• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

پیمانکاران معدنی با مشکل قدیمی بودن ماشین‌آلات روبه‌رو هستند

  • کد خبر : 63912
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
پیمانکاران معدنی با مشکل قدیمی بودن ماشین‌آلات روبه‌رو هستند

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: پیمانکاران معدنی ما با مشکل قدیمی بودن ماشین‌آلات روبه‌رو هستند که در راستای تقویت این بخش، یاری‌رسان آن‌ها بوده‌ایم اما بخشی از مشکلات ما مانند تامین ماشین‌آلات و تامین قطعات زیرساختی به‌ شمار می‌روند که امیدوار هستیم با توافق برجام در این زمینه گره‌گشایی‌هایی صورت پذیرد.

تورج زارع با بیان اینکه شرکت آلومینای ایران تنها تولیدکننده پودر آلومینا با ظرفیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار تن در سال در داخل کشور محسوب می‌شود که از حدود سه سال پیش، تولید فلز آلومینیوم را آغاز کرده، اظهار داشت: میزان تولید این فلز استراتژیک در شرکت آلومینای ایران، ۴۰ هزار تن در سال است و همواره تلاش کرده‌ایم طرح‌های توسعه‌ای را در حوزه‌های مختلف در دستور کار خود قرار دهیم.

دستیابی به تولید هیدرات ویژه

وی در خصوص تولید هیدرات ویژه در این شرکت نیز گفت: در حوزه تنوع‌سازی محصول در سال جاری، محصول جدیدی به نام هیدرات ویژه به سبد تولیدات شرکت آلومینای ایران افزوده خواهد شد که این محصول تنها در چهار کشور دنیا تولید می‌شود و به زودی ایران به عنوان پنجمین کشور تولیدکننده این محصول شناخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران افزود: دانش تولید این محصول، انحصاری و مختص به شرکت آلومینای ایران است و ارزش افزوده آن، چهار برابر بیشتر از آلومینا خواهد بود. هیدرات ویژه در صنایع کابل‌سازی، شیمیایی، نفت و ساخت لوله‌های پلی اتیلن کاربرد دارد و اندازه آن، سه میکرون است؛ در حالی که هیدرات معمولی که در آلومینا استفاده می‌شود، حدود ۹۰ میکرون برآورد می‌شود. در حال حاضر، هیدارت ویژه مورد نیاز صنایع مختلف به داخل کشور وارد می‌شود و خوشبختانه پس از تولید این محصول با تکیه با دانش انحصاری و متخصصان داخلی، بی‌نیاز از واردات آن خواهیم شد.

اجرای پروژه‌های توسعه‌ای با هدف کاهش قیمت تمام شده

وی در خصوص پروژه‌های توسعه‌ای این مجموعه عظیم صنعتی، عنوان کرد: پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری در واحدهای مختلف شرکت آلومینای ایران به منظور پایداری و افزایش تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده تعریف شده است. پروژه واحد سود و تبخیر، یکی از پروژه‌های مهمی است که با سرمایه‌گذاری ۸۷ میلیارد تومانی افتتاح شد که به دنبال آن، میزان ۹ هزار تن در سال به تولید مجموعه افزوده خواهد شد. ظرفیت تولید سالانه سود غلیظ این طرح، ۴۷ هزار و ۳۰۰ مترمکعب و نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه هشت نفر است. ضمن اینکه مجموع سرمایه ثابت این طرح، ۹۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، جمع هزینه‌های تولید سالانه ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و جمع فروش ۱۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. همچنین بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۱۸ درصد، ۳.۷ سال خواهد بود.

زارع ضمن اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران، تصریح کرد: مجموع پروژه‌های توسعه‌ای که بیشتر آن‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، ۷۰۰ میلیارد تومان است که از جمله آن‌ها می‌توان به پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین و توسعه واحد گل قرمز اشاره کرد. لازم به ذکر است که تامین مالی پروژه‌ها عمدتا از طریق منابع داخلی شکل صورت می‌پذیرد.

وی به نقش اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اشتغال‌زایی نیروهای انسانی متخصص اشاره کرد و گفت: جذب نیروی انسانی از سال ۱۳۹۶ در شرکت آلومینای ایران آغاز شده است و یک هزار و ۵۰۰ نفر را از طریق آزمون برای کل شرکت جذب کرده‌ایم و برنامه جذب ۳۰۰ نیروی انسانی جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. کارخانه تولید شمش آلومینیوم، برای ۴۵۰ نفر اشتغال‌زایی جدید ایجاد کرده است. اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفری نیز در بخش پیمانکاری در معادن مختلف ایجاد شده است. حدود پنج ۵ سال است که از معادن بخش خصوصی خرید انجام می‌دهیم و ۴۰۰ نفر نیز در این حوزه مشغول به کار هستند. سطح اشتغال شرکت در محدوده فنس، حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر و حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و۷۰۰ نفر نیز در معادن مشغول به کار هستند. در مجموع، حدود چهار ‌هزار نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم در شرکت آلومینای ایران مشغول به کار هستند.

ذخایر بوکسیت کشور به ۳۳ میلیون تن رسید

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ضمن اشاره به اهمیت توسعه اکتشاف، تاکید کرد: میزان ذخایر موجود بوکسیت کشور تا سال ۱۳۹۵، حدود هفت میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سالیان اخیر، ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شد و به ۴۰ میلیون تن رسیده است. طی سال گذشته، برای توسعه اکتشافات، دو دستگاه ژئو ۹۰۰ تمام مکانیکی خریداری کردیم. اکنون، عمق اکتشافات شرکت آلومینای ایران، حدود ۲۵۰ متر است و در پنج معدن در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، سمنان و کهکیلویه و بویر احمد در۳۰ بلوک و با مشارکت ۱۳ پیمانکار، فعالیت اکتشافی و استخراجی داریم. علاوه‌براین، تصمیم داریم طرح اکتشاف حوزه زاگرس را تا سال آینده کامل کنیم.

زارع با تاکید بر چالش‌های پیش‌روی پروژه‌های توسعه‌ای، اذعان کرد: یکی از مشکلات ما طی چند سال اخیر، تغییرات شدید بازار و معضل تورم بود که باعث شد برخی پروژه‌ها با سختی بسیاری در مدار اجرا قرار بگیرد. تجهیزاتی که ما در پروژه‌ها ساخته‌ایم، همگی بومی‌سازی‌شده است، درحالی که ۲۰ سال پیش اروپایی‌ها کارخانه آلومینا را ساخته‌اند، هم‌اکنون ساخت تمام تجهیزات آن در داخل کشور امکان‌پذیر شده است و خوشبختانه صنعتگران مختلفی این تجهیزات را در داخل می‌سازند. استفاده از ماشین‌آلات قدیمی، یکی دیگر از چالش‌های معدنکاری به‌ شمار می‌رود. پیمانکاران معدنی ما با مشکل قدیمی بودن ماشین‌آلات روبه‌رو هستند که در راستای تقویت این بخش، یاری‌رسان آن‌ها بوده‌ایم اما بخشی از مشکلات ما مانند تامین ماشین‌آلات و تامین قطعات زیرساختی به‌ شمار می‌روند که امیدوار هستیم با توافق برجام در این زمینه گره‌گشایی‌هایی صورت پذیرد. ضمن اینکه به دلیل چالش‌های تامین انرژی به ویژه برق و تامین مواد اولیه با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو هستیم که امیدواریم با رفع آن‌ها، به برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر خود تا پایان سال دست پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: شرکت آلومینای ایران با ثبت نماد و پذیرش در بورس در آینده نزدیک، سهام خود را در بازار بورس و اوراق بهادار انجام خواهد داد.فلزات انلاین

http://tejaratava.ir/?p=63912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.