• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی در انبارهای بنادر و گمرکات دپو شده اند

  • کد خبر : 37320
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی در انبارهای بنادر و گمرکات دپو شده اند

معاون فنی و گمرکی گمرک ایران از دپوی ۱۰۰ هزار تنی برنج های وارداتی در انبارهای گمرکات و بنادر کشور خبر داد که ۱۵ هزار تن آنها ماه هاست بدون تأمین ارز باقی مانده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد جمال ارونقی امشب (شنبه ۱۵ آبان) در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره بلاتکلیفی ۱۵ هزار تن برنج وارداتی در انبارهای بنادر و گمرکات اظهار کرد: ممنوعیت فصلی واردات برنج در ابتدای مرداد ماه سال جاری آغاز و گمرک مکلف شد از ترخیص هر گونه برنج خودداری کند.

وی ادامه داد: محموله‌هایی هم داشتیم که قبل از اعلام ممنوعیت فصلی برنج وارد گمرکات و بنادر کشور شده بودند و با مصوبه‌ای که از ستاد تنظیم بازار اخذ کردیم، توانستیم ۱۵ هزار تن برنج را با استفاده از این مصوبه ترخیص کنیم.

معاون فنی و گمرکی گمرک ایران افزود: ۷۰۰ هزار تن برنج نیز قبل از آن و تا آغاز زمان ممنوعیت فصلی برنج ترخیص شده بود. در حال حاضر نیز دو دسته برنج در بنادر و گمرکات داریم، نوع اول، برنج‌هایی هستند که قبل از ممنوعیت فصلی وارد گمرک شده اند که تا ۸ ماه است در بنادر مانده اند؛ گمرک ایران نیز با استفاده از مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی، بخش زیادی از آنها را ترخیص کرده بود که الان ۱۰ درصد تتمه برنج‌ها و کالاهایی هستند که قبل از ابلاغ ممنوعیت واردات برنج، دپو شده اند.

وی تصریح کرد: مجموع این ۱۰ درصدی‌های باقی مانده به ۱۵ هزار تن می‌رسد؛ گمرک به وزارت جهاد موضوع را اعلام و درخواست کرده که به دلیل شرایط جوی گمرک‌های بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار، بلافاصله در این خصوص تصمیم عاجلی اتخاذ و ابلاغ کند.

ارونقی گفت: دسته دوم برنج‌های مانده در گمرکات و بنادر به برنج‌هایی برمی گردد که بعد از ابلاغ ممنوعیت فصلی واردات برنج وارد گمرکات شده اند و میزان آن، ۸۵ هزار تن است؛ ۱۶ روز بیشتر تا پایان ممنوعیت فصلی واردات برنج باقی نمانده و بعد از آن باید بلافاصله نسبت به ترخیص آنها اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در گمرکات و بنادر کشور داریم که منتظر ترخیص هستند؛ تأکید گمرک عمدتاً بر ۱۵ هزار تن باقی مانده از قبل از ممنوعیت فصلی واردات برنج است تا دچار فساد یا نابودی یا ترخیص بیش از حد نشوند و ترخیص آنها از گمرک سریع‌تر عملیاتی شود.

معاون گمرک ایران بیان کرد: برای برنج‌هایی که ماه هاست وارد گمرکات شده اند، تأمین ارز صورت نپذیرفته است و کد رهگیری بانک را ندارند؛ تا زمانی که صاحب کالا این کد رهگیری از بانک را ارائه نکندف ترخیص آنها از گمرک اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی واردات برنج اعلام کرده ایم تا آن را به بانک مرکزی و بانک‌های مربوطه منتقل کند تا تأمین ارز برنج‌ها انجام شود.

به گفته ارونقی، ارز برنج‌ها نیمایی است و باید کد رهگیری بانک را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: بخش زیادی از آن دسته از برنج‌هایی که بعد از تاریخ ممنوعیت واردات فصلی که ۱ مرداد ۱۴۰۰ بود، وارد بنادر و گمرکات شده اند، تأمین ارز صورت گرفته و کد رهگیری دارند؛ به عبارت دیگر برای برنج‌هایی که واردات آنها ممنوع بوده، تأمین ارز شده ولی برای ارزهایی که قبل از تاریخ ممنوعیت واردات، به گمرکات منتقل شده اند، تأمین ارز صورت نگرفته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر دو سازمان متولی ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرکات هستند؛ یکی وزارت جهاد کشاورزی که از ۱ مرداد به بعد، متولی این موضوع است و خود این وزارت خانه باید موضوع تأمین ارز را در حداقل زمان از بانک مرکزی پیگیری و تأمین کند. ویرایش ثبت سفارش برنج‌ها هم به دلیل اینکه تاریخ آنها جهت دریافت کد رهگیری تأمین ارز از بانک، به اتمام رسیده، بر عهده وزارت صمت است؛ بنابراین سه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی باید بلافاصله اقدام کنند تا شاهد ترخیص برنج‌های دپو شده در انبارهای بنادر از گمرکات باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=37320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.