• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

واژه‌نامه تشریحی بیمه با ۱۵۲۷ واژه به همراه فهرست الفبایی فارسی توسط پژوهشکده بیمه منتشر شد

  • کد خبر : 20103
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
واژه‌نامه تشریحی بیمه با ۱۵۲۷ واژه به همراه فهرست الفبایی فارسی توسط پژوهشکده بیمه منتشر شد
به موازات پیشرفت فعالیت‌های بیمه‌ای، نیاز جامعه، صنعت بیمه و بیمه‌گذاران به آشنایی با واژه‌های بیمه‌ای و شرح آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. به این منظور پژوهشکده بیمه اقدام به انتشار واژه‌نامه‌ بیمه کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، بیمه صنعتی است میان‌رشته‌ای که از علوم مختلف مانند ریاضی و آمار [به طور اخص] و از موضوعات اقتصادی، مالی و حقوقی و سایر رشته‌ها حتی پزشکی و انفورماتیک استفاده می‌کند. لذا ضرورت دارد فعالان صنعت بیمه به موضوعات، اصطلاحات و واژگانی که از بخش‌های دیگر وارد بیمه شده‌اند آگاهی داشته باشند. همچنین در بین خود اهالی بیمه نیز اصطلاحات و نشانه‌هایی وجود دارد که برای درک کامل باید تشریح شوند.

البته هر علم و فنی به ناچار واژگان قراردادی، اصطلاحات و ترمینولوژی ویژه خود را برای تسریع و سهولت انتقال مفاهیم برقرار می‌کند و می‌توان آن‌ها را مانند نشانه‌گذاری‌ها در ریاضی و فرمول‌ها پنداشت که برای کارشناس آن فن به سرعت قابل فهم است و در تبادل نظر با سایر کارشناسان در همان رشته نیازی به توضیح ندارد. فن بیمه هم از این قاعده مستثنی نبوده و چنین برداشتی انگیزه‌ تألیف واژه‌نامه به صورت تشریحی و عرضه آن به علاقه‌مندان را ایجاد نموده است.

بر این اساس واژه‌نامه تشریحی بیمه که از جمله کتب عمومی در حوزه بیمه است توسط دکتر غلامحسین جباری تألیف شده است. این واژه‌نامه در ابتدا بر روی وب‌سایت پژوهشکده بیمه برای استفاده علاقه‌مندان قرار گرفته بود و با تجدیدنظر در برخی واژه‌های آن در مجموع با ۱۵۲۷ واژه و افزودن فهرست الفبایی فارسی به چاپ رسیده و دسترسی کاربران بیمه، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به مباحث بیمه‌ای را آسان‌تر می‌کند.

در تدوین این واژه‌نامه، از مجموعه واژگان تهیه شده توسط پژوهشکده بیمه، و همچنین کتاب‌ها، مقالات و منابع فارسی موجود استفاده شده است. انتخاب واژه و شرح هر کدام نیز، نیازمند مراجعه به منابع عمدتا انگلیسی زبان موجود بوده و در این راستا مراجعی مانند واژه‌نامه‌ تهیه شده توسط لویدز لندن و واژه‌نامه دو زبانه انگلیسی فرانسوی همراه با شرح واژگان به هر دو زبان که در انستیتوی بیمه کبک کانادا وجود دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «واژه‌نامه تشریحی بیمه» می‌توانند به فروشگاه کتاب پژوهشکده بیمه به نشانی تهران، سعادت‌آباد، میدان شهید حسن تهرانی‌مقدم(کاج سابق)، سرو غربی، پلاک ۴۳ مراجعه و یا با شماره تلفن ۲۲۰۶۶۰۶۳ داخلی ۶۶۶ تماس حاصل فرمایند.

http://tejaratava.ir/?p=20103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.