• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

مصاحبه با مدیر امور بین الملل و خزانه داری بانک صنعت و معدن

  • کد خبر : 32764
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
مصاحبه با مدیر امور بین الملل و خزانه داری بانک صنعت و معدن
مصاحبه با مدیر امور بین الملل و خزانه داری بانك صنعت و معدن

سیاستگذاری و برنامه ریزی در امور ارزی بانک ها در قالب خط مشی های تعیین شده از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. و هیأت مدیره هر بانک، تهیه، تدوین و ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل های ارزی، بررسی و پاسخ گویی به ابهامات استعلام های دریافتی از واحدهای ارزی و شعب، نظارت بر اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی و صدور مجوز گشایش اعتبار اسنادی مربوطه، بررسی، تهیه و تنظیم قراردادهای تأمین مالی (فاینانس و ریفاینانس) و منابع ارزی داخلی بانک ها و صدور مجوز گشایش اعتبار از محل منابع مذکور، برقراری روابط کارگزاری به منظور تسهیل مناسبات بانکی برای ارائه خدمات بانکی بین المللی به مشتریان، صدور ضمانتنامه های ارزی و مدیریت ویرایش سامانه اطلاعات ثبت سفارشات و تخصیص ارز در تعامل با بانک مرکزی از وظایف بخش بین الملل در بانک ها می باشد.

همچنین مدیریت وجوه نقد بانک ها، مدیریت و انجام امور مربوط به نظام جامع پرداخت، حضور مستمر در بازار بین بانکی ریالی، مدیریت و انجام امور مربوط به سامانه چکاوک، چکهای مسافرتی و اوراق بهادار، مدیریت و نظارت بر نقل و انتقال وجوه از درگاه اینترنت، مدیریت و نظارت بر کلیه امور اجرایی حسابهای جاری و سیستم شتاب بانک، کنترل و نظارت بر امور مراودات مشتریان و رفع اختلافات احتمالی در حساب‌های متمرکز بانک ها از جمله مسؤلیت هایی است که به عهده بخش خزانه داری بانک ها می باشد.

لذا نظر به اهمیت بخش بین الملل و خزانه داری و تعدد وظایفی که بر عهده این بخش مهم و حیاتی در بانک صنعت و معدن قرار دارد و برای آشنایی با نحوه عملکرد این مدیریت، روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با آتوسا نگاهی شیرازی مدیر امور بین الملل و خزانه داری این بانک در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۰ و اهم برنامه‌ها و سیاست‌های این مدیریت در سال ۱۴۰۱ به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱-در خصوص نوع فعالیت ها و فرآیندهای کاری مدیریت تحت سرپرستی توضیح بفرمایید؟

اداره خزانه داری وظیفه انجام پرداختهای ارزی و ریالی بانک را بر عهده دارد:

مدیریت و کنترل سامانه های پرداخت ریالی از جمله ساتنا، پایا، چکاوک، شتاب

دریافت و پرداخت وجوه نقد بین شعب و خزانه مرکزی

مدیریت خزانه اسناد و نگهداری از اوراق و اسناد بهادار

عملیات سپرده گیری و سپرده گذاری ریالی و ارزی بین بانکها و بانک مرکزی

عملیات بازار باز

خرید و فروش ارز و مبادلات ارزی

انجام حوالجات ارزی

مدیریت وجوه حسابهای نسترو

مدیریت و حسابداری قراردادهای ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی و….

۲- در خصوص عملکرد این مدیریت در راستای اهداف و سیاست های بانک در سال گذشته توضیح دهید ؟ چه برنامه هایی را برای تحقق اهداف بانک در سال جاری به انجام رسانده اید؟

پیاده سازی سامانه خرید و فروش و حوالجات ارزی

آموزش و انتقال عملیات تولید و صدور پیامهای سپامی به شعب ارزی

تهیه فرآیندها و رویه های مالی و اجرایی امور مرتبط با اداره خزانه داری از جمله رویه های حسابداری حوالجات ارزی، ارزهای نیکویی، اسناد ریترکت شتابی، چکهای صیادی و…

پیگیری رفع مغایرتهای ریالی و ارزی باقیمانده وشناسایی و رفع بخش بزرگی از آنها

پیگیری تهیه و تولید سامانه های نرم افزاری مورد نیاز همگی از جمله اقداماتی است که به طور پیوسته در این بانک به انجام می رسد.

۳- همانطور که مستحضرید سال جاری سال از سوی مقام معظم رهبری، سال ” تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نام گرفته است، چه اقداماتی برای تحقق این موضوع در دستور کار داشته و دارید؟

با توجه به ماهیت اداره خزانه داری بعنوان واحد پشتیبانی کننده واحدهای اصلی، تمرکز این اداره بر بهبود و ارتقاء سطح خدمات رسانی به واحدهای داخلی بانک بوده است تا واحدهایی که به مستقیماً با واحدهای تولیدی و مشتریان در ارتباط هستند بتوانند به نحو مطلوبی وظیفه حمایتی خود را در رفع مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان و پشتیبانی همه جانبه از آنان به انجام برسانند.

۴- آیا در این قسمت با چالش ها و موانعی مواجه هستید؟ برای برون رفت از این مشکلات چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟

بزرگترین مشکل در این اداره بحث مدیریت وجوه نقد است. در بخش ارزی به دلیل تحریم های ظالمانه اقتصادی و بانکی، دسترسی به منابع ارزی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و با توجه به حجم بسیار زیاد تعهدات ارزی بانک، اداره خزانه داری در تخصیص و ساماندهی وجوه در دسترس با مشکلات عدیده ای مواجه است. برون رفت از این مشکلات نیازمند اراده جدی تمامی کارکنان بانک و همکاری بانک مرکزی جهت ساماندهی و در صورت امکان تبدیل تعهدات ارزی بانک است که عمدتاً نیز به طرحهای زیر بنایی و صنعتی کشور اختصاص یافته و به دلیل شرایط تحریمی عملاً امکان بازپرداخت و یا درآمد زایی ارزی چندانی ندارند.

۵- برنامه ها و سیاست های مدیریت تحت سرپرستی جنابعالی برای سال آتی چیست و چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

پیگیری پیاده سازی سامانه جامع نقدینگی بانک به منظور گزارش دهی شفاف و به موقع به واحدهای ذینفع

بهبود ساختار نیروی انسانی و تأمین نفرات مورد نیاز.

تلاش در جهت پیاده سازی سامانه جامع حسابهای نسترو و وسترو و ساماندهی نحوه ثبت و نگهداری تعهدات ناشی از سپرده های ارزی اخذ شده، اقداماتی است که در جهت انجام وظایف محوله به این مدیریت با جدیت دنبال می شود.

۶- به عنوان سخن آخر اگر توصیه و پیشنهادی برای همکاران دارید بفرمایید؟

برای حل مشکلات فعلی افکار و ایده ها وابزارهای قدیمی کارآمد نیستند و تک تک ما در به وجود آوردن آنچه که امروز تجربه می کنیم سهیم هستیم برای بهبود شرایط و گذر از موانع موجود باید مسئولانه تر عمل کنیم و فضا را برای شنیده شدن صداهای جدید و متفاوت فراهم سازیم.

https://tejaratava.ir/?p=32764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.