• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

۷۰ درصد کاشی مورد نیاز عراق از ایران تامین می‌شود

  • کد خبر : 18159
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
۷۰ درصد کاشی مورد نیاز عراق از ایران تامین می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) رتبه ایران در صادرات فولاد در جهان را ۱۱ عنوان کرد و گفت که ۷۰ درصد کاشی کشور عراق از ایران تامین می‌شود.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از ایسنا، امروز (پنجشنبه) مراسم بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر صمت به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. برای راه اندازی این طرح‌ها بیش از چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آن‌ها برای بیش از ۱۲۹۰ نفراشتغالزایی مستقیم ایجاد خواهد شد. این پنج طرح در پنج استان خراسان شمالی، کرمان، قزوین، سمنان و فارس در زمینه تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن و همچنین تکمیل زیرساخت‌های فاز ۱ منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره برداری رسید.

در این مراسم علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت اظهار کرد: اولین پروژه ای که امروز به بهره‌برداری می رسد مربوط به تولید فولاد آلیاژهای خاص در کارخانه اسفراین است که خط جدیدی برای این منظور راه اندازی شده است. این فولادهای خاص برای لوله های بدون درز در صنایع شرکت نفت و گاز کشور مورد استفاده قرار می گیرد و از این بابت به تولید داخل و تولید قطعات آلیاژی خاص که امروز افتتاح می شود،‌ کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به بهره برداری از یک معدن مس متعلق به بخش خصوصی در استان قزوین علاوه بر طرح یاد شده، گفت: قبل از پیروزی انقلاب، تولید در بخش مس صفر بود، ولی ‌امروز به ۴۰۰ هزار تن رسیده است و حتی صارات مس هم انجام می‌شود. در حوزه معادن سنگ آهن نیز پروژه گل گهر امروز آغاز می‌شود که می‌توان گفت امروز گل گهر سیرجان به پارس جنوبی تبدیل شده و ظرفیت‌های سرمایه گذاری فراوانی در این بخش در حال اجرا است. رتبه ایران در بین کشورهای تولیدکننده مس ۱۱ است.

رتبه ۱۱ ایران در صادرات فولاد

این مقام مسئول همچنین با اشاره به استفاده از آب شیرین دریا در پروژه انتقال آب برای پروژه های صنعتی، تصریح کرد: بخش فولاد در ایران در گذشته واردکننده بوده و امروز فولاد تولید و صادر می‌شود و به رتبه ۱۱ دنیا رسیده‌ایم.

رزم حسینی درباره تولیدات کاشی و سرامیک هم گفت: سالانه ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی تولید و  ۷۰ درصد کاشی کشور عراق از ایران تامین می‌شود و بیشتر کشورهای منطقه در این زمینه پوشش داده شده است. حدود ۱۵۰ کارخانه فعال کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه فاز اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار امروز با همکاری سازمان ایدرو به منظور ایجاد زیر ساخت برای تولیدات صنعتی به مساحت ۹۰۰۰ هکتار افتتاح می‌شود، اظهار کرد:​ ایران امروز در صنعت آلومینیوم صادرکننده و جزو ۱۴ کشور جهان در تولید آلومینیوم است. صادرات در بخش سیمان هم انجام می‌شود و تولید سیمان به سالی ۸۵ میلیون تن رسیده است.

تعریف ۶۲ پروژه برای حمایت از سرمایه ثابت

وزیر صمت در ادامه رشد صنعت پتروشیمی را “شگفت انگیز” توصیف کرد و در خصوص صنعت قطعه‌سازی گفت:​ ایران در صنایع فولاد بیش از ۶۵ درصد قطعات کارخانه‌ای خود را تولید می‌کند و تا ۹۰ درصد ساخت قطعات کارخانجات کاشی و سرامیک را صنعت ماشین سازی به عهده دارد. در سال ۱۳۹۹ طرحی برای حمایت از سرمایه ثابت با شرکت‌های برتر کشور آماده شد که در اجرای این طرح ۶۲ پروژه به ارزش ۱۵۲ هزار میلیارد تومان تعریف شد.

به گفته وی در سال گذشته ۱۴۶ میلیون تن کالا صادر و وارد شده و ۷۳ میلیارد دلار هم مبادلات تجاری ایران بوده است.

http://tejaratava.ir/?p=18159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.