• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

پیش بینی ثبات قیمتی در سال ۹۹

  • کد خبر : 11242
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
پیش بینی ثبات قیمتی در سال ۹۹

بررسی ها نشان می دهد که عوامل اثرگذار در نرخ تورم، روند با ثباتی را تا پایان سال طی خواهند کرد. در نتیجه بازارهای مصرفی، با کاهش نوسان قیمت روبرو خواهند بود.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از بانک مسکن-هیبنا، بررسی ها حاکی از آن است که قیمت ها در بازار مصرفی تا پایان سال به یک ثبات خواهند رسید. در روزهای اخیر نرخ ارز روند کاهشی خود را آغاز کرده است. به نظر می رسد که با رفع تحریم ها این روند نزولی در ماه های آتی نیز تداوم داشته باشد. رفع تحریم ها باعث خواهد شد که منابع بلوکه شده ایران در دسترس باشد. از سوی دیگر ایران خواهد توانست صادرات نفت و سایر کالاها را از سر بگیرد. این موارد باعث می شود که عرضه کالاها در بازار بیش از پیش باشد و در نتیجه سطح تقاضا نیز با آن تنظیم خواهد شد. به نظر می رسد که در کوتاه مدت مهمترین عاملی که باعث تنظیم قیمت ها می شود، روند کاهشی انتظارات تورمی است. از سوی دیگر روند با ثبات قیمت ها در صحبت های رییس کل بانک مرکزی نیز منعکس شده است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک پیام اینستاگرامی تاکید کرده است: در سال ۹۸ و سال ۹۹ ( تاکنون ) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمعاً کمتر از ۲۰ میلیارددلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود . این در حالیست که درآمد های ارزی سالانه ناشی از صدور نفت،در سال‌های قبل، همراه با دسترسی به آن، سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار بوده است.بی شک ملت بزرگ ایران، با مقاومت تحسین برانگیز و علیرغم سختی ها و مشکلات ناشی از گرانی ها، عمدتاً برخاسته از آثار تحریم ها، پیروز این میدان است.

به گفته او، با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر ازیکطرف و گشایش های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی ، همانگونه که قبلاً اعلام کردم، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر دربازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

آمارها نیز تایید می کند که قیمت دلار در انتهای هفته گذشته یک روند کاهشی را آغاز کرده بود. مطابق بررسی ها، روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول به زیر سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در محدوده ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. اینسنگین‌ترین افت اسکناس آمریکایی از ۱۲ آذرماه بود و زمینه‌ساز ثبت کمترین قیمت دی ماه این ارز شد.

فعالان بازار معتقدند که بازار ارز روزهای سخت خود را پشت سرگذاشته است. اگر میزان عرضه در بازار ارز تنظیم شود، می توان امیدوار بود که این روند نزولی در ماه های آینده نیز تداوم یابد. نرخ ارز بیشتر وابستگی را با نرخ قیمت خوراکی های مصرفی دارد. در نتیجه کاهش قیمت ارز می تواند اولین اثر را بر تورم خوراکی ها بگذارد. از سوی دیگر، تنظیم نرخ سود نیز می تواند به روند کاهشی در ماه های آینده کمک کند.

http://tejaratava.ir/?p=11242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.