• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

آمار تورم مسکن غیر واقعی است یا مصاحبه مسئولان!؟

  • کد خبر : 52042
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
آمار تورم مسکن غیر واقعی است یا مصاحبه مسئولان!؟

  به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرگزاری موج، بانک مرکزی چندی پیش خبر از رشد ۶ درصدی قیمت املاک در تهران داده بود، بازاری که سال گذشته بیش از ۱۷ درصد رشد کرده و در سال های ۹۸ و ۹۹ هم بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود و خیلی […]

 

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرگزاری موج، بانک مرکزی چندی پیش خبر از رشد ۶ درصدی قیمت املاک در تهران داده بود، بازاری که سال گذشته بیش از ۱۷ درصد رشد کرده و در سال های ۹۸ و ۹۹ هم بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود و خیلی ها تصور می کردند که این بازار راکد می ماند و تنها در صورتی که ساخت و ساز در کشور رونق بگیرد و دلال ها املاک خود را روانه بازار کنند افت قیمت مسکن تهران کلید می خورد، اما این اتفاق هرگز نمی افتد. برخی از کارشناسان همچون رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز یکی از دلایل ادامه رشد قیمت ها در مسکن را همین آمارهای بانک مرکزی عنوان کرده اند.

معاملات مسکن تنها در برخی مناطق بالای شهر تهران اتفاق می افتد 

پیش از این محمود محمودی معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی هم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با تایید این موضوع که « در شرایط کنونی که اقتصاد مسکن با رکود مواجه است و معاملات مسکن تنها در برخی مناطق بالای تهران اتفاق می افتد، آمار بازار مسکن هم دقیق نیست و بیشتر تابع معاملات محدود در برخی مناطق است و اگر قرار باشد داده هایی درباره میانگین قیمت مسکن و تغییرات آن در مناطق مختلف داده شود، باید حتما معاملات به صورت یکپارچه در تمام مناطق اتفاق افتاده باشد.»

قیمت مسکن در ایران ارزان نمی شود

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با رد این ادعا که قیمت مسکن در ایران ارزان می شود، گفت: بازار مسکن وارد رکود شده است و تعداد معاملات به شدت کاهش یافته از طرف دیگر این بازار دارای چسبندگی بالایی بوده و به این سادگی افت قیمت رخ نمی دهد.

او با تاکید بر اینکه هزینه ساخت و ساز با توجه به تورم بازار جهانی مصالح و تورم عمومی در کشور روندی صعودی دارد، تصریح کرد:  همین گرانی هزینه ساخت و ساز باعث خروج سرمایه بخش خصوصی از مسکن شده که ادامه این روند زمینه کاهش تولید را به همراه می آورد و در نهایت منجر می شود همچنان تقاضا بیش از عرضه باشد که تبعاتی چون ادامه گرانی ها در بازار مسکن را به همراه دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با اشاره به اینکه برخی مسئولان در مصاحبه ها از مهار حباب بازار مسکن سخن می گویند که اطلاعاتی غلط است، گفت: این سیگنال‌های غیر کارشناسی در بازار مسکن که تاکید می کنند سقوط آزاد قیمت مسکن در راه است، اساسا هیچ پایه و بنیادی نداشته و درست نیست و تنها به رکود بیشتر این بازار دامن می زنند.

به گفته باقرپور آمار سامانه ثبت معاملات املاک گویای عمق فاجعه تورم در بازار مسکن نیست. چراکه بسیاری از معاملاتی که در مناطق ۱ و ۵ یا ۲۲ صورت می‌گیرد، املاک تعاونی ساز و فاقد سند تفکیکی و پایان کار بوده که هنوز در این سامانه ثبت نشده اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با تاکید بر اینکه پارامترهای بسیار اساسی تری نظیر تورم نهاده های تولید مسکن در تورم مسکن دخیل است، گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان عامل گرانی مسکن را به‌تنهایی اجرای یک قانون توسط سازمان امور مالیاتی دانست، در حالی که کاهش ساخت‌وساز یا رکود بازار مسکن مهمترین چالش این بازار است.

او با تاکید بر اینکه بخش مسکن به دلیل تورم رو به افزایش هزینه‌های ساخت و کاهش قدرت خرید مردم با چالش مواجه شده است، تصریح کرد: وقتی سرمایه گذاری در این بازار کاهش می یابد و صنعت ساختمان توجیه اقتصادی نداشته باشد، منجر می شود ساخت و ساز کاهش یابد و این عوامل در کنار تشدید رکود در بازار و افزایش انتظار واهی مردم برای کاهش قیمت مسکن منجر به ایجاد بحران در این بازار می شود.

https://tejaratava.ir/?p=52042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.