• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
7
محمد شریف ملک زاده تاکید کرد:

آمده‌ام پیشگیری از مفاسد کنم قبل از اینکه شکل بگیرد

  • کد خبر : 21922
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
آمده‌ام پیشگیری از مفاسد کنم قبل از اینکه شکل بگیرد
محمد شریف ملک زاده استاد دانشگاه اعلام کرد: برنامه ای که دارم مبارزه با مفاسد نیست من هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با مفاسد ندارم و آمده‌ام پیشگیری از مفاسد کنم قبل از اینکه شکل بگیرد باید ببینیم ریشه‌های این فساد کجاست.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آوا، محمد شریف ملک زاده رئیس دفتر اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان در آسیای مرکزی که برای ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است در نشست خبری گفت: من اگر وارد صحنه شدم خواستم تا جایی که جان دارم بلندگوی اصحاب رسانه و مردم شریف ایران باشم. باید ببینیم چرا در سالهای گذشته این مقدار فساد ایجاد شده است و آرامش و آسایش و روح و روان مردم از بین رفته پس من برای پیشگیری از مفاسد آمده ام.

وی که مولف ۴۱ جلد کتاب است ادامه داد: برای جلوگیری از مفاسد باید بگویم شاید هزینه آن تنها ۵۰ میلیون تومان بیشتر نباشد حتی یک مرتبه جوان تحصیلکرده کوله بری به من گفت ظرف دو هفته با یک برنامه هوشمند مجازی می توان این کار را انجام داد یعنی با یک برنامه هوشمند مجازی می توان حتی تسهیلات را رصد کرد و از ابتدا جلوی انحراف را گرفت. در دنیا همه سیستم‌ها هوشمند شده است و باید در این کشور نیز هوشمند شود. باید ۸۵ میلیون جمعیت ایران ناظر بر عملکرد مدیران باشند.

ملک زاده، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دولت‌های مختلف چهره های تکراری تنها با متدهای متفاوت آمدند باید یک بار هم بگذاریم چهره‌هایی با تخصص‌های دیگر حضور پیدا کنند. مدیرانی که در حوزه‌های خودشان مسئولیت‌هایی داشتند چرا در آن حوزه تغییراتی ایجاد نکردند. چرا سوابق افراد بررسی نمی شود و مسئولیت به آنها داده می شود.  آنها با شعارهای مختلف به صحنه آمدند و بعد مردم را رها کردند.

دولتی که تشکیل خواهد شد دولت خردمندان خواهد بود خرد یعنی ترجیح سود جمعی و فرد یعنی ترجیح سود دراز مدت به کوتاه مدت، خرد یعنی به دنبال افراد باتجربه در کشور گشتن نه این که از طرف بعضی ها معرفی شوند. ما باید در کشور مردم را دوست داشته باشیم و باید کلمه دشمن را در حوزه داخلی حذف کنیم نباید افرادی که مخالف هستند را دشمن بدانیم. نباید افرادی ولایت‌فقیه را مصادره کنند، ولایت‌فقیه متعلق به همه مردم است. دشمن ما فقط کسی است که منافع ملی را به مخاطره بیاندازد صدای ما در دولت جدید صدای مردم خواهد بود.

معاون رئیس جمهور سابق ایران در بخش دیگری با اشاره به تاثیر منفی هیجانات بورس و نوسانات اقتصادی بر زندگی مردم گفت: در حال حاضر جامعه نیازمند دولت خرد گرا برای عبور از ضعف دیپلماسی و سوءمدیریت اقتصادی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت خردگرا می تواند جامعه را نجات دهد، گفت: دولت بعدی ابتدا باید به توسعه در مناطق محروم و حذف فقر در ایران گام بردارد، ضعف دیپلماسی و سوءمدیریت اقتصادی در سال های اخیر منجر به افزایش فشار به دهک های پایین جامعه شده تا جایی که الان اقشار کم درآمد کاملا نابود شده اند، از طرف دیگر یارانه ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان کمکی به خانواده ها نمی کند و در دولت روحانی به دلیل اینکه بارها افراد را برای ثبت نام یارانه و … زیرفشار قرار دادند ارزش مردم را هم پایین آورده اند، از این رو در گام نخست ما باید برنامه های برای شناسایی دهک های پایین جامعه داشته باشیم و با اشتغالزایی برای آنها از طریق شرکت ها و تعاونی ها علاوه بر اینکه حرمت آنها حفظ شود معیشت آنها به صورت پایدار تامین باشد.

محمد شریف ملک زاده با بیان اینکه کولبری و سوختبری زاییده ای مدیریت ضعیف در اقتصاد کشور است، افزود: به طور قطع دولت با ایجاد بازارچه های مرزی می تواند باعث حذف کولبری شود، به طور قطع این افرادی سود چندانی نمی برند و ۹۰ درصد سود حاصل از کولبری را کس دیگری می برد و فقط هزینه باربری آن را کولبر می برد

او با نگاهی به آسیب های اقتصادی ناشی از مشکلات اقتصادی و سقوط بورس در ایران، اظهار کرد:  حدود ۸ ماه پیش هشدارهایی درباره بازار بورس داده بودم و بارها تاکید کردم که بازار بورس ایرام برای قشری خاص است که بعد از دستیابی به سودهای کلان از بازار سرمایه خود را خارج می کنند، در یک سال گذشته افرادی با برنامه از پیش تعیین شده، عده ای را به سمت خرید سهام سوق دادند و باعث شدند افرادی با حقوق های پایین سهام بخرند و امروز همان مردم فقیر دچار زیان شده اند واقعیت این است تا زمانی که در بازارهای کاذب مانند معاملات مسکن ، بازار ارز و… یشتر از تولید سود وجود دارد عملا در بورس اتفاق مثبتی نمی افتد. بنابراین تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشور به وجود نیاید بازارهای مولد رشد نخواهند کرد.

ملک زاده درباره ضعف مدیریت نقدینگی دولت در دو سال گذشته به خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: در دو سال گذشته به دلیل اینکه دولت برنامه ای برای رشد اقتصاد مولد نداشت نقدینگی مردم به سمت بازارهای سوداگری رفت و همین مساله باعث شد نقدینگی از بازاری به بازار دیگر منتقل بشود و همه بازارها از جمله مسکن، خودرو ارز و طلا با تورم های بسیار سنگینی مواجه شدند و تبعات آن بر زندگی مردم دهک های پایین جامعه نمایان شده است، به طوری که امروز می بینیم که تقریبا شش دهک جامعه توان خرید آپارتمان یا ماشین ندارند بنابراین جامعه نیازمند دولت خرد گرا برای عبور از ضعف دیپلماسی و سوءمدیریت اقتصادی است.

او افزود: در شرایط کنونی وقتی سپرده گذاری مردم در بانک ها افزایش یافته یعنی مردم به تولید و بورس اعتماد نکرده اند و این ناشی از بی اعتمادی مردم است که در نتیجه سقوط بورس و نوسانات اقتصادی به وجود آمده است، در شرایط کنونی  تا زمانی که بانک ها به سیستم های قدرت وصل هستند و بنگاه داری می کنند مشکلات اقتصادی کشور برجای خواهد ماند.

رئیس دفتر اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان در آسیای مرکزی با نگاهی به راهبردهای که دولت بعدی باید دنبال کند، اظهار کرد: در حال حاضر برای عبور از مشکلات کنونی باید دیپلماسی را با محوریت کشورهای همسایه پیشبرد، از طرف دیگر باید توجه داشت که برجام با این تیم دولت کنونی محقق نخواهد شد و حاکمیت باید گروهی را برای مذاکرات برجام تعیین کند تا منافع کشور را پیش ببرند.

شریف ملک زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی برخی کشورهایی که با ایران همکاری های اقتصادی دارند هیچ اشتراکات فرهنگی و مذهبی با ایران ندارند، تصریح کرد: به طور قطع با دیپلماسی قوی منطقه ای می توانیم به راحتی همکاری ها را با کشورهای همسایه توسعه ده ایم و از طرین طریق منافع ملی و منطقه ای را پیش ببریم و حتی اتحادیه ای با حضور کشورهای اسلامی تشکیل دهیم که در معادلات جهانی از نظر اقتصادی و سیاسی نقش آفرینی کند.

او با تاکید بر اینکه در سال های گذشته در حوزه اقتصادی تقسیم منابع به خوبی انجام نشده است به همین دلیل فاصله دهک ها در بین جامعه زیاد است، اظهار کرد: امروز اقتصاد جامعه وابسته به نوسانات ارزی و التهابات سیاسی شده است و معیشت مردم کاملا در مقابل مشکلات بین المللی آسیب پذیر هستند، از این رو باید ساختار مدیریت اقتصادی فرسوده کشور مورد بازنگر قرار بگیرد و اقتصاد داخلی تقویت شود، در غیر اینصورت با برجام های ۲ و ۳ و… همچنان دچار نوسان اقتصادی و سیاسی خواهیم بود.

شریف ملک زاده با تاکید بر اینکه تنها صنعتی که می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد گردشگری است، گفت: گردشگری در ایران از قبل از تحریم ها مرده بوده، زیرا زیرساخت های لازم در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی و…ایجاد نشده است و امروز باید روی اقتصاد بومگردی سرمایه گذاری شود تا از طریق این صنعت بتوان ا اقتصاد نفتی فاصله گرفت.

معاون سابق رئیس جمهور ایران  با انتقاد به عملکرد ضعیف دولت در زمینه کرونا گفت: دولت انگلیس ۳۹۵ میلیارد دلار در سال گذشته به بنگاه های اقتصادی و… تزریق کرده تا بر مشکلات کرونا فائق آید، اما در ایران فقط بحث تعطیلی را مطرح می کنند در حالی که با همین تعطیلی ها مشکلات معیشتی مردم را از پای در آورده اند و برنامه برای واکسیناسیون به موقع ندارند.

https://tejaratava.ir/?p=21922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.