱۹۳ هزار و ۵۵۲ قبض در استان صادر شده است گفت: از این تعداد قبض صادر شده برای مشترکان خانگی ۱۴ هزار و ۳۸۲ مشترک شامل باغ ویلاها و منازل خالی از سکنه بوده که مشمول طرح برق امید نمی‌شوند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۰۵ هزار و ۶۷۳ مشترک خوش‌مصرف و ۳۷ هزار و ۹۱۶ مشترک نیز پرمصرف بوده‌اند.

https://tejaratava.ir/?p=10966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.