• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین مجموعه الفینی ایران با تولیدات گسترده و رونق بالای صادرات

  • کد خبر : 86061
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۵
پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین مجموعه الفینی ایران با تولیدات گسترده و رونق بالای صادرات
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم گفت: پتروشیمی جم با تولید یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن اتیلن و ۶۰۰ هزار پلی‌اتیلن بزرگ‌ترین مجموعه الفینی کشور است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی جم ؛ عبدالرحیم قنبریان با اشاره به تاریخچه صنعت پتروشیمی گفت: ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی بیش از ۶۰ ساله داشته است، از آنجا که رشد این صنعت نیازمند فعالیت‌های تخصصی گسترده‌تر و هماهنگ با صنعت نفت و گاز بود به زودی ضرورت ایجاد سازمانی برای توسعه و هدایت صنعت پتروشیمی مشهود شد و به همین سبب بعد از پنج سال شرکت ملّی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت و تحت پوشش شرکت ملّی نفت ایران تأسیس و تمام فعالیت‌های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی در این شرکت متمرکز شد.

وی ادامه داد: در دهه‌های ۵۰،۴۰ و۶۰ صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری نداشت و تا اواخر دهه ۷۰ ما شاهد رشد آنچنانی در این صنعت نبودیم.

مدیرعامل جم با بیان اینکه در انتهای دهه ۷۰ با رویکرد جلوگیری از خام‌فروشی تحولی در صنعت پتروشیمی رقم خورد، عنوان کرد: توسعه صنعت پتروشیمی به صورت جدی در مراکز هاب‌های مختلف منطقه ماهشهر و عسلویه شروع شد که فاز یک این توسعه در منطقه عسلویه با پتروشیمی‌های پارس، پردیس، آریا ساسول، جم و زاگرس بود، همچنین شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای یوتیلیتی در ایران، در منطقه عسلویه شروع به کار نمودند.

قنبریان تاکید کرد: در ادامه و دهه ۸۰ و۹۰ فازهای دو و سه مجتمع پتروشیمی ایجاد شد و در حال حاضر ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود ۹۰ میلیون تن می‌باشد که در همین راستا فرصت ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی در کشور رقم خورده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز صنعت پتروشیمی گفت: کشور ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است، در ابتدا چشم‌انداز صنعت پتروشیمی استفاده از این ذخائر به بهترین شکل ممکن بود امّا با گذشت زمان یکی از راهبردهای اساسی صنعت پتروشیمی ایجاد زنجیره ارزش می‌باشد.

مدیرعامل پتروشیمی جم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های پایین‌دستی در حال رشد و توسعه می‌باشند و شرکت ملّی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند هستند در این زنجیره سرمایه‌گذاری کنند حمایت می‌کند تا بتواند از خام‌فروشی جلوگیری و مواد خام را به محصولاتی که دارای ارزش افزوده بیشتری برای کشور هستند تبدیل کند.

عبدالرحیم قنبریان با بیان اینکه پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین مجموعه پتروشیمی الفینی ایران است، افزود: پتروشیمی جم با تولید یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن اتیلن و ۶۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن بزرگ‌ترین مجموعه الفینی کشور، با درآمد ۱.۵ میلیارد دلار در سال و ۲۵ درصد سود خالص در منطقه عسلویه قرار گرفته است. این مجموعه متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است که بخشی از حقوق بازنشستگان از این مجموعه پرداخت می شود.

وی در خصوص نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی است برای شرکت‌های مختلف به منظور نشان دادن توانایی‌ها، تحقیق و توسعه، پروژه‌های جدید و ارائه نوآوری‌های صورت گرفته در صنعت نفت، این نمایشگاه علاوه بر اینکه فرصتی برای تبادل اطلاعات و تجارب بین شرکت‌های مختلف است، در معرفی و فروش محصولات موثر می‌باشد.

مدیرعامل جم ادامه داد: پتروشیمی جم برای اولین بار در این نمایشگاه حضور دارد و حضور این شرکت در نمایشگاه‌های قبلی مشخصاً در حوزه پلیمر و محصولات پتروشیمی بوده است.

قنبریان افزود: جم در حوزه بازاریابی فعالیت‌های موثری انجام داده است که نتیجه‌ی آن منجر به فعالیت این شرکت در شرق آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپا شده است.

وی در خصوص تامین نیازهای داخل و خارج در حوزه پتروشیمی گفت: ما موظف هستیم در ابتدا نیاز داخل کشور را تامین کنیم و به صورت مازاد آن را به خارج از کشور صادر کنیم، حدود ۶۰ درصد از محصولات تولید شده در داخل و ۴۰ درصد به عنوان صادرات به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند.

مدیرعامل پتروشیمی جم در پایان خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی جم در بورس کالا عرضه می‌شود اما تلاش می‌کنیم که این محصولات به فرآورده‌های باارزش‌تری تبدیل شود. 

http://tejaratava.ir/?p=86061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.