• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

کاهش تورم نقطه‌ای دهک‌های هزینه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۰

  • کد خبر : 23833
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کاهش تورم نقطه‌ای دهک‌های هزینه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۰

تغییرات شاخص مصرف کننده بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در دومین ماه از بهار نشان می‌دهد که بین نرخ تورم نقطه‌ای در دهک دوم (بیشترین) با دهک نهم (کمترین)، ۳.۶ درصد شکاف تورمی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ این تغییرات تورمی نشان می دهد در اریبهشت ماه امسال، در حالی که نرخ تورم کل کشور به ۴۰.۱ درصد رسید، نرخ تورم نقطه ای کل کشور در این ماه با کاهش نسبت به فروردین ماه به رقم ۴۶.۹ درصد رسید. 

جزئیات جدول زیر نشان می دهد، در اردیبهشت ۱۴۰۰ در همه دهک های هزینه ای اول تا دهم، نسبت به گزارش فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم نقطه ای با کاهش همراه بوده است.

به عبارت دیگر نرخ تورم نقطه ای دهک اول در اریبهشت ماه ۱۴۰۰ در حالی به رقم ۵۰ درصد رسید که در فروردین ماه امسال، این نرخ در سطح ۵۰.۳ درصد به ثبت رسیده بود. همچنین دهک دهم به عنوان بالاترین دهک هزینه ای، در دومین ماه سال با تورم نقطه ای ۴۷.۱ همراه بود و این در شرایطی است که در نخستین ماه سال، تورم نقطه ای این دهک، ۵۲.۷ درصد برآورد شده بود.

بنابراین کمترین نرخ تورم نقطه ای متعلق به دهک نهم با ۴۶.۵ درصد و بیشترین نیز مربوط به دهک دوم با ۵۰.۱ درصد است.

از سوی دیگر بررسی ستون مربوط به خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نشان می دهد در حالی که نرخ تورم نقطه ای کل کشور برای این بخش به رقم ۶۱.۱ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است، نرخ تورم نقطه ای در دهک نخست به ۶۱.۱ درصد و تورم نقطه ای این گروه برای دهک دهم، به رقم ۵۸.۹ درصد رسیده است. در این بخش نیز کمترین نرخ تورم نقطه ای متعلق به دهک دهم با ۵۸.۹ درصد و بیشترین نرخ نیز متعلق به دهک اول با ۶۳.۶ درصد است.

و در نهایت در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات، نرخ تورم نقطه ای کل کشور با کاهش نسبت به فروردین ماه، به رقم ۴۰.۳ درصد رسیده است. این در حالی است که دهک اول هزینه ای با ۳۶.۸ درصد کمترین نرخ و دهک دهم با ۴۴.۳ درصد، بیشترین نرخ تورم نقطه ای اردیبهشت ماه را به ثبت رسانده است.

https://tejaratava.ir/?p=23833

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.