• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4
24 امین سالگرد تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گرامی باد!

پیام امیر حیدری ؛دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران به مناسبت سالگرد تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران

  • کد خبر : 16050
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
پیام امیر حیدری ؛دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران به مناسبت سالگرد تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران
24امین سالگرد تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران را در حالی گرامی می داریم که جهان و نیز کشورمان در رویارویی با بحرانی به نام کرونا قرار دارد؛ بحرانی که تأثیرات گسترده ای در سبک زندگی روزمره همه داشته است. این بیماری درحال حاضر در مرحله آزمایش واکسن و داروی اختصاصی است و بهترین راه مقابله با آن، رعایت موارد بهداشتی می باشد تا بتوانیم به این وسیله بار اجرایی کادر درمانی را کمی سبک نماییم. شایسته است از دست اندرکاران حوزه سلامت که همگی بی وقفه مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند تقدیر نماییم.

۲۴امین سالگرد تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران را در حالی گرامی می داریم که جهان و نیز کشورمان در رویارویی با بحرانی به نام کرونا قرار دارد؛ بحرانی که تأثیرات گسترده ای در سبک زندگی روزمره همه داشته است. این بیماری درحال حاضر در مرحله آزمایش واکسن و داروی اختصاصی است و بهترین راه مقابله با آن، رعایت موارد بهداشتی می باشد تا بتوانیم به این وسیله بار اجرایی کادر درمانی را کمی سبک نماییم. شایسته است از دست اندرکاران حوزه سلامت که همگی بی وقفه مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند تقدیر نماییم.

بیست و چهار سال پیش با پایان یافتن تدریجی تنش‌های حاصل از سال‌های دفاع مقدس و با آغاز سال‌های سازندگی بحث کیفیت در تولیدات و خدمات داخلی مطرح و برخی تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات با پشت سر گذاردن پستی و بلندی‌های بسیار موفق به دریافت گواهینامه‌ استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ در بحث مدیریت کیفیت و سری ایزو ۱۴۰۰۰ در بحث محیط‌زیست گردید‌ند، دریافت این گواهینامه ها مبین این مطلب بود که  توجه به ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات و حفاظت از محیط‌زیست جدی شده و بر رهروان طریق ورود به بازارهای جهانی و جلب رضایت مشتریان داخلی فرض است که بدین مهم روی آورند. همین امر موجب شد تا مرحوم میراحمد سادات رییس فقید سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به تحولات دوم خرداد ۷۶ و بحث مشارکت بیشتر مردم در سرنوشت خویش با محور قانون مداری در سال ۷۶ از دارندگان گواهینامه‌های مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۰) بعنوان پیشگامان مباحث کیفیت در کشور، دعوت بعمل آورد و موضوع ایجاد تشکلی که بتواند در این راستا قدم بردارد و مباحث کیفیت را عمق بیشتری بخشد مطرح نماید که زمینه ساز تاسیس و شکل گیری انجمن مدیریت کیفیت ایران شد.

انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیش از دو دهه فعالیت و با عضویت بیش از ۴۰۰ سازمان،شرکت تولیدی و خدماتی دارای سیستم های مدیریت کیفیت که جملگی از شرکت های موفق در محیط کسب و کار در کشور می باشند و تربیت ۱۰۰۰ ارزیاب سیستم های مدیریت کیفیت نقش پررنگی در گسترش فرهنگ مدیریت کیفیت در کشور ایفا نموده است همچنین در زمینه توسعه زیرساخت‌های کیفیت برای بهتر شدن وضعیت سازمان ها اقدامات گسترده ای انجام داده، از معرفی استانداردهای مدیریت کیفیت و کمک به سازمانها برای اینکه بهتر بتوانند موقعیت خودشان را شناسایی نمایند، همچنین، طراحی مدل ارزیابی ملی کیفیت و برگزاری ۱۶ دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران بعنوان تنها جایزه  مصوب مجلس شورای اسلامی، ثبت روز ملی کیفیت در تقویم رسمی کشور ۱۸ آبان ، فعالیت کارگروه های تخصصی در انجمن با موضوعات تخصصی (کارگروه ارتقا کیفیت زنجیره ارزش خودرو، کیفیت در ساخت ، توسعه سیستم های مدیریت،صنایع غذایی)،مشارکت در طرح‌های ملی از جمله “طرح مدیریت کیفیت صادرات” ، طرح مدیریت اخلاق کسب و کار”، “طرح نهضت ملی کیفیت” “تایید صلاحیت مدیران کیفیت” ،”طرح ارتقا توسعه کیفیت صنعت قطعه سازان خودرو”  از جمله فعالیت‌هایی بوده که در زمینه گسترش بهبود ساختار سازمان ها به مدیریت آنها انجام شد.به موازات این اقدامات، فعالیت‌های دیگری هم در زمینه توسعه مدیریت توسعه کیفیت در سطح کلان کشور هم صورت گرفته که مهمترین آنها انجام پژوهشی برای مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است تحت نام قانون تقویت و توسعه استاندارد که  این قانون یکی از ابزارهای اساسی برای توسعه کیفیت در کشور به شمار می رود. در این قانون مواردی وجود دارد که در صورت اجرایی شدن تاثیر به سزایی در توسعه کیفیت در کشور  خواهد داشت.

طی سالیان اخیر موضوع توسعه کیفیت در دستور کار سازمان‌های مختلف خصوصا، سازمان‌های بزرگ قرار داشته است ولی نتیجه لازم را به ثمر ننشانده است. با توجه به ساختار شبکه‌ای بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های دولتی ، اصولا هر سازمان بزرگی دارای یک سری تامین‌کنندگان و تعداد زیادی توزیع‌کنندگان است یا به عبارت دیگر تعدادی واحدهای کوچکتر بالادستی و پایین دستی با آن در ارتباط است که اگر کیفیت این سازمان‌‌های کوچک به موازات توسعه کیفیت در سازمان اصلی به وقوع نپیوند، نمی‌توان انتظار داشت که یک سازمان بزرگ با تمامی تلاشی که می‌کند، به کیفیت مورد انتظار دست یابد، بنابراین مفهوم کیفیت نیز جاری‌سازی کیفیت در تمامی بخش‌ها و دستگاه‌ها و به خصوص سازمان‌های بزرگ به صورت هم‌زمان است.

انجمن مدیریت کیفیت به عنوان طراح موضوع نهضت کیفیت، هم‌اینک در پی ایجاد مراکز شبکه‌ با همکاری سایر سازمانها، نهاد و دستگاه‌هاست به گونه‌ای که هریک بتوانند تعداد زیادی از سازمانهای وابسته یا همکار خود را به کیفیت وادار نمایند و به این ترتیب نهضت کیفیت در کشور رخ دهد. اگر قرار است اهداف سند چشم‌انداز محقق شود بایستی کیفیت در کشور ارتقاء یابد و لازمه این ارتقاء جاری شدن نهضت کیفیت در کشور است و در این مسیر بایستی از همه امکانات استفاده کرد.

در خاتمه ضمن آرزوی سلامت و توفیق برای همه مردم کشورم ایران و موفقیت برای انجمن مدیریت کیفیت ایران، جا دارد با یادی از مرحوم سادات بنیانگزار انجمن و تلاش های آقای مهندس سید عباس حسینی نژاد بعنوان موسس و سه دوره ریاست هیات مدیره انجمن و علی الخصوص پشتیبانی و حمایت های بی دریغ آقای مهندس فرزین انتصاریان بعنوان پدر مدیریت کیفیت ایران و ریاست حال حاضر انجمن مدیریت کیفیت ایران؛ ۲۴امین سالگرد تاسیس این نهاد مردمی را به همه اعضای محترم هیات مدیره انجمن ،مدیران عضو حقوقی انجمن، کارکنان و اعضاء این انجمن تبریک می‌گویم.

امیر حیدری-دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران

http://tejaratava.ir/?p=16050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.