• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

آذری جهرمی: نظرم برای رفع فیلتر تلگرام، هزینه‌های زیادی برایم داشت

  • کد خبر : 9219
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
آذری جهرمی: نظرم برای رفع فیلتر تلگرام، هزینه‌های زیادی برایم داشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نمی‌دانم چرا تلگرام باید هنوز در کشور فیلتر باشد؟ اظهارنظر من درباره رفع فیلتر آن از ابتدا شفاف بود و البته هزینه‌های زیادی برای من داشت.

به گزارش تجارت آوا ، وزیر ارتباطات چهارشنبه شب با حضور در پنجمین یلدای استارتاپی به سوالات مخاطبان پاسخ داد. او قبلا در توئیتر خود از مردم خواسته بود سوالات‌شان را بپرسند تا او در قالب یک صندلی داغ پاسخگو باشد.

«محمدجواد آذری جهرمی» درباره فیلترینگ در فضای مجازی و خصوصا تلگرام گفت: امروز تلگرام که در ایران فیلتر است و من نمی‌دانم چرا باید هنوز فیلتر باشد، برای مدتی از دسترس خارج شد اما همه شروع کردند به انتقاد از وزیر ارتباطات. اظهارنظر من درباره رفع فیلتر تلگرام از ابتدا شفاف بود و البته هزینه‌های زیادی برای من داشت. واقعیت این است که حیطه مسئولیت وزیر عمل به قانون است. امروز حضور یک نوجوان در لایو اینستاگرامی و صحبت‌های نامناسب و  دردآور او در فضای مجازی منتشر شده است. همه به وزیر ارتباطات فحش می‌دهند، اما مگر وزیر ارتباطات مسئول تربیت فرزندان یا فیلتر و رفع فیلتر است؟ وزیر ارتباطات مسئول وصل کردن است. مشکلات بخش‌های دیگر را باید از مسئولان مربوطه مطالبه کنیم. رفع فیلتر تلگرام مربوط به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است. موقع رای اعتماد در مجلس گفتم زمانی برقراری ارتباطات یک تهدید در دیدگاه امنیتی بود و امروز قطع آن تهدید امنیتی است و بحران ایجاد می‌کند. این تغییر پارادایم است. در این سال‌ها چند انگاره عوض شده است که باید آن را بپذیریم.

آذری جهرمی در مورد گلایه‌هایی که درباره کیفیت اینترنت مطرح است، گفت: شهروندان زمانی که در کیفیت اینترنت مشکل لحظه‌ای دارند یا فیلترشکن‌شان کار نمی‌کند، به جهرمی که دم دست‌شان است، انتقاد می‌کنند، از نظر من اشکالی هم ندارد. اما  شاخص کیفی اینترنت در شبکه را به صورت آنلاین رصد و پایش می‌کنیم و مشکل عمومی در شبکه وجود ندارد، اما منکر قطعی‌های مقطعی نیستیم.

وی افزود: البته بارها اعلام کرده‌ام که زیرساخت توسعه اینترنت خانگی خوب نیست اما در مقابل زیرساخت موبایل بسیار خوبی داریم اما بار عدم کیفیت شبکه ثابت به به شبکه موبایل سر ریز می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مشکل اصلی کیفیت اینترنت ثابت انحصار مخابرات است که با ارسال لایحه دو فوریتی در مجلس آن را حل خواهیم کرد.

دولت‌ها از بزرگ شدن اقتصاد استارتاپ‌ها می‌ترسند

آذری جهرمی درباره ورود استارتاپ‌ها به بورس و مشکلاتی که دراین خصوص وجود دارد، گفت: شرکت‌های استارتاپی وارد بورس شدند و با بورس هم در حال تعامل هستیم تا راه برای بقیه هموار شود. برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌های استارتاپی که به حکومت وابسته نیستند مقاومت دارند و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور می‌ترسند.

وی با بیان این که این رویکرد از گذشته وجود داشته است و شرکتی بزرگ و موفق می‌شود که متصل باشد، افزود: برخی از نگرانی هم مربوط به سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور است که باید تحلیل شود. نمی‌توانم درباره آن‌ها اظهار نظر کنم اما هر چیزی که هست مانع رشد بازار ما است. برای ورود استارتاپ‌ها به بورس، جلسات متعددی برگزار شده و سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات برای حضور این شرکت‌ها در بورس در حال تلاش است. باید بپذیریم این اکوسیستم در حال ایجاد تغییر دادن رویکردهای سابق است. این تحول هم به نفع حاکمیت است هم به نفع مردم اما مقاومتی در برابر آن وجود دارد که باید شکسته شود.

جهرمی با بیان این که حاکمیت دوست دارد فرمان اقتصاد به دست خودش باشد چرا که به این شیوه اعتماد کامل دارد، تصریح کرد: دولت با دو مقوله مدیریت از طریق سهام‌داری و قانون‌گذاری آشنا نیست و حتما باید فرمان دست خودش باشد چرا که در  این شرایط قدرت بیشتری به دست می‌آورد. در کشورهای دیگر دولت صرفا قانونگذار و ناظر است. دولت باید یاد بگیرد در حوزه استارتاپی مقررات گذار باشد.

وی اضافه کرد: قبل از ورود من به وزارت ارتباطات، ۹۲ درصد اقتصاد وزارت ارتباطات واگذار شده است و تنها هشت درصد بیزینس اقتصادی در وزارت ارتباطات داریم و سعی کردیم تا الان شیوه قانونگذاری و نظارت را در وزارتخانه یاد بگیریم. در حوزه اکوسیستم استارتاپی کشور، سازمان ناظری وجود ندارد و سعی کردیم سازمان فناوری را به این سمت سوق بدهیم. ما رگولاتورهای مختلفی داریم که مناسب اکوسیستم استارتاپی نیستند. پیشنهاد تشیکل کمیته رگولاتوری اقتصاد دیجیتال را در دولت مطرح کردیم اما وزارتخانه‌ها به شدت مخالفت کردند اما این راهی است که باید به سمت آن برویم.  

برنامه‌ای برای ریاست جمهوری نداشتم

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ریاست جمهوری دارد مثل همیشه گفت: برنامه‌ای برای ریاست جمهوری نداشتم و مجلس هم سن را۴۰ سال گذاشت که من شرایط آن را ندارم. هر چند از نظر من این قانون متناسب با شرایط جامعه و فرمایش مقام معظم رهبری نیست. قانونی که تصویب شده را مناسب سیاستگذاری‌ ایشان نمی‌بینم.

وی افزود: در سال آینده نیازمند زمانی هستم تا به برخی از مسائل رسیدگی کنم. باید مطالبی که دارم را دسته بندی و مستند کنم و نیازمند به تقویت در برخی حوزه ها هستم.

جوانی کنید چالش برانگیز شد

آذری جهرمی درباره توئیت جوانی کنید، گفت: این توئیت بسیار چالش برانگیز شد اما تمام هدف من این بود که جوانان تلاش کنند، خسته نشوند و از پا ننشینند. اگر ۹ بار زمین خوردند باز هم برای رویای خود بایستند. من ۱۶ آذر و خطاب به دانشجویان این حرف  را زدم اما برخی در جوانی کردن هم انحصارطلب هستند. به خودشان که می‌رسد هشتگ جوانی می‌زنند اما به دیگران که می‌رسد شعر می‌نویسند. جوانی را انحصاری نکنیم، همه باید بتوانند جوانی کنند.

من واقعیت خودم را نشان می‌دهم

او درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی و نشان دادن فضای خانوادگی در این صفحات شخصی خود گفت: من همان چیزی که زندگی می‌کنم را نشان می‌دهم. هر کسی که من را از نزدیک می‌شناسد می‌داند که شوخ‌طبع هستم و در شبکه‌های مجازی هم همینطور هستم. این یک تفاوت بین نسلی است. برخی‌ها دوست ندارند در خانه‌شان را به روی مردم باز کنند، چون ممکن است چیز خوبی وجود نداشته باشد.

او درباره فیلتر کردن کسب‌وکارها گفت: وزیر وظیفه دارد برای کسب‌وکارها تلاش کند. ابتدای دوره وزارت گفتیم در پایان راه ۵ یونیکورن (شرکت استارتاپی با ارزش بالای ۱ میلیارد دلار) و ۲۰ هزار استارتاپ خرد در کف بازار داشته باشیم که همراه با هم هرم استارتاپی را بسازند.

او تشریح کرد: کسب و کار زمانی موفق می‌شود که نه رانتی برایش وجود داشته باشد، نه انحصار و نه فیلتری اما اکوسیستم استارتاپی با هر سه پدیده مواجه بود. سعی کردیم این مشکلات را رفع کنیم. اگر وضعیت دلار این نبود می‌توانستیم وعده ۵ یونیکورن (استارتاپ با ارزش بالای یک میلیارد دلار) را عملی کنیم. اکنون یک یونیکورن داریم و ۵ هزار کسب وکار خرد. برای رسیدن به هدفی که در ابتدا داشتیم باید کار زیادی انجام شود.

با تمام هزینه‌ای که داشت ارزش افزوده را جمع کردیم

وی افزود: در این اکوسیستم انحصار وجود داشت. آن‌ها به اپراتورها نیاز داشتند و هر کسی نزدیک‌تر بود می‌توانست رشد کند. اما این مدل کسب و کار آفتی به نام ارزش افزوده داشت. تا بیش از یک سال قبل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گردش ارزش افزوده بود که امسال این عدد با فعالیت‌هایی که انجام شد به ۴ میلیارد تومان رسیده و می‌توان گفت از بین رفته است. هیچ وزیری اقتصاد به این بزرگی را ناپدید نمی‌کند. این کار را کردیم که انحصار را از بین ببریم. خیلی‌ها از دست من ناراحت شدند و بد و بیراه گفتند، اما این رانت بود و باید از بین می‌رفت.

وزیر ارتباطات گفت: در بخش تبلیغات هم انحصار داشتیم. انقدر انحصار تبلیغات بزرگ بود که صاحب رسانه هم فکر می‌کرد اگر از سهم تبلیغات کم شود او را «سو» می‌کنند. اما با پیگیری‌های انجام شده آن قرارداد منحل شد و من بابت آن باید باید حالا حالاها هزینه بپردازم. جمع کردن این اقتصاد ناسالم جدیت می‌خواست.

اگر نتوانم خواسته مردم را انجام دهم، خجالت می‌کشم

او در واکنش به این که برخی دانش‌آموزان برای پیدا کردن آنتن مناسب مجبور هستند از کوه و دره بالا بروند یا مسافتن زیادی را طی کنند گفت: زمانی که نمی‌توانم خواسته مردم را تامین کنم خجالت می‌کشم. برخی از مشکلات صرفا با پول مشکلات حل نمی‌شود، باید در کنار آن عقل هم داشت. برنامه ششم توسعه تکلیف کرده است که روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند و بودجه در نظر گرفته شده متناسب با همین کار است. زمانی که من وزیر شدم ۴ هزار روستا به اینترنت متصل بودند. کار اتصال روستاها را که آغاز کردیم های و هوی بلند شد که چرا اینترنت به روستا می‌برید؟ اما الان می‌گویند چرا ۹۵ درصد روستاها اینترنت دارند، چرا۱۰۰ درصد نیست.

امروز نزدیک به۴۰هزار روستای کشور اینترنت دارند و ۵ هزار روستا متصل نیستند. باید برای آن‌ها مثل بچه‌های خودمان تلاش کنیم. امروزه رساندن اینترنت به روستا وظیفه است، ما برنامه فشرده گذاشتیم که تمام روستاها را متصل کنیم. به تک تک تصاویری که در شبکه‌های مجازی است واکنش نشان می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم.

او اضافه کرد: اکنون کل کشور وضعیت مطلوب دارد جزو چند کشور. اول دی ماه در استان سیستان و بلوچستان مستقر می‌شویم تا کار اتصال روستاها را تمام کنیم. عقب‌ماندگی در این استان زیاد است و باید مشکل را میدانی حل کنیم. روستاهای غرب هرمزگان نیز در حال اتصال هستند.

https://tejaratava.ir/?p=9219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.