• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
5

تشکیل کارگروه رمزارزها در دولت تا بررسی ۴۰ ساله رشد نقدینگی

  • کد خبر : 23106
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تشکیل کارگروه رمزارزها در دولت تا بررسی ۴۰ ساله رشد نقدینگی

این هفته ایبِنا وضعیت بازار رمزارزها و وجود نگرانی‌ها در نحوه سرمایه‌گذاری در این بازار را بررسی کرد. همچنین تحولات نرخ تورم و نقدینگی در ۴ دهه اخیر و تاثیرات منفی نرخ دلار بر اقتصاد نیز بررسی شد.

به گزارش ایبِنا، در هفته‌ای که گذشت، رشد نقدینگی و نرخ تورم مورد بررسی قرار گرفت، همچنین کارشناسان درباره ارز دیجیتال و گرایش یکباره مردم ضمن ابراز نگرانی از بانک مرکزی خواستند تا در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار علاقمندان به بازار فوق قرار دهد. علاوه براین دو موضوع طرح قانون بانک مرکزی و تاثیرات منفی نرخ دلار در اقتصاد از دیگر موارد بررسی شده در این هفته بود.

بررسی آمار رشد نقدینگی و نرخ تورم در ۴ دهه اخیر

ایبِنا در این هفته در گزارشی رشد نقدینگی را مورد بررسی قرار داد که در این گزارش آمار رشد نقدینگی و تورم در ۴ دهه اخیر بیانگرآن دانست که اقتصاد کشور در سال‌های متناوبی با وجود شرایط بهتر از امروز از نظر عوامل خارجی چون تحریم و کرونا، رشد نقدینگی و نرخ تورم بالا را تجربه کرده است.

تیغ دولبه‌ای به نام «ارز دیجیتال»

شرایط فعالیت در بازار ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی مردم ارائه نشده، بنابراین همگان در این زمینه باید احتیاط‌های لازم را به خرج دهند، برهمین اساس ایبِنا در گزارش خود با کارشناسان در این رابطه به گفت‌وگو پرداخته که در آن ارز دیجیتال به تیغ دو لبه تشبیه شده است.

گذار موفق شبکه بانکی به قرن جدید

پیوند فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با کارکردهای بانکی از بزرگترین دستاوردهای نظام بانکی است که بانک مرکزی با محوریت معاونت فناوری های نوین این مهم را راهبری کرده است.

تشکیل کارگروه بررسی رمزارزها در دولت

علی ربیعی، سخنگوی دولت در این هفته گفت: کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در زمینه رمزارزها هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

تورم منفی ماهانه برای خوراکی ها ثبت شد

بررسی‌های خبرنگار ایبِنا از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نشان می دهد در بخش «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، تورم میوه و خشکبار نسبت به ماه قبل، منفی ۱۰.۳ درصد بوده که در مجموع تمام کالاها و خدمات مصرفی، بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه را داشته است. پس از آن نیز، نرخ تورم ماهانه مربوط خوراکی ها، سبزیجات و گوشت قرمز، بیشترین کاهش را به ثبت رسانده است.

اثر منفی دلار باید خنثی شود

حمیدرضا جیهانی، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه می‌توان از طریق متنوع‌سازی سبد ارزی با چند کشور خاص مانند عراق، ترکیه و چین تاثیر منفی دلار بر اقتصاد را کاهش داد، گفت: نوسانات نرخ دلار باعث کسری بودجه می‌شود.

هشدار لازم در بازار رمزارز داده شود

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز گفت: بانک مرکزی باید برای رمزارزها چارچوب مشخص کرده و هشدارهای لازم را بدهد و در حدی که ضرورت دارد اجازه فعالیت صادر و فراتر از آن را مانع شود.

۲۰ اشکال اساسی در طرح قانون بانک مرکزی مجلس

ایبِنا در گزارشی طرح قانون بانک مرکزی که به تازگی در مجلس ارائه شد را بررسی کرد که با مخالفت کارشناسان و بانک مرکزی مواجه شده و در اینباره نامه‌هایی به رییس مجلس به منظور تجدیدنظر اساسی در این طرح ارائه شده است.

پیشنهاد ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارز

ولی الله فاطمی؛ کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال نیز در این هفته با اشاره به ریسک موجود در بازار ارزهای دیجیتال، گفت: برخی کشورها مجوز تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزها را صادر کرده‌اند که با تشکیل آن در واقع حاشیه امنی برای سرمایه‌گذار ایجاد خواهد شد.

https://tejaratava.ir/?p=23106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.