• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

اقتصاد دانش‌بنیان؛ حلقه مفقوده/ چرا کالای خارجی خریدار دارد؟

  • کد خبر : 24095
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
اقتصاد دانش‌بنیان؛ حلقه مفقوده/ چرا کالای خارجی خریدار دارد؟

یک اقتصاددان تاکید کرد: اگر من رییس جمهور بودم به مدیران اقتصادی تاکید می کردم که ابتدا مشخص کنند عملکرد و برنامه‌هایشان، تا چه میزان کشور را به اقتصاد دانش بنیان نزدیک یا دور می‌کند؟

به گزارش ایبِنا، یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه در حال حاضر با این شرایط اقتصادی کشور نمی توان اولویت بندی برای آن داشت، تصریح کرد: باید همه بخش ها را با هم و به موازات پیش بُرد چرا که موافق برتری دادن یک بخش به دیگری در شرایط سخت و حساس کنونی نیستم. 

ابوالفضل شاه آبادی در گفت و گو با ایبِنا ادامه داد: هرچند باید در ابتدا هدفگذاری در اقتصاد مشخص باشد که براساس آن بتوان برتری یک بخش را هم تعیین کرد. وی با اشاره به راهکارهای دولت آینده در اقتصاد کشور، گفت: من به عنوان رئیس جمهور اولین اقدامی که انجام می دهم این است که کشور را با کشورهای توسعه یافته مقایسه می کنم تا شکاف با دیگران شناسایی شود. مهم ترین شکاف اقتصاد دانش بنیان است که ایران چنین رویکردی ندارد، به همین دلیل جایگاهی در اقتصاد و تجارت بین الملل ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه در اقتصاد ما، رفاه نسبت به جامعه جهانی پایین است، تاکید کرد: دانش بنیان شدن اقتصاد از کانال سیاست گذاری ها می گذرد؛ یعنی سیاست گذاری های پولی، مالی، تجاری و ارزی باید با نگرش دانش بنیانی انجام گیرد، اما کدام یک از ابزارها و با چه سطحی در اقتصاد ما می تواند موجب بسترسازی برای اقتصاد دانش بنیان و حرکت روی ریل این مولفه مهم شود؟

شاه آبادی گفت: در حال حاضر سیاست های بخش های مختلف اقتصادی کشور با این نگرش تنظیم نمی شود و این در حالی است که سیاست های پولی و مالی باید در خدمت سیاست های دانش بنیان باشند، در حالی که خودشان سکاندار هستند. 

این اقتصاددان اظهار کرد: اگر من رئیس جمهور بودم به مدیران اقتصادی تاکید می کردم که ابتدا مشخص کنند عملکرد و برنامه هایشان، تا چه میزان کشور را به اقتصاد دانش بنیان نزدیک یا دور می کند؟ متاسفانه تاکنون تمام سیاست هایی که در حوزه های تجاری، پولی، مالی و ارزی اتخاذ می شود به اقتصاد دانش بنیان آسیب می زند. 

وی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده ایران با دنیا اقتصاد دانش بنیان است، افزود: در حالی این مولفه در کشور مغفول مانده که می تواند منجر به مهار تورم و نقدینگی شود. تورم، شکاف بین عرضه و تقاضا است؛ بنابراین ابتدا باید ریشه های مازاد تقاضا را بیابیم که یکی از آنها نقدینگی است، اما ریشه های دیگر، شیوه قیمت گذاری نرخ ارز، دستمزد و سود بانکی و … است که هیچ کدام با نگرش اقتصاد دانش بنیان تنظیم نمی شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورها باید در صحنه بین الملل با هم رقابت کنند به این معنا که اگر تولیداتی که داریم از منظر کیفیت یا هزینه تمام شده بالاتر نباشند، در عرصه بین الملل نه تنها حرفی برای گفتن نداریم بلکه بازار داخلی را هم از دست خواهیم داد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: اینکه می بینیم کالای خارجی بازار را به نفع خود فتح می کند و تولیدکننده داخلی را پس می زند، نشان می دهد اقتصاد کشور، دانش بنیان نیست. اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکم ضرورت در دنیا قلمداد شده و برای اینکه در فعالیت های اقتصادی موفق شویم و بازارهای داخلی و دنیا را تصاحب کنیم، ابتدا باید مولفه های دانش ما نمود پیدا کند. در واقع دولت باید فضایی را مهیا کند تا نوآوری و کارآفرینی شکل بگیرد و متقاضی داشته باشد. 

https://tejaratava.ir/?p=24095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.