• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

آماده تامین اعتبار طرح توسعه کارخانه قوطی‌سازی کرمانشاه هستیم

  • کد خبر : 9705
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
آماده تامین اعتبار طرح توسعه کارخانه قوطی‌سازی کرمانشاه هستیم

تجارت آوا/کرمانشاه رئیس بنیاد مستضعفان از کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: آمادگی داریم فازهای توسعه این پروژه را تامین اعتبار کنیم.

پرویز فتاح در آیین افتتاح کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه که امروز (دوم دی) برگزار شد، اظهار کرد: مهر ماه سال گذشته بازدیدی از این کارخانه داشتیم و آنقدر سوت و کور بود که تصمیم گرفتیم حتما کاری برای راه‌اندازی آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این کارخانه آن بود که تجهیزات آن از خارجی‌ها خریداری و پول آن پرداخت شده بود، اما برای راه‌اندازی همکاری نمی‌کردند و دلیل آن هم در وهله اول تحریم‌ها و سپس شرایط کرونا بود.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه برای راه‌اندازی این کارخانه دو راه بیشتر وجود نداشت، یادآور شد: یا باید آنقدر منتظر می‌ماندیم که تحریم‌ها برداشته شود و کارشناسان خارجی با هزینه چندین میلیون دلاری این مجموعه را راه‌اندازی کنند و یا به فرموده مقام معظم رهبری فکری برای علاج تحریم‌ها می‌کردیم که در نهایت به همت مهندسان و جوانانی که عمده آنها بومی استان کرمانشاه بودند، تجهیزات کارخانه را راه‌اندازی کردیم.

 فتاح گفت: تجهیزاتی که برای این کارخانه خریداری شده بود “های تک” بوده و از بالاترین سطح تکنولوژی در بعد نرم افزاری و سخت افزاری بهره‌مند بود، به علاوه این تجهیزات از چند کشور مختلف خریداری شده بود که همین موضوع روند کار را کمی پیچیده‌تر می‌کرد.

وی اضافه کرد: در نهایت تبعات کار را پذیرفتیم و به همت جوانان ایرانی این کارخانه به بهترین شکل راه‌اندازی شد، در حالیکه اگر قرار بود همچنان منتظر کارشناسان خارجی می‌ماندیم باید تا چند وقت دیگر این کارخانه سوت و کور می‌ماند.

رئس بنیاد مستضعفان از کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی، نماد شکستن تحریم، نماد ما می‌توانیم و نماد توانمندی جوانان ایرانی یاد کرد و ادامه داد: زمان آن رسیده که این فرهنگ نادرست وابسته بودن را به همت همین جوانان کنار بگذاریم.

فتاح در ادامه با اشاره به اینکه نباید اجازه بدهیم این سرمایه‌گذاری عظیم ناقص بماند، ادامه داد: تامین اعتبار راه‌اندازی خط تولید درب قوطی را نیز می‌پذیریم.

وی با بیان اینکه در این مجموعه زیرساخت‌ها و فضا برای دو فاز پیش‌بینی شده و نیمی از سوله‌ها فعلا خالی است، تاکید کرد: تعهد دیگر ما در برابر این پروژه تامین اعتبار لازم برای راه‌اندازی فاز دوم آن است که باعث دو برابر شدن ظرفیت تولید و اشتغالزایی این کارخانه خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با انتقاد از اینکه در حال حاضر کویل آلومینیوم  مورد نیاز برای تولید قوطی‌ها وارداتی است، گفت: از سال دیگر باید همین کویل آلومینیوم نیز با استفاده از ظرفیت معادن و کارخانجات آلومینیوم داخل کشور و در ضخامت‌های مختلف تامین شود.

فتاح خاطرنشان کرد: به علاوه باید تنوع قوطی های تولیدی این مجموع را نیز افزایش دهیم.

وی از مسئولین استان کرمانشاه خواست اجرای طرح‌های توسعه‌ای کارخانه قوطی سازی زمزم را با جدیت پیگیری کنند و ادامه داد: ما نیز متعهد به تامین مالی آن هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: در طرح توسعه نیز باید مانند آنچه که امروز در فاز اول انجام شد، عمدتا از ظرفیت نیروهای بومی استان کرمانشاه استفاده شود.

فتاح گفت: اگرچه اکنون با احداث این کارخانه تا حد زیادی در زمینه تولید قوطی نوشابه خودکفا شده ایم، اما با ایجاد فاز بعدی آن، امکان صادرات و ارزآوری را نیز بیش از پیش خواهیم داشت.

رئیس بنیاد مستضضعفان سپس به اقدامات انجام شده توسط این بنیاد در کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: هرآنچه که برای مردم این منطقه انجام دهیم فقط برای قدرشانی از مردم مرزدار این منطقه است که در زمان جنگ برای ایران جانفشانی کردند.

فتاح اضافه کرد: حتی در ایام زلزله کرمانشاه که مسئولیت کمیته امداد کشور را بر عهده داشتم نیز تلاش کردیم کارهایی برای این مردم انجام دهیم و همین حالا نیز ارائه خدمات در سرپل ذهاب ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مردم مناطق سرپل ذهاب، قصرشیرین و … فراموش شده بودند و نقشی که در زمان جنگ داشتند کمتر مورد توجه بود، خاطرنشان کرد: خداوند زلزله کرمانشاه را واسطه‌ای قرار داد تا دوباره این منطقه در دل مردم ایران زنده شود و همانطور که دیدیم همه ایران از مردم و مسئولین  برای کمک به زلزله زدگان این منطقه مال و حتی جان خود را پای کار گذاشتند.

رئیس بنیاد مستضعان سپس به نزدیک شدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی همواره تاکید داشت فرصت‌هایی که از دل تهدید به دست می‌آید ارزشمندتر است و ما نیز امروز باید این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

فتاح افزود: باید از شرایط امروز  تحریم‌ها و حتی بیماری کرونا برای توسعه اقتصاد و تکنولوژی کشور استفاده کنیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایسنا، رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه افتتاح این واحد صنعتی در جمع خبرنگاران نیز از سرمایه‌گذاری که به نرخ امروز معادل دو هزار میلیارد تومان است برای کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: تجهیزات این کارخانه ۱٫۵ سال معطل راه‌اندازی بود که در نهایت به همت جوانان ایران راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه امروز مدیریت نرم افزاری و سخت افزاری این کارخانه کاملا ایرانی است، گفت: باید تلاش کنیم ظرف یکسال آینده از نظر مواد اولیه هم این کارخانه تماما ایرانی باشد.

فتاح یادآور شد: باید برای بومی سازی تکنولوژی که امروز در این کارخانه در اختیار داریم نیز برای فازهای بعدی استفاده کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ۱۰۰ درصد اتوماتیک بودن مراحل تولید در این کارخانه، گفت: قوطی سازی زمزم نماد همدلی بین مسئول کشور برای تامین منابع از صندوق توسعه ملی و صدور مجوزهای لازم و همچنین همکاری مسئولین استان برای فراهم کردن زیرساخت‌ها بود.

وی در ادامه از در دست اجرا بودن ۳۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بنیاد مستضعفان در  سراسر کشور خبر داد و گفت: تمام این طرح‌ها طی امسال و سال آینده بهره‌برداری خواهد شد و بنیاد مستضعفان هیچ پروژه نیمه‌کاره‌ای در کشور نخواهد داشت.

 کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه در زمینه تولید قوطی‌های آلومینیومی نوشیدنی های گازدار فعالیت دارد و با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۷۶۰ میلیون قوطی، میزان تولید قوطی‌های ۳۳۰ و ۲۵۰ سی سی را در کشور تا ۵۰ درصد بالا می‌برد.

  با احداث این کارخانه نه تنها سالانه از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز برای تامین قوطی نوشیدنی‌های  گازدار جلوگیری می‌شود، بلکه ارزآوری ۱۵ میلیون دلاری را نیز از محل صادرات به همراه خواهد داشت.

اشتغالزایی کارخانه قوطی‌سازی زمزم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نزدیک ۵۰۰ نفر می‌رسد.

انتهای پیام

https://tejaratava.ir/?p=9705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.