• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت:

گرانی دلار قطعا موجب افزایش قیمت لوازم‌ خانگی می‌شود/ شعار خودکفایی در صنعت لوازم خانگی با وابستگی به واردات قطعات تناسبی ندارد

  • کد خبر : 40676
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
گرانی دلار قطعا موجب افزایش قیمت لوازم‌ خانگی می‌شود/ شعار خودکفایی در صنعت لوازم خانگی با وابستگی به واردات قطعات تناسبی ندارد
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با هشدار نسبت به تاثیرات منفی نوسان نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی، گفت: هرچند در ماه‌های گذشته برخی افراد و مسئولان برای کسب محبوبیت در بین مردم، شعار خودکفایی در صنعت لوازم خانگی سر دادند، اما نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که قطعات اصلی این صنعت، اعم از گروه برودتی ها، صوت و تصویر و شوینده ها، وارداتی است و با گرانی و نوسان ارز، دستخوش افزایش قیمت می‌شوند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از اقتصاد ۲۴- : احسان فدایی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه افزایش و نوسان نرخ ارز چه تاثیری بر بازار لوازم خانگی دارد، گفت: هرچند آمارساز‌های بی منطق برخی افراد برای رسانه‌ای شدن، انتظار کاهش قیمت لوازم خانگی را در مردم ایجاد کرده، اما قیمت لوازم خانگی به دلیل افزایش وابستگی قیمت مواد اولیه به نرخ ارز و عدم اطمینان به کاهش قیمت ارز، بعید است شاهد روند کاهشی باشد.

آسیب‌های شعار خودکفایی در صنعت لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: در ماه‌های اخیر با یک پدیده کم سابقه در صنعت لوازم خانگی روبرو شدیم و آن، رسانه زدگی بی حد و مرز این حوزه بود، به طوری که صنعت لوازم خانگی به سرتیتر اخبار تمام رسانه‌ها تبدیل شد.
فدایی با بیان اینکه تبدیل شدن اولویت خبری تمام رسانه‌ها به موضوعات این صنعت، منجر به فاجعه‌ای از جنس بحران‌های بازار سرمایه شد، گفت: وقتی اولویت فضای رسانه‌ای به حواشی حوزه‌ای اختصاص پیدا می‌کند، حوزه مذکور، دچار آفاتی می‌شود و آن آسیب این است که افراد فاقد تخصص و صلاحیت در حوزه مذکور، صرفا برای مطرح شدن و در معرض دید قرار گرفتن، اظهار نظر‌هایی می‌کنند که در اکثر موارد، غیرکارشناسی، فاقد منطق و پشتوانه تحلیلی و نتیجتا آسیب زننده و بحران آفرین خواهد بود.

افزایش قیمت لوازم خانگی به دلیل هزینه های سربار

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با تاکید بر اینکه آمارسازی‌های این افرد در رسانه‌ها در حوزه لوازم خانگی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد، گفت: اوج شعار‌های پوپولیستی، در زمان انتقال دولت گذشته به دولت فعلی بود. چرا که مدیران و کارشناسان دولت دوازدهم با این هدف که رزومه پررنگی از خود به جا بگذارند، مدام بر طبل خودکفایی و شروع دوران طلایی در صنعت لوازم خانگی کوبیدند و اذعان می‌کردند که تیراژ تولید لوازم خانگی به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته و این رشد موجبات بهبود اوضاع می‌شود.

فدایی ادامه داد: کارشناسان همیشه اخطار داده اند که افزایش تیراژ تولید، مادامی سیگنال مثبت به بازار و موجب تسهیل در خرید مردم و رونق می‌شود که صنعت در حالت رکود نباشد و بازار کشش افزایش تیراژ تولید و عرضه را داشته باشد. در حالی که بازار لوازم خانگی در شرایط فعلی، با عقبه کرونازدگی و درگیری با تحریم ها، به شدت دچار رکود شده و مصرف کننده تعمیر را بر خرید و تعویض، ترجیح داده است؛ بنابراین افزایش تولید و عرضه‌ای که افزایش تقاضا به همراه ندارد، نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت شود، بلکه افزایش تولید با این شرایط، تنها هزینه‌های سربار را افزایش می‌دهد که عاملی بر افزایش مجدد قیمت می‌شود.

افزایش قیمت مواد اولیه اصلی در تولید لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه افزایش تولید موجب نگهداری کالا در انبار تولیدکنندگان خواهد شد، گفت: با نگهداری لوازم خانگی در انبار‌ها هزینه‌های سربار برای تولیدکنندگان افزایش می‌یابد. از طرفی آمارسازی ها، باعث شد که انتظار کاذب برای کاهش قیمت در مردم ایجاد شود و مردم خرید خود را به تعویق بیندازند و همین عامل موجب تعمیق رکود در این بازار شد.
به گفته فدایی، با وجود شعار خودکفایی در صنعت لوازم خانگی، قطعات اصلی در این صنعت در سه گروه صوت و تصویر، شوینده‌ها و برودتی‌ها وارداتی است. هر چند در تولید داخلی بخش گسترده‌ای از قطعات، موفق به داخلی سازی شده ایم، اما نباید فراموش کرد که همان بخش کوچک و محدود قطعات اصلی این صنعت که وارداتی است، تعیین کننده اصلی ارزش کالا هستند و وقتی وابسته به قیمت ارز می‌باشند، با گرانی دلار دستخوش گرانی می‌شوند.

با تداوم نوسان ارز، تردیدی در افزایش قیمت لوازم خانگی نیست

فدایی با این استدلال که تولیدکنندگان لوازم خانگی با بالا رفتن ارز، منتظر ارزانی آن نمی‌ماند، گفت: تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل تیراژ بالای تولید، ثبت سفارش برای مواد اولیه را به تعویق نمی‌اندازد و در همان زمان نوسان ارز، ثبت سفارش می‌کند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: گرانی ارز به همراه هزینه‌های حواله باعث می‌شود قیمت ارزی که برای تولیدکنندگان تمام می‌شود خیلی بیشتر از قیمتی باشد که در کف بازار شاهدیم. پس از آن حداقل در بهترین حالت ۴ ماه طول می‌کشد تا مواد اولیه و قطعات وارد ایران شود. هزینه خواب سرمایه نیز بر قیمت آن کالا تاثیر زیادی می‌گذارد. علاوه بر آن واسطه‌ها را فراموش نکنید، زیرا تولیدکنندگان مجبورند از چندین واسطه قطعات را خرید کنند. بنابراین، هزینه‌ها و خواب سرمایه مانند فنری جمع شده است که زمانی رها خواهد شد. ازاینرو تردیدی در افزایش قیمت لوازم خانگی با تداوم نوسانات بازار ارز نیست.

http://tejaratava.ir/?p=40676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.