• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان با مشارکت بانک مسکن در استان کردستان تاسیس شد

  • کد خبر : 27640
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان با مشارکت بانک مسکن در استان کردستان تاسیس شد

در چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طی مراسمی با حضور اعضای شورای مسکن و بخش خصوصی و با تصویب این شورا، باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان در استان کردستان با هدف رونق و توسعه بخش مسکن و انسجام فعالین صنعت مسکن و ساختمان انسجام تأسیس شد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل ازپایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا؛ در این نشست سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به جایگاه قانونی اتاق در پیشبرد مدیریت توسعه گفت: این نهاد به عنوان بزرگترین تشکل صنفی و پارلمانی بخش خصوصی نقش اساسی در انتقال مطالبات بخش خصوصی به تمام نهادهای حاکمیتی دارد و اجرای مصوبات نشست های شورای گفتگو اجبار قانونی دارد و تخطی از آن جرم محسوب می شود.
حسینی هم چنین افزود: اتاق بدون لکنت زبان و با صراحت کامل مسائل و چالش ها را مطرح و اجرای مصوبات را پیگیری می کند که باید از همکاری تمام ارگانها در این راستا تقدیر و تشکر کرد.
حسینی با اشاره به اینکه مسکن یکی از نیازهای ضروری هر فردی است، اظهار داشت: مردم کردستان هم مانند دیگر نقاط کشور با مشکل نبود مسکن مواجه هستند و می باید برای تامین مسکن آنان برنامه ویژه ای تدوین کرد که در راستای تحقق این امر مهم و بهبود و ساماندهی فعالان مسکن و ساختمان با بانک مسکن و پارک علم و فناوری تفاهم نامه ای برای اجرای طرح باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان استان منعقد و به امضا رسیده است.
وی خواستار حمایت و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش مسکن از باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان شد و اظهار داشت : بدون شک ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان از یک سو می تواند در ساماندهی بخش مسکن و تامین سرپناه برای شهروندان نقش بسیار مهمی ایفاء کند و از سویی دیگر موجب رونق کسب و کار فعالین بخش مسکن و صادرات توانمندیهای فنی و اجرایی و تولیدات استان به کشورهای همسایه خصوصا عراق شود.
جلال الدین سلیمی مدیر شعب استان نیز در این نشست مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اعلام آمادگی این بانک از تمامی برنامه و طرح های مرتبط با رونق و توسعه بخش مسکن گفت: شرایط بازار و سلایق مردم در حوزه مسکن تغییر کرده و روش های سنتی در ساخت و مدیریت روبه پایان است بر این اساس نمی توان با توسل به شیوه های سابق امور را هدایت کرد، پس می بایست با فکری نو، طرحی نو و براساس خرد جمعی و همکاری تمامی فعالین بخش مسکن و ساختمان مسیر را برای توسعه بخش مسکن مهیا کرد.
سلیمی ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن را روشی نوین برای مدیریت حوزه مسکن و ساختمان عنوان کرد و افزود: تفاهم نامه ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان که با همکاری اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و بانک مسکن استان کردستان منعقد شده گامی مهم برای ورود به مدیریت نوین مسکن میباشد که علاوه بر موسسین این باشگاه می باید دستگاههای مرتبط با بخش مسکن توانائی های خود را به صورت مشترک در اختیار این باشگاه قرار دهند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در این باشگاه روش های دانش بنیان تولید مسکن توسط پارک علم و فناوری در اختیار مخاطبان قرار می گیرد تا این افراد بتوانند از امکانات آموزشی و حمایتی این نهاد برخوردار شوند، اتاق بازرگانی هم به عنوان بزرگترین نهاد بخش خصوصی پتانسیل های مالی و تجربی خود در حوزه سرمایه گذاری را معرفی و بانک مسکن هم منابع خود را در این راستا بسیج می کند تا بتوانیم با همکاری همدیکر هم قیمت تمام شده را پائین بیاوریم و هم رونق بخش روند ساخت مسکن باشیم.
سلیمی تاسیس باشگاه با ساختار فراسازمانی را برای اولین بار توسط استان کردستان عنوان کرد و ابراز داشت : ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان نگاه جدیدی به حوزه مسکن است و استان کردستان به عنوان اولین استان در کشور است که باشگاه را با ساختاری فراسازمانی تاسیس می کند و ضرورت دارد تا دستگاههای اجرایی مرتبط و فعالان حوزه مسکن از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان با این باشگاه همراه شده و همه افکار و منابع را در یک نقطه متمرکز کنیم.
مدیر امورشعب بانک مسکن در کردستان افزود: در مدلی که در باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان طراحی شده ،میزان هزینه تمام شده بخش های مختلف مسکن قابل کاهش است و علاوه بر این از دیگر نقاط قوت این باشگاه شناسایی و معرفی محصولات به مصرف کنندگان است که به یاری خداوند تا پایان سال جاری اثرات مثبت این طرح را خواهیم دید.
شهرام ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان نیز در این نشست با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده مسکن در استان گفت: سهمیه استان از مسکن مهر ۳۵ هزار واحد بود که با همکاری کامل بانک مسکن به نتیجه رسید اما به علت بالا بودن هزینه های تمام شده با تاخیر در اتمام مواجه شدیم.
وی در بیان موانع موجود در توسعه بخش مسکن و ساختمان اظهار داشت : بزرگترین نقطه ضعف حوزه ساخت و ساز مسکن کردستان کمبود نیروی ماهر و متخصص است که برای غلبه بر این موضوع نیاز به همکاری نهادهای آموزشی و مهارتی داریم. یکی دیگر از موانع توسعه کمی ساخت و ساز در کردستان کمبود زمین است به طوری که در شهرهای سنندج، مریوان و کامیاران واقعا مشکل داریم.
ملکی خاطر نشان کرد: در گذشته بسیاری از دلالان با ایجاد تعاونی مسکن و ثبت نام و اخذ پول از افراد متقاضی اقدام به تملک زمین های اطراف شهرها کرده اند که به علت نداشتن کاربری و خرید مال غیر امکان ساخت و ساز در این اراضی وجود ندارد و پرونده های متعددی در نظام قضائی تشکیل شده است و در جای خود سبب خروج اراضی وسیعی از گردونه تامین مسکن شده است.
معاون امور عمرانی استانداری کردستان در خصوص انعقاد تفاهم نامه باشگاه مخاطبان مسکن که در این جلسه میان بانک مسکن ، اتاق بازرگانی سنندج و پارک علم و فناوری استان کردستان امضا شد، اظهار داشت: کار خوبی شروع شده که محاسن زیادی هم در حوزه فنی مهندسی، هم بر ۱۳۰ صنعت وابسته ساختمان و هم اشتغال دارد و موارد خوبی از جمله استفاده از فناوری های نوین مطرح شده که می تواند در تامین سرپناه شهروندان براساس معیارهای روز دنیا و انسجام فعالین بخش مسکن نقش مهمی داشته باشد و لازم است تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط و اداره کل استاندارد باشگاه را همراهی کنند.
خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یکی از بخش های مهم اقتصادی است، اظهار داشت: در این استان مشکل تامین مسکن مطرح بوده و در این خصوص فشار زیادی به مردم وارد شده است بطوریکه به دلیل مشکل تامین زمین امکان ثبت نام متقاضیان بیشتری در طرح اقدام ملی فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح اقدام ملی مسکن شاهد رونق بخش ساختمان خواهیم بود، یادآور شد: طرح اقدام ملی می تواند زمینه ای برای توسعه بخش مسکن باشد که در صورت همکاری تمامی دستگاههای مرتبط با بخش مسکن با باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان و فرهنگ‌سازی مناسب، فعالین و متقاضیان این حوزه را با اجرای برنامه‌های مختلف به میدان بیاوریم و این کار موجب افزایش نظارت اجتماعی می‌شود.
دکتر خالد سعیدی رئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز در این نشست همکاری تمام بخش ها در حوزه مسکن را تنها راهکار برون رفت از شرایط فعلی دانست و گفت: باید از انجام کارهای تک ارگانی و شهرستانی پرهیز کرده و می باید همه دستگاههای دولتی، نهادهای صنفی و فعالان بخش مسکن را در یک فضا به نام باشگاه مخاطبان مسکن جمع کرد.

وی به وظایف پارک علم و فناوری در راه اندازی باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان اشاره کرد و گفت: کار پارک علم و فناوری تامین مسکن نیست بلکه وظیفه ما آشنا سازی جامعه با روشهای نوین و فناورانه ساخت مسکن است که در قالب دانش و تکنولوژی می باشد و با تمام توان در این راستا حاضر به همکاری هستیم و برای موفقیت در این زمینه ضرورت دارد تا دولت هم تمام زیرساختهای مورد نیاز را فراهم و همه دستگاههای اجرایی مرتبط را پای کار آورد.
سعیدی در ادامه بر طراحی بسیار کاربردی باشگاه در ساماندهی بخش مسکن و ساختمان تاکید کرد و یادآور شد: برنامه باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان طوری طراحی شده که با تغییر دولت تعطیل نخواهد شد و اگر دستگاه های متولی مسکن در استان به این مدل ورود پیدا کنند ، بدون شک اجرای این طرح در ساماندهی بخش مسکن و ساختمان و توسعه اقتصادی استان موفقیت آمیز خواهد بود.
معاون حوزه مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به ظرفیت اقتصادی ساخت و ساز در پیشبرد توسعه گفت: مسکن علاوه بر تامین سرپناه مردم ارتباط مستقیم با بخش بزرگی از مهارتهای نیروی انسانی و محصولات صنعتی دارد که در شرایط تحریم می تواند تاثیر منفی آن بر اشتغال را کاهش دهد و در این راستا اداره کل راه و شهرسازی آماده حمایت از برنامه های نوین حوزه مسکن و ساختمان همچون باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان است.
رضائی افزود: سهمیه کردستان از برنامه ساخت مسکن ملی ۱۱ هزار و ۸۵۰ واحد است که با توجه به شرایط توپوگرافیک استان امکان تامین زمین در موعد مقرر ممکن نیست و مدیریت کردستان درخواست کرده که سهمیه مذکور را کم کنند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج خواستار خودداری از وارد کردن شرکتهای غیر بومی به عرصه ساخت و ساز کردستان شد و اظهار کرد: کردستان دارای توانائی و پتانسیلهای بالایی در حوزه ساخت و ساز از جمله تعداد شرکتهای پیمانکاری، واحدهای تولید مصالح ساختمانی، استاد کاران ماهر و کارگر دارد که باید از آن در این حوزه استفاده شود که این رویکرد کمک بزرگی به توسعه و حفظ اشتغال استان می باشد.
فاروق کیخسروی از حمایت بانک مسکن و پارک علم و فناوری در راه اندازی باشگاه تقدیر کرد وافزود: ورود بانک مسکن به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی بخش مسکن و پارک علم و فناوری به عنوان شناسایی نخبگان عرصه ساختمان و تولید مسکن با فناوریهای نوین می تواند موفقیت باشگاه مخطبان مسکن و ساختمان را دو چندان کند و اتاق بازرگانی سنندج در زمینه جذب سرمایه گذار و بسیج فعالان حوزه ساخت و ساز آماده حمایت و همکاری با باشگاه مخطبان مسکن و ساختمان است.
لازم بذکر است در پایان این نشست تفاهم نامه باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان با حضور معاونین استانداری کردستان و مدیران دستگاههای اجرایی توسط مدیران بانک مسکن، اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری استان کردستان امضاء شد و از طرح باشگاه رونمایی شد.

https://tejaratava.ir/?p=27640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.