• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
7

اعلام آمادگی شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در ایران/ مبادلات دو کشور به زیر یک میلیارد دلار رسید/ جنب و جوش در رُم آغاز شده است

  • کد خبر : 19742
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
اعلام آمادگی شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در ایران/ مبادلات دو کشور به زیر یک میلیارد دلار رسید/ جنب و جوش در رُم آغاز شده است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار داشت: با رصدی که از اتاق ایتالیا و ایران در رم کردیم، بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی خود را برای حضور مجدد در ایران آماده می‌کنند. ما نیز به بیش از ۵ هزار عضوی که در اتاق ایران و ایتالیا داریم توصیه کردیم که خود را آماده کنند.

به گزارش تجارت آوا ، احمد پورفلاح در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و ایتالیا و تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر آن اظهار کرد: بعد از کنار رفتن تحریم‌ها در دوره قبل شاهد بیشترین حضور تجار ایتالیایی در ایران بودیم. حتی اولین چهره سیاسی بلندمرتبه‌ای که به ایران آمد وزیر امور خارجه ایتالیا بود، تا حدی پیش رفتیم که نخست وزیر ایتالیا نیز به ایران سفر کرد. این نشان دهنده علاقه‌ ایتالیایی‌ها به کار با ایرانی‌ها است.

وی افزود: سال‌های طولانی ایتالیا شریک اول تجاری ما بود و تنها کشور اروپایی بود که تراز تجاری ما با آن مثبت بود. یعنی خیلی بیشتر از آنکه به ما کالا بفروشد از ما خرید می‌کرد در حالی که زیرساخت بسیاری از صنایع ما از جمله صنایع چرم، سنگ، لوازم خانگی و حتی بخش‌هایی از صنایع فولاد و نفت، گاز و پتروشیمی ما را ایتالیایی‌ها ایجاد کرده بودند، به تبع این موضوع می طلبید که ما مقدار زیادی لوزم یدکی و مواد اولیه از ایتالیا وارد کنیم.

پور فلاح در ادامه اضافه کرد: با این حال فروش ما به ایتالیا بسیار بیشتر بود، چراکه ایتالیا نفت مورد نیاز خود را تنها از ما خریداری می‌کرد و پتروشیمی‌های ایتالیا با نفت ایران تنظیم شده بودند. حدود ۸ یا ۹ سال پیش ما رکورد مبادلات ۷ میلیارد دلاری را با ایتالیا داشتیم. الان به علت محدودیت‌ها به زیر یک میلیارد دلار رسیده اما هرگز قطع نشده است و بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ارتباط خود را با ما حفظ کردند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا درباره تاثیر لغو تحریم‌ها بر تجارت دو کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که بلافاصله با جاری شدن مجدد برجام و حذف تحریم‌ها مجددا، خیز شرکت‌ها و بنگاه‌داران ایتالیایی را در ایران شاهد باشیم. با رصدی که از اتاق ایتالیا و ایران در رم کردیم، بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی خود را برای حضور مجدد در ایران آماده می‌کنند. ما نیز به بیش از ۵ هزار عضوی که در اتاق ایران و ایتالیا داریم توصیه کردیم که خود را آماده کنند. دوره قبل متاسفانه ما آمادگی نداشتیم و نتوانستیم از فرصتی که با آمدن گروه‌های مختلف از اروپا به خصوص ایتالیا و آلمان ایجاد شد استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد شرکت‌های ایتالیایی آماده برای ورود به کشور گفت: آمار مشخصی از تعداد شرکت‌های ایتالیایی که اعلام آمادگی برای حضور در ایران کرده‌اند نداریم اما همه اعضای ایتالیا و ایران در رم که بیش از ۱۰۵ شرکت هستند آمادگی خود را برای حضور در ایران در رشته‌های مختلف و حتی سرمایه گذاری اعلام کرده‌اند.

وی افزود: بنابراین ما فرصت جذب سرمایه‌گذاری از ایتالیا را داریم مشروط بر اینکه در بقیه پارامترها مشکلات را رفع کنیم. اگر ما فردا هم تحریم‌ها رفع شود ولی به FATF و پالرمو نپیوندیم، مطمئنا نمی‌توانیم از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنیم. بنابراین زیرساخت‌ها، شفافیت و پارامترهایی در بخش مدیریتی ما مورد نیاز است.

پورفلاح با اشاره به فروش نفت به ایتالیا گفت: درست است که تحریم این صدمه را زد که ایتالیایی‌ها به سراغ نفت کشورهای دیگر مانند الجزایر و لیبی رفت، اما فکر می‌کنم ایتالیایی‌ها به دلایل مختلف مایل به داد و ستد با تجار، بازرگانان و فضای کسب‌وکار ایران هستند. بنابراین اگر امیدوار نباشیم که همه تقاضایی که در گذشته از طرف ایتالیا برای نفت ایران وجود داشت بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که در میان‌‌مدت نیمی از آن بازگردد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا ادامه داد: ایتالیایی‌ها از مزیت‌های نفت ایران اطلاع دارند که کیفیت آن از نفت بسیاری از دیگر کشورها بیشتر است. احساس می‌کنیم که برای احیای روابط در این مورد از همین امروز جنب و جوش در ایتالیا آغاز شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ایتالیا اظهار داشت: طبق آخرین رصدها ما رقم بالایی در ایتالیا بستانکار نیستیم و رقم آن از پول ایران در بسیاری از دیگر کشورها کمتر است. هرگز هم در این مورد مثل بقیه کشورها با ایتالیا به مشکل برنخورده‌ایم.

https://tejaratava.ir/?p=19742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.