• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

بازگشت به عقب در بازار اوراق مسکن

  • کد خبر : 35543
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
بازگشت به عقب در بازار اوراق مسکن

بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن این هفته شاهد بازگشت به عقب قیمت در کانال حداقلی بود.

بررسی های به عمل آمده از سوی پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از وضعیت بازار بالادست معاملات مسکن -بازار معاملات خرید وفروش اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن- نشان می دهد میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن این هفته در کانال حداقلی عقب نشست.

میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن که به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن طی یکماه گذشته در برخی از روزها با عبور از کانال ۶۰ هزار تومان به کانال ۷۰ هزار تومان صعود کرده بود در روزهای سپری شده از هفته جاری بار دیگر به کانال ۶۰ هزار تومانی بازگشت.

کانال ۶۰ هزار تومان به عنوان کانال حداقلی قیمت اوراق تسهیلات مسکن شناخته می شود. هر چند در برخی از مقاطع میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به کانال های پایین تر نیز سقوط کرده است اما در زمانی که سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش می یابد و به تناسب انتظار می رود تقاضا برای خرید اوراق به منظور دریافت تسهیلات مسکن نیز افزایش یابد، کانال ۶۰ هزار تومانی به عنوان کانال حداقلی قیمت شناخته می شود.

در حالی که پیش از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در کانال ۶۰ هزار تومان قرار داشت، باقی ماندن این سطح قیمتی در بازار معاملات اوراق در شرایط فعلی که سقف تسهیلات تا دو برابر افزایش یافته است یک پیام مهم به بازار مخابره می کند.

این پیام مهم به یک نگرانی عمده از بابت اثر تورمی افزایش تسهیلات مسکن بازمی گردد. پیش از این یکی از موانع افزایش سقف تسهیلات مسکن به رغم کم اثر شدن این تسهیلات در پوشش هزینه خرید آپارتمان های مسکونی نگرانی سیاست گذار پولی و متولی مسکن از بابت احتمال افزایش قیمت مسکن در نتیجه افزایش سقف تسهیلات عنوان می شد.

حال اما پیام های دریافتی از بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن به عنوان بازار بالادست معاملات مسکن نشان می دهد نه تنها اقدام در جهت افزایش سقف تسهلات خرید مسکن منجر به ایجاد جو هیجانی و نوسانی در بازار ملک نشده است بلکه حتی این افزایش در بازار معاملات اوراق نیز اثر تورمی نداشته است.

مهمترین شاهد و دلیل این موضوع، باقی ماندن میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در کانال ۶۰ هزار تومان است. شواهد و تحقیقات میدانی به عمل آمده از بازار معاملات مسکن نیز نشان می دهد به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تقاضای هیجانی وارد بازار نشده است و قیمت واحدهای مسکونی تفاوت چندانی با روزهای قبل از اعلام خبر افزایش تسهیلات مسکن ندارد.

به گزارش هیبنا، متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن در صورتی که انفرادی اقدام به دریافت تسهیلات کنند باید در شهر تهران و برای دریافت تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی ۵۶۰ فقره اوراق خریداری کنند.

روز گذشته میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن حدود ۶۹ هزار تومان بود. این سطح قیمت نشان می دهد نه تنها تقاضای سفته بازی در بازار اوراق در حال حاضر وجود ندارد بلکه تقاضای هیجانی مصرفی نیز به بازار اوراق ورود نکرده است.

https://tejaratava.ir/?p=35543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.