• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

یک هفته با راه و مسکن/ از متوسط قیمت مسکن تا ترخیص کامیون‌ها

  • کد خبر : 39811
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
یک هفته با راه و مسکن/ از متوسط قیمت مسکن تا ترخیص کامیون‌ها

انتشار خبر عبور متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز متری ۳۲ میلیون تومان نشان داد اخبار حاشیه ای حوزه راه و مسکن در هفته اخیر از خبرهای اصلی پررنگ تر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید مهمترین خبری که در حوزه راه و مسکن طی هفته جاری به گوش رسید، اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران طی آبان ماه امسال بر اساس معاملات ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات (سامانه مشاوران املاک) بود که از متری ۳۲ میلیون تومان فراتر رفت.

متوسط قیمت مسکن در آبان امسال افزایش بسیار ناچیز ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (مهر ۱۴۰۰) و ۱۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۱۳۹۹) داشته است.

یکی از رویدادهای مهمی که این هفته خبر آن منتشر شد، دیدار رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با انبوه سازان در هفته قبل بود.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار از تأمین اراضی ساخت مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین ابلاغ سهمیه هر بانک از تسهیلات مسکن خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی به دغدغه انبوه سازان در خصوص ورود چینی‌ها به ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره کرده و گفته است: تا کنون با هیچ شرکت خارجی در این خصوص مذاکره نداشته‌ایم.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در یک برنامه تلویزیونی از لزوم تبدیل مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای خبر داده است.

گفتنی است بر اساس آمارها، بیش از ۷۰ درصد معاملات مسکن، سرمایه‌ای است و خانوارها، توان خرید مسکن برای مصرف را ندارند.

اجاره مسکن / ‬ افزایش عجیب ۵۵ درصدی اجاره بها

بر اساس آمار منتشره، اجاره مسکن در کشور در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته افزایش عجیب ۵۵ درصدی داشته است.

خانم هوشمندی مدیر اعتبارات بانک مرکزی نیز از اتمام اعتبارات در نظر گرفته شده برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن خبر داده بود که واکنش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، رد این ادعای بانک مرکزی بوده و اعلام شده که تنها ۴ هزار میلیارد تومان از ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، از سوی بانک‌ها پرداخت شده است.

حمل و نقل دریایی / ‬ جزئیات تخلیه و بارگیری در بنادر

سازمان بنادر و دریانوردی نیز در هفته جاری اعلام کرد که میزان تخلیه و بارگیری کالا در ۳ ماهی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، ۴۲ میلیون تن در بنادر کشور بوده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده: میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۵۱ تُن بود که در قیاس با تخلیه ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۷۱ تُنی کالاهای اساسی طی مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

شورای عالی مناطق آزاد نیز بر ممنوع بودن واردات لوازم خانگی کره‌ای از مناطق آزاد تأکید کرد.

این تأکید شورای عالی مذکور در پی آن بود که از یکی از مناطق آزاد جنوب کشور، محموله لوازم خانگی کره‌ای ترخیص شد که با دستور اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی در تضاد بود.

حمل و نقل ریلی / ‬ ساخت راه آهن چابهار-زاهدان از سر گرفته شد

هفته جاری همزمان با سفر رئیس جمهور به ترکمنستان، ایران تفاهم نامه سه جانبه حمل و نقل ریلی ترکمنستان و قزاقستان به امضا رساند.

ضمن اینکه معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از واریز ۶۳ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حساب این شرکت برای ازسرگیری عملیات اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان خبر داد.

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن هم بازدیدی از کارخانه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی داشته که در حاشیه آن از وضعیت نامناسب تعمیر و نگهداری ناوگان، لوکوموتیو و زیرساخت‌های ریلی در سال گذشته انتقاد کرده است.

حمل و نقل جاده‌ای / ‬ حاشیه‌های ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی

شاید مهمترین اتفاقی که این روزها رانندگان کامیون در انتظار نهایی شدن آن هستند، موضوع ترخیص کامیون‌های دست دوم وارداتی دپو شده در گمرکات است.

از یک سو داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ترخیص بیش از ۲۲۰۰ دستگاه از این کامیون‌ها خبر داده است؛ از سوی دیگر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران از برخی تخلفات در حوزه ترخیص کامیون‌ها خبر داده است.

حمل و نقل هوایی / ‬ کاهش قیمت بلیت هواپیما

حاشیه‌های اجرای نرخنامه جدید مصوب شورای عالی هواپیمایی در خصوص قیمت بلیت پروازهای داخلی که قرار بود از ابتدای آذر و همزمان با لغو محدودیت مسافرگیری در پروازها اجرا شود، به هفته جاری هم کشیده شد.

برخی مسیرهای پروازی کاهش تا ۵۰ درصدی داشته‌اند از جمله مسیر تهران-مشهد که در ماه‌های اخیر به بالای یک میلیون تومان رسیده بود، در برخی ساعات حتی به زیر ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

با این حال مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی تأکید داشته است.

http://tejaratava.ir/?p=39811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.