• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
کارشناس بازار سرمایه:

امکان تحلیل از سرمایه‌گذاران بورس گرفته شده است

  • کد خبر : 64675
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
امکان تحلیل از سرمایه‌گذاران بورس گرفته شده است
عبداله رحیم‌ لوی گفت: شکی وجود ندارد که تعداد نمادهای با P/E حدود ۳ الی ۴ در بازار کم نیست و این اتفاق در بازار سرمایه تقریبا بی‌سابقه است اما در بازارهای مالی، آینده خرید و فروش می‌شود و شرایط به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی P/E فوروارد برای بلند مدت را ندارند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اگرچه تحلیل‌های بنیادی حاکی از ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه است؛ اما کماکان سرمایه‌گذاران رغبتی به خرید سهم ندارند.

عبداله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در این خصوص بیان کرد: در اینکه بازار سرمایه از منظر تحلیلی ارزنده است، شکی وجود ندارد. تعداد نمادهای با P/E حدود ۳ الی ۴ در بازار کم نیست و این اتفاق در بازار سرمایه تقریبا بی‌سابقه است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد حتی در صورت کاهش قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ ارز در بازار داخل از افت سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور جلوگیری خواهد کرد. اما در بازارهای مالی، آینده خرید و فروش می‌شود و شرایط به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی P/E فوروارد برای بلند مدت را ندارند.

وی اضافه کرد: به رغم ارزندگی بسیاری از سهم‌ها، بازار سرمایه از معضل بی‌اعتمادی و کمبود نقدینگی رنج می‌برد و معاملات بسیار کم رونق شده است. ورود نقدینگی به بازار سرمایه و نیز بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار، دو بالی هستند که بازار سرمایه برای حرکت به آنها نیازمند است. وعده‌های محقق نشده و اظهارنظرهای غیر کارشناسی در مورد بازار سرمایه در کنار برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت مثل قیمت‌گذاری دستوری، فضای روانی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و شاید اگر اتفاق خاصی رخ ندهد که پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه را افزایش دهد، رکود در بازار سرمایه تا زمان انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد. به هر حال دولت با کسری بودجه مواجه است و در صورت تداوم شرایط فعلی، نگرانی‌ها نیزبه قوت خود باقی است.

رحیم لوی با اشاره به برخی راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: اگر اراده‌ای برای بهبود وضعیت بازار سرمایه وجود داشته باشد، حتما راهکارهایی برای خروج این بازار از وضعیت در دسترس خواهد بود. برای مثال کاهش نرخ بهره بین بانکی و همچنین تشدید نظارت بر بانک‌ها برای جلوگیری از پرداخت سود بالاتر از نرخ‌های مصوب به سپرده‌گذاران؛ اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ پرهیز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی برای صنایع همچون اخذ عوارض صادراتی به محض افزایش مقطعی قیمت‌های جهانی؛ اصلاح سریع دستورالعمل بازارگردانی در بازار سرمایه و… در بهبود وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. با این حال ریسک کسری بودجه دولت کماکان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: در سال‌های قبل همواره بازار سرمایه، پر بازده‌ترین بازار در بلندمدت بوده و امیدواریم با شفاف‌تر شدن فضای اقتصاد کشور و کاهش ریسک‌های موجود، باز هم شرایطی فراهم شود که بتوان بازار سرمایه را پر بازده‌ترین و مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

https://tejaratava.ir/?p=64675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.