• امروز : سه شنبه - ۱۲ مرداد - ۱۴۰۰
0
مديربيمه كار آفرين استان اصفهان عنوان كرد:

دورخیز بیمه کارآفرین برای سهم بیشتر از بازار بیمه عمر و سرمایه گذاری

  • کد خبر : 27622
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
دورخیز بیمه کارآفرین برای سهم بیشتر از بازار بیمه عمر و سرمایه گذاری
در چند سال آينده مشاغلي كه هيچ برنامه اي براي سوئيچ كردن عملكردشان بر بروي پلتفورم هاي جديد مثل برنامه هاي جديدي كه در فضاي مجازي مثل اينستاگرام و يا حتي club house نداشته باشند محكوم به فنا خواهند بود.

در چند سال آینده مشاغلی که هیچ برنامه ای برای سوئیچ کردن عملکردشان بر بروی پلتفورم های جدید مثل برنامه های جدیدی که در فضای مجازی مثل اینستاگرام و یا حتی club house نداشته باشند محکوم به فنا خواهند بود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از  اخبار پولی مالی، بیمه عمر و سرمایه گذاری بسیار دیر وارد سبد پرتفوی صنعت بیمه کشور شد به همین دلیل شهروندان ایرانی در مفهوم عام آن هنوز با مزایای این بیمه نامه آشنایی کافی ندارند، البته اقتصاد دولتی و تورم دو رقمی بلند مدت نیز در این میان بی تقصیر نبوده است. با این حال این پوشش بیمه ای بسیار مهم، ارام آرام در حال نفوذ به لایه های مختلف اجتماعی است، وظیفه گسترش نفوذ بیمه های عمر و سرمایه گذاری بر عهده بخش های تخصصی شرکت های بیمه است و بیمه کارآفرین یکی از شرکت های فعال در این حوزه است. از این رو مصاحبه ای انجام داده ایم با آقای عباسعلی اصلانی مدیربیمه کار آفرین استان اصفهان درباره فعالیت بیمه کارآفرین دراستان که در ادامه ملاحظه می کنید.

–    در آغاز مصاحبه درباره ترکیب پرتفوی بیمه کارآفرین در استان اصفهان در بخش های صنعتی، خدماتی و کشاورزی اطلاعاتی به ما بدهید؟
طیف عملکردی ما در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی نیست. طیف اصلی عملکردما بیمه های عمر است.البته به صورت کلی تمام رشته ها را کار می کنیم اما شاخص آماری ما، شاخص خدماتی و صنعتی و کشاورزی نیست.شاید از فعالین این سه حوزه تعداد زیادی جزء بیمه گذاران ما باشند ولی شاخص ما بیمه عمر است.
ما بیمه های آتش سوزی و مسئولیت نیز داریم، در حوزه بیمه های آتش سوزی از پرتفوی سال ۹۹ تا امسال، چیزی حدود ۴ درصد از سهم فروش ما در حوزه اتش سوزی های کشاورزی و صنایع و این موارد بوده است.در حوزه بیمه های مسئولیت حدود ۱۹ درصد سهم، در حوزه بیمه های مهندسی ۳ دهم درصد و در رشته بیمه های سرمایه گذاری،۵۵ درصد سهم فروش داشتیم،مابقی فروش ما مربوط به بیمه های اتومبیل است که سهم فروش در بیمه اتومبیل کارآفرین ۱۴ درصد است.

_  چند درصد از بیمه گذاران عمرو سرمایه گذاری شما در اصفهان حقیقی و چنددرصد حقوقی هستند؟
۹۹ درصد حقیقی هستند. ما در اصفهان بازار خرد فعالیت داریم. شبکه فروش شرکت بیمه کارآفرین با توان و تجربه و تخصص بسیار خوبی که دارند، بر روی بازار بیمه های خرد کار می کنند و تقریبا بیمه گذار حقوقی نداریم به جز قراردادی که خود بیمه کارآفرین در روزهای اخیر با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد کرده که هنوز رسانه ای نشده است، این یک تفاهم نامه بسیار بزرگ است و شاید در آینده الگوی تفاهم نامه کشوری بشود. این بیمه نامه در اول مرداد صادر می شود.

_  برای رقابت در بازار بیمه عمر وسرمایه گذاری مزیت داشتن بسیار مهم است، مزیت بیمه نامه بیمه کارآفرین نسبت به دیگر شرکت ها  در این بخش چیست؟
ماهیت بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه کارآفرین بر دو محور قرار دارد؛ یک قسمت، سرمایه گذاری است که تقریبا تمام طیف های جامعه چه فقیر چه غنی، چه افراد کم درآمد یا پردرآمد ذهنشان معطوف به این قضیه می شود که آیا سرمایه گذاری در شرکت بیمه یا بانک یا بورس کدام را انتخاب کنند. این بحث رقابتی است و از آنجایی که شناور است معمولا بیمه به لحاظ سرمایه گذاری ماخذ خوبی برای سرمایه گذاری نیست اما در کنار سرمایه گذاری ما یک بیمه عمر داریم که در سه سال گذشته با عنوان محصول بیمه عمر اندوخته دار امید وارد بازار شده است . در شرکت های بیمه عمر قدیم، تعداد بیماری های خاصی که هیچ کدام از بیمه گران پایه، بیمه های بازرگانی تحت پوشش بیمه قرار نمی دادند، ۵ عدد بود؛ بعضی از شرکت ها ۷ بیماری و درحال حاضر در بیمه کارآفرین این عدد به ۳۱ بیماری رسیده است؛ خود این موضوع جذابیتی را ایجاد می کند، به خصوص برای افراد کم درآمد که توقعشان از بیمه، آرامش و جبران خسارت های احتمالی آینده است که در حوصله این جلسه خارج است تا هر ۳۱ بیماری را نام ببرم.

_ روزهای گذشته جلساتی را در قالب راه اندازی کلینیک تخصصی در خصوص بیمه های عمر برگزار کردید، در این باره توضیح بدهید؟
من از اوایل سال ۱۴۰۰ که به مدیریت بیمه کارآفرین در اصفهان منصوب شدم شروع به بررسی مسائل و مشکلات شبکه فروش و آسیب شناسی آن پرداختم . این در راستای سیاست های کلی شرکت بود که در قالب آیین نامه ابلاغ شد و مبنی بر این بود که اگر شبکه فروش برای خدمت رسانی مشکل مکان دارد یعنی نتوانست از دفتر خودش استفاده کند یا بحث هزینه ها مطرح بود، شعب می توانند به نمایندگان یک میز در شعبه مرکزی اجاره دهند، نه بدین صورت که درقبال آن میز اجاره ای بگیرند بلکه در قبال آن میز پرتفویی اخذ کنند.
ما مشاهده کردیم تعداد نمایندگانی که می توانند از این شرایط استفاده کنند زیاد است، از این رو ما یک طبقه از شعبه خودمان را به این کار اختصاص دادیم و۱۰نماینده از این طرح استقبال کردند، سپس مجموع نمایندگان را در طبقه  مذکورمستقر کردیم، این بخش را هم به نام” کلینیک تخصصی بیمه های عمر” نام گذاری کردیم.
در این کلینیک بیمه گذاران توسط نمایندگان ما ملاقات می شوند و با عقد قرارداد در طبقه همکف بلافاصله بیمه نامه آنها صادر می شود.

_ اجازه بدهید درباره دیگر بخش های فعالیت شما در استان اصفهان صحبت کنیم، نسبت خسارت به سقف فروش بیمه نامه ها در شرکت استان اصفهان به چه صورتی هست؟
شرایط استان اصفهان در صنعت بیمه در شرکت های مختلف متفاوت است شاید شرکت کارآفرین بیمه خسارت کمتری داشته باشد و شرکت بیمه ایران به دلیل نوع عملکردش نسبت به خسارت بالاتری داشته باشد اما در حال حاضر سقف فروش استان اصفهان در صنعت ۶.۱ درصد است یعنی از ۸۱ هزار میلیارد تومان پرتفوی سال ۱۳۹۹به میزان ۶.۱ درصد این تولید سهم استان اصفهان است  که دومین استان در کنار استان خراسان رضوی در تمام کشور از لحاظ سهم تولیدی محسوب می شود؛ به همین نسبت ۶.۲ درصد سهم خسارت استان اصفهان است یعنی از این ۴۳ هزار میلیارد تومان است که سهم ۶.۲ دهم درصدی آن متعلق به استان اصفهان است.
درباره کرونا نیز ما از ابتدای سال ۱۴۰۰ با کنترل وضعیت کرونا و کاهش دادن ریسک به نسبت خسارت  ۳۶.۳ درصد رسیدیم و در این چهارماه ابتدای سال ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم که به صورت اختصاصی در رشته امور سرمایه گذاری سهم رشد ۳۲ درصد بوده است.

_با توجه به اشاره ای که به موضوع کرونا داشتید بفرمایید، آیا این ویروس در پرتفوی شما تاثیر داشته؟ اگر تاثیر داشته برای بهبود تاثیر چه اقداماتی انجام دادید؟ همچنین تاثیر خشکسالی بر روی فعالیت های بیمه را نیز توضیح بدید؟
از اسفندماه سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد همه ی صنایع با شوک مواجه شدند و شرکت های بیمه هم از این شوک مستثنی نبودند به ترتیبی که در عملکرد ما یک کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قابل مشاهده است اما بعد از تدابیری که در اتاق فکرها در ستاد و یا شعب ما انجام شد به این نتیجه رسیدیم که دغدغه مردم در حال حاضر با توجه به این پاندمی عدم حضور در مکان های عمومی است، ما بلافاصله سوئیچ کردیم به خدمت در منزل یعنی به جای اینکه بیمه گذار را برای صدور بیمه نامه یا خسارت دعوت کنیم به شرکت در طی یک حرکت خودجوش از طریق فضای مجازی بسیاری از امور را تسهیل کردیم. در کنار این موضوع شرکت بیمه کارآفرین پلتفرم باشگاه مشتریان و صدور آنلاین را طراحی کرد که این دستاورد باعث شد علی رغم اینکه خیلی از شرکت ها در این حوزه آسیب دیدند، بیمه کارآفرین حتی رشد هم کرد و این یک اقدام بسیار هوشمندانه ای بود که ما تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

_در فضای مجازی چقدر از این حرکت شما استقبال شد؟
بسیار استقبال شد طوری که از ابتدای سال گذشته تا کنون حدود ۲۰۰۰فقره بیمه نامه در باشگاه در سراسر کشور به صورت برخط صادر شده که سهم استان اصفهان از این ۲۰۰۰ فقره حدود ۱۴۸ بیمه نامه در بستر باشگاه مشتریان است و مابقی بیمه نامه ها که از طریق سیستم سنتی صادر می شد کاملا به صورت غیرحضوری اتفاق افتاد. تقریبا می توانم بگویم که صد در صد حرکت ما و عدم مراجعه و درخواست و دعوت مشتریانمان در محل جواب داد و به صورت آنلاین توانستیم حرکت خوبی را انجام دهیم.

_ با توجه به اشاره شما به فضای مجازی، این فضا چقدر می تواند روی پرتفوی و رشد فروش بیمه نامه های شما تاثیر داشته باشد؟ و اگر دچار اختلال شود دچار مشکل نخواهید شد وآیا برنامه خاصی برای این موضوع دارید؟
نسلی که ما الان با آن ها روبه رو هستیم نسلی هستند که بیشتر در فضای مجازی فعالیت دارند و می خواهند خدمات را از طریق فضای مجازی کسب کنند.
تقریبا فکر می کنم در چند سال آینده مشاغلی که هیچ برنامه ای برای سوئیچ کردن عملکردشان بر بروی پلتفورم های جدید مثل برنامه های جدیدی که در فضای مجازی مثل اینستاگرام و یا حتی club house نداشته باشند محکوم به فنا خواهند بود.
بیمه کارآفرین با توجه به حرکتی  که انجام داد، بستری ایجاد کرد که من مدیر هم بتوانم دانش دیجیتالم را بالا ببرم، فکر می کنم سهم خوبی در این اتفاق رقم زد. باشگاه مشتریان و صدور آنلاین که اتفاق افتاده است جز آرزوهای شرکت های دیگر است چرا که آنها دوست دارند در بستر آنلاین بیمه نامه صادر کنند.
اما اگر این شرایط بنا به دلیل یا دلایلی به هم بخورد ما برنامه ها و نقشه های ۲ و ۳ را در دستور کار داریم، شبکه فروش بسیار با تجربه ای داریم که برای زمان خروج از این بحران و رکود آموزش دیده اند یکی در بستر فضای مجازی و دوم فروش نوین .

_رتبه شرکت شما ودر استان اصفهان بین دیگر شرکت های بیمه در چه موقعیتی قرار دارد؟
چند شاخص برای رتبه بندی وجود دارد که یکی از شاخص ها تولید حق بیمه است. سیاست بیمه کارآفرین سیاست کمی نیست از این رو در بین ۲۲ شرکتی که در اصفهان شعبه دارند  به لحاظ تولید حق بیمه در جایگاه ۱۵ یا ۱۶ قرارداریم اما اگر شاخص کیفیت زا در نظر بگیریم، برند بیمه کارآفرین در استان اصفهان بسیار خوش نام است.خدمات ما بسیار سریع و بیمه گذاران ما تقریبا ابزار تبلیغات ما هستند و ما از محل ارجاعات بیمه گذارانمان که از ما خدمت دریافت کردند، بیمه گذاران بسیار بهتر و حتی بیشتری جذب کردیم و این مرهون زحمات همکارانم در حوزه خدمت رسانی است.

_ در سه ماه ابتدای سال چه میزان بیمه نامه صادر کردید و وضعیت سه ماه اول سال نسبت به مشابه سال قبل چگونه است؟
از ابتدای سال تا کنون ۹۰۷۸ بیمه نامه صادر کردیم که ۵.۶ درصد نسبت به سال مشابه پارسال رشد نشان می دهد. دراین بین ۹۱۱ بیمه نامه مربوط به بیمه عمر و سرمایه گذاری است و مابقی مربوط به سایر رشته ها می شود. البته در بیمه عمر و سرمایه گذاری هم به لحاظ رشد عددی ۱۱ درصد رشد منفی داشتیم اما به فراخور نوع خدماتمان حجم حق بیمه ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.برای مثال سال گذشته یک بیمه نامه ۱ میلیون تومانی صادر می کردیم امسال یک بیمه نامه ۶ میلیون تومانی صادر می کنیم. دلیل بیان عدد حق بیمه این هست که  مطابق درخواست مشتریان از ما صورت می گیرد که در قبال عدد بیشتری خدمت بیشتری از ما دریافت کنند.
_ با توجه به شرایط توزیع و ارائه ارز دیحیتال در دنیا و در کشور ما آیا ارز دیجیتال می تواند برای فروش بیمه نامه ها موثر باشد و بیمه ها می توانند از ارز دیجیتال استفاده کنند؟
نظر شخصی من این هست که در ایران صنعت ارز دیجیتال باید هر چه سریع تر به رسمیت برسد زیرا دنیا در این حوزه با سرعت در حال حرکت است.استفاده از ارز دیجیتال باعث می شود که تحریم هایی که ما را از بازار بیمه خارج از کشور محروم کرداند بی اثر شوند از این رو امیدوار هستم این بستر توسط وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و بیمه مرکزی محیا شود که اگر خدا بخواهد امکان فروش همین بیمه عمری که سال ۱۳۸۳شرکت بیمه کارآفرین توسط اقای خلیلی فرد با استفاده از الگوی بیمه عمر آمریکا وارد کرد و در حال حاضر به یک هنجار اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است، ارز دیجیتال هم روزی به کمک ما بیاید که تحریم ها دیگر نتوانند عملکرد ما را در حوزه درون و برون مرزی محدود کنند.

_پس شما تائید می کنید که ارز دیجیتال در صنعت بیمه می تواند موجب تحول شود؟
صددرصد؛ به نظر من متولیان امر در حوزه صنعت بیمه باید کارگروهی تشکیل دهند، حتی ارز دیجیتال ایرانی را طراحی کنند که اگر در اینده با یک سری مشکلات مشابه تحریم روبرو شدیم بتوانیم از طریق مبادلات در آن حوزه حداقل از سرعت تکنولوژی دنیا عقب نمانیم. به نظر من این امر واجب است که متولیان ما ارز دیجیتال بومی را طراحی کنند، سرورهایی را تخصیص دهند، کارشناسان مربوطه را مستقر بکنند.مزرعه های با شرایط خاص ایجاد کنند تا ایرانی ها مثل تمام حوزه ها که در دنیا زبانزد هستند، در این حوزه هم بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

_به عنوان یک مدیر بیمه از دولت جدید برای تحول در صنعت بیمه چه توقعی دارید تا صنعت بیمه به رشد و شکوفایی لازم برسد؟
من از رئیس جمهور منتخب دو  خواسته در دو حوزه دارم، ابتدا اینکه  همانطور که اطلاع دارید ضریب نفوذ بیمه در کشور جمهوری اسلامی ایران حتی از کشورهای خاورمیانه که تقریبا هم تراز ما هستند، پایین تر است، اصلاح این وضعیت به یک حرکت فرهنگی نیاز دارد و پیشنهاد می دهم که دولت مردان ما یک حرکت نمادین اقدام به خرید بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری کنند زیرا متضمن آرامش و سرمایه گذاری آینده ما است.
دوم  اینکه در حوزه فنی صنعت بیمه کشور  واقعا با مشکل روبه رو هست. ما متخصصین و آنالیزورهای خوب کافی در صنعت بیمه نداریم.
من از دولت جدید این خواهش را دارم که همانطور که در حوزه تخصصی بسیاری از رشته ها دانشگاه و دانشکده ایجاد کرده اند در خصوص بیمه هم این اقدام را انجام دهند؛ برای آیندگان، فرزندانمان را در حوزه بیمه تربیت کنیم که اینها نه فقط به صورت تئوری و آکادمیک بلکه به صورت تجربی و میدانی هم آموزش ببینند که در آینده ما با قحط الرجال در این حوزه مواجه نشویم و بتوانیم سطح فرهنگ بیمه در کشور را چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ اقتصادی ارتقا بدهیم .
سخن آخر ؟
اخرین نکته ای که دوست دارم در خصوص آن صحبت کنم موضوع استارت آپ ها است و حرکت هایی که در طول سالهای اخیر انجام شده، متاسفانه یا خوشبختانه فعالین صنعت بیمه خیلی دیر عمل کردند، از بیمه مرکزی به عنوان مرجع حاکمیتی و تصمیم ساز و تصمیم گیر در این حوزه خواهش می کنم که موانع حرکت شبکه فروش از حالت سنتی به الکترونیک را کمتر کند.الان یک شبکه فروش که می خواهد یک حرکت دیجیتال مارکتینگ انجام دهد باید از وزارت سمت و شرکت بیمه مرکزی مجوز بگیرد.یک سری موانعی بر سر راه این عزیزان است که یا عملا دلسردشان می کند یا باعث می شودبه سمت این موضوع نروند و اینکه سیستم بانکی کشور به فراخور این قضیه، به بیمه ها کمک کند، پرداخت حق بیمه دربستر الکترونیک در خیلی از حوزه ها به راحتی درحال انجام است ولی شرکت های بیمه با خطراتی مواجه هستند از قبیل اینکه محکوم به پولشویی می شوند و …البته به این امر هم واقف هستم که در آینده سوء استفاده هایی خواهد شد اما اگر حرکتی هوشمندانه و هدفمند داشته باشیم مطمئن هستم که حوزه استارت آپ در صنعت بیمه در آینده  بسیار می تواند در توسعه فرهنگ بیمه و ترویج بیمه کمک کند و به طور قطع این موضوع هم به بیمه و بانک مرکزی برمی گردد که ان شاءلله این اتفاق هم خواهد افتاد.

https://tejaratava.ir/?p=27622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.