• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

۹۸ درصد برنامه تولید خودرو محقق شده است

  • کد خبر : 56880
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
۹۸ درصد برنامه تولید خودرو محقق شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت از محقق شدن ۹۸ درصدی برنامه تولید خودروسازان در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از  ایرنا، “سیدرضا فاطمی‌امین” در خاتمه مراسم روز ملی “صنعت و معدن” در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است.

 وی بیان داشت: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

وی اظهار داشت: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

 فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: چهار قیمت برای انواع خودروها وجود دارد که یکی از آنها قیمت تمام شده خودروساز است.
 فاطمی‌امین ادامه داد: در برخی خودروها، قیمتی که تولیدکننده عرضه می کند پایین تر از قیمت تمام شده است؛ بر اساس خودروساز با زیان مواجه است و این مساله برای اکثر خودروهایی که تیراژ بالایی دارند وجود دارد.
 وی خاطرنشان کرد: امسال با تعریف پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام شده از سوی خودروسازان، قیمت‌ها کاهش خواهد داشت و انگیزه برای افزایش عرضه خودرو بیشتر خواهد شد.

لزوم مدیریت مصرف برق در سال جاری

فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع بیان داشت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد، امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود.

وزیر صمت ادامه داد: به طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.

 وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

 وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق‌تر تعیین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف خام فروشی مواد معدنی هستیم، یادآور شد: این مساله تنها در خصوص برخی مواد معدنی از جمله سنگ آهن هماتیت که فناوری فرآوری آن در کشور وجود ندارد، وجود داشته و  به صورت خام صادر می‌شود.

این مقام مسوول همچنین درخصوص پیش بینی رشد اقتصادی که آذر ماه پارسال شده بود، خاطرنشان کرد: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ با این حال در تلاشیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود.
 وی بیان داشت: در هفت ماهه پایانی پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند.
وزیر صمت تصریح کرد: اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل و فصل شود بیش از ۵۰ درصد آنها مجدد فعال خواهند شد.
وی یادآور شد: همچنین ۳۰ درصد واحدها به دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه ای از سوی مدیران همچنین فرسوده شدن ماشین آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.
وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه های خوبی گرفته شده است و به‌تازگی مصوب شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود.

http://tejaratava.ir/?p=56880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.