• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

احتمال سقوط آزاد نفت در پی بالا رفتن آمار ابتلا به کرونای دلتا

  • کد خبر : 30133
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
احتمال سقوط آزاد نفت در پی بالا رفتن آمار ابتلا به کرونای  دلتا

درپی بالا گرفتن موج همه‌گیری با ویروس جهش‌یافته «دلتا» در دنیا، تقاضا برای نفت در بازار جهانی بازهم کاهش پیدا کرد. اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرد در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی، تقاضا به میزانی که قبلاً پیش‌بینی شده بود، رشد نکند و اوپک هم برآورد خود را برای رشد تقاضا در فصل آخر سال جاری، تغییر داد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ گزارش‌ها در چین، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان نیز از کاهش تقاضای نفت در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن حکایت دارد و انتظار می‌رود، با افزایش قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده کسب‌وکارها در چین برای ممانعت از انتقال ویروس کرونای دلتا در این کشور، کاهش تقاضا در ماه اوت هم ادامه یابد.

افت ۳ درصدی قیمت نفت در یک هفته

درنتیجه این تحولات، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهد در روزهای آغازین این هفته متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی حدود ۶۷ دلار بوده که سه درصد نسبت به هفته قبل از آن کمتر است، ولی نکته مهم‌تر، پیش‌بینی تداوم روند کاهشی قیمت تا انتهای ماه اوت است. این پیش‌بینی در شرایطی ارائه شد که بسیاری از کشورها قرنطینه‌های خود را دوباره توسعه داده‌اند و در تلاش هستند تا مانعی در مسیر پیشرفت این ویروس جهش‌یافته ایجاد کنند.

رشد ناچیز سفرها، تعطیلی مجدد کارخانه‌ها

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، شمار سفرها نسبت به سال قبل تنها ۳ درصد رشد کرده و به همین نسبت میزان تقاضا برای نفت در صنعت حمل‌ونقل هوایی هم رشد چندانی نداشته است. از سوی دیگر، فعالیت‌های صنعتی کارخانه‌ها نیز در بسیاری از کشورها تعطیل شده و فشارهای تازه‌ای برای کاهش تقاضا در بازارها وارد شد.

شوک به روند بازسازی اقتصاد جهانی

اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرده، درصورتی‌که دنیا برای مقابله با کرونای دلتا، ناچار به اجرای طرح‌های گسترده تعطیلی تا انتهای سال جاری شود، روند کاهشی قیمت تداوم خواهد داشت و شاهد سقوط قیمت هر بشکه تا مرز ۵۰ دلار خواهیم بود. این افت قیمت، بازهم طرح شرکت‌های فعال در تولید نفت «شیل» برای از سرگیری فعالیت شان را به تأخیر می‌اندازد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، شروع روند بازسازی اقتصادی و گذر از بحران بیکاری و تورم ناشی از همه‌گیری، دوره طولانی‌تری خواهد داشت.

https://tejaratava.ir/?p=30133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.