• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

کتاب «مقررات اتحادیه اروپا پیرامون بازارهای مالی» توسط کارگزاری مفید منتشر شد

  • کد خبر : 59345
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کتاب «مقررات اتحادیه اروپا پیرامون بازارهای مالی» توسط کارگزاری مفید منتشر شد
کتاب «مقررات اتحادیه اروپا پیرامون بازارهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری» توسط کارگزاری مفید منتشر شد.

تجارت آوا – هدف از ترجمه و تولید این کتاب توسط کارگزاری مفید، بررسی دو چهارچوب مهم قانونی در بازار‌سرمایه  اتحادیه اروپا و آشنایی و بهره‌برداری فعالان و مسئولان اقتصادی و بازار‌سرمایه ایران از این تجربه بین‌المللی بوده است. 

کتاب «مقررات اتحادیه اروپا پیرامون بازارهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری» ترجمه دو دستورالعمل مهم بازار سرمایه در اتحادیه اروپا  به نام‌های MiFID و UCITS است. MiFID چارچوبی قانونی برای بازارهای اوراق بهادار است که به منظور ایجاد بازاری واحد و هماهنگ در سراسر اتحادیه اروپا تنظیم شده است. چارچوب UCITS نیز با هدف تسهیل ارائه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تشکیل یک نظام هماهنگ برای مدیریت و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در اتحادیه اروپا ایجاد شد.

دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی «Markets in Financial Instruments Directive» که اختصارا «MiFID» خوانده می‌شود، اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط اتحادیه اروپا در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ایجاد یک بازار سرمایه‌گذاری مشترک با قوانین مشابه و همسان در کشورهای مختلف پیشنهاد شد. این دستورالعمل محدوده وسیعی از فعالیت‌های بازار سرمایه از جمله معامله‌گری، بازارگردانی، فعالیت‌های مختلف تأمین سرمایه‌ها و کارگزاری‌ها را مخاطب قرار می‌دهد و تمامی شرکت‌های مشمول در اتحادیه اروپا قانونا ملزم به تبعیت از آن هستند. این دستورالعمل همچنین ابزارهای مالی متنوعی از جمله انواع اوراق، سهام، اوراق مشتقه و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق بهادار قابل انتقال یا «Undertakings Collective Investment in Transferable Securities» که به طور مخفف «UCITS» خوانده می‌شود دستورالعملی در خصوص «صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که نسخه اولیه آن در سال ۱۹۸۵ توسط اتحادیه اروپا معرفی شد. هدف از تنظیم این دستورالعمل ایجاد یک سیستم استاندارد در محدوده کشورهای اتحادیه اروپا جهت مدیریت و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران بوده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهت اخذ استاندارد «UCITS» مجبور به طی مراحل پیچیده و سختگیرانه قانونی هستند به همین دلیل چنین صندوق‌هایی در نظر سرمایه‌گذاران به عنوان صندوق‌های با کیفیت بالا، شفاف، و قابل اعتماد شناخته می‌شوند و آنان را ترغیب می‌کنند تا با آرامش خاطر بیشتری در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، این دستورالعمل در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند بسیار مؤثر و کارآمد واقع شود.

ترجمه و تنظیم این مجموعه قوانین به همت سیدمحمدرضا افجه‌ای مدیر تحقیق و توسعه کارگزاری مفید و با همکاری مریم ابراهیمی انجام شده است.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه‌های انگلیسی و فارسی این کتاب می‌توانند از طریق این لینک اقدام کنند

http://tejaratava.ir/?p=59345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.