• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4

احتمال کاهش نقش دلار در مبادلات جهانی

  • کد خبر : 22543
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
احتمال کاهش نقش دلار در مبادلات جهانی

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ممکن است تا چند سال آینده نقش دلار در اقتصاد جهانی به پُررنگی امروز نباشد، افزود: نقش دلار در شکل‌گیری تورم داخلی به صورت غیرمستقیم است.

میثم رادپور، کارشناس امور اقتصادی درباره نقش دلار در اقتصاد کشور و تاثیر آن بر بالا و پایین شدن نرخ تورم به خبرنگار ایبِنا گفت: بعضی اوقات تورم‌های بالا با جهش‌های دلار مقارن می‌شوند که تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد زیرا دلار تورم خارجی را به طور مستقیم و تورم داخلی را به صورت غیر مستقیم افزایش می‌دهد.

وی دلیل این مسئله را چنین توضیح داد: تاریخچه بازار ارز و تورم نشان از این دارد که تورم بالا کشور از محل دلار نیست زیرا زمانی که قیمت دلار را دولت ثابت نگه می‌دارد، مسئله‌ای که باعث جابه‌جایی قیمت آن می‌شود، تورم است که آن هم به نقدینگی که به هر دلیل در کشور رشد پیدا می‌کند، ارتباط دارد.    

این کارشناس مسائل ارزی در ادامه بیان کرد: دولت در زمانی که از تورم نسبتا بالایی برخوردار هستیم، تلاش در ثابت نگه داشتن قیمت دلار ‌دارد و این در حالی است ‌که به هر حال در جایی این انرژی ذخیره شده قیمت دلار آزاد می‌شود و تورمی هم که پیش از این به دلیل اضافه نشدن قیمت دلار مشاهده نکرده بودیم را هم می‌بینیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئله مشخص دیگری که در این زمینه باید مورد اشاره قرار گیرد، مسئله تحریم‌ها است زیرا غیر از بحث نقش دلار هزینه نقل و انتقال و معاملات هم بر تورم اضافه می‌کند و این موضوع ایران را با سایر کشورها به حیث بحث مورد اشاره مجزا می‌سازد زیرا در آن کشورها به دلیل عدم تورم مردم کمتر تقاضای خروج سرمایه خواهند داشت و حساب سرمایه (حسابی که مردم دلار برای پس‌انداز تهیه می‌کنند) بسیار کم محدود می‌شود، اما در ایران همین حساب سرمایه به دلیل تورم همیشه بر بازار ارز فشار وارد می‌کند و تقاضای غیرتجاری به خصوص در دوره‌های تشنجات سیاسی به وجود می‌آورد که منجر به جابه‌جایی دلار می‌شود.  

این کارشناس مسائل ارزی در این رابطه اظهار داشت: بدون شک هر کشوری که تورم بالایی دارد، با مشکلات اشاره شده دست به گریبان است، چنانچه تورم بالا وجود نداشته باشد شاهد آشفتگی در بازار ارز هم نخواهیم بود.  

رادپور درباره نقش سبد ارزی بر کمرنگ شدن تاثیر دلار بر اقتصاد ابراز کرد: تصمیم درباره استفاده از سبد ارزی تنها به ایران مربوط نمی‌شود، باید طرف یا طرف‌های مقابل هم به چنین جمع‌بندی دست پیدا کنند. کشور ما به عنوان سرزمینی که نقش کوچکی در اقتصاد بین‌الملل دارد، در این زمینه گام خیلی موثری نمی‌تواند بردارد. البته پیمان‌های پولی با کشور ترکیه منعقد شده، اما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که نزدیک به ۶۰ یا ۷۰ درصد تجارت بین‌المللی با دلار انجام می‌شود و دنیا  پذیرفته که اقتصاد آمریکا، قدرتمند است. علاوه بر این عادت تجار و کسب و کارها براساس دلار شکل گرفته، بنابراین در این زمینه گام خیلی موثری نمی‌توان برداشت.

وی در ادامه افزود: مشکل این است که نظام پولی دنیا، واحد پول ایالات متحده به حساب می‌آید و برای ورود به این نظام باید با قواعد آن‌ها پیش رفت. تمام کشورهایی که با ایران کار می‌کنند هم براساس همین قواعد مشغول به فعالیت هستند، بنابراین تعویض این قواعد از سوی ایران غیرممکن است، البته احتمال تغییر در آینده وجود دارد و این امکان موجود است که نقش دلار تا چند سال دیگر به پُررنگی امروز نباشد، اما اکنون چنین کارهایی مشکل ایران را در بازار ارز برطرف نمی‌سازد.

https://tejaratava.ir/?p=22543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.