• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

هزینه ۱۰ درصدی دخالت دولت برای تولید ماشین آلات کشاورزی/ لیست دریافت کنندگان ماشین آلات شفاف منتشر شود

  • کد خبر : 9226
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
هزینه ۱۰ درصدی دخالت دولت برای تولید ماشین آلات کشاورزی/ لیست دریافت کنندگان ماشین آلات شفاف منتشر شود

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: دخالت دولت برای تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد هزینه ایجاد می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: دخالت دولت برای تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد هزینه ایجاد می‌کند.

به گزارش ایلنا حمیدرضا نامی در نشست خبر با عنوان «مشکلات مکانیزاسیون کشاورزی» با بیان اینکه مکانیزاسیون در کشور ما شامل سه بخش می شود، اظهار کرد: تراکتور٬ کمباین و سایر تجهیزات سه بخش اصلی مکانیزاسیون در کشور ما هستند. 

وی ادامه داد: در تراکتور و کمباین که توسط شرکت های تراکتورسازی ایران و کمباین سازی اراک تولید می‌شوند انحصار وجود دارد. 

وی از کاهش سود شرکت های تولید کننده ماشین آلات کشاورزی خبر داد و افزود: انحصار در کنار کاهش شدید سود تولیدکننده ماشین آلات موجب می شود که به زودی شاهد انحراف سرمایه از این بخش باشیم که نتیجه برای تولید کشاورزی بسیار منفی است.

وی در پاسخ به مسئولان که آن ها را متهم به احتکار و گران فروشی  می کنند٬ گفت: مسئولان می دانند ما مواد اولیه تولید را گران می خریم ‍و همین موضوع قیمت تمام شده تولید را برای ما افزایش داده است.

نامی همچنین تاثیر زیاد قیمت ماشین آلات بر هزینه تمام شده تولید را رد کرد و گفت: کل سهم ماشین آلات در هزینه تولید ۵ درصد است که نسبت به سایر هزینه های تولید مانند کود و سم رقم ناچیزی است. 

وی یادآور شد: قبل از این ما با بخش تولید کشاورزی به تعادل رسیده بودیم و دخالت دولت منجر به ایجاد نابسامانی شد.

نامی تاکید کرد: دخالت دولت موجب شد کارگزار دولتی میدان را برای دلالان بخش خصوصی باز کنند و ماشین آلات سر از بازار سیاه در آورند .

نامی در پایان گفت: نتیجه دخالت دولت افزایش ۱۰ درصد هزینه تولید برای ماشین آلات کشاورزی شده است.

در ادامه این نشست ، محمد بازرگان، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت با اشاره به سودهای که کشاورز برای دریافت ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت می‌کند، افزود: دخالت دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی موجب شده کشاورزان در مجموع ۲۶ درصد سود برای دریافت لوازم ضروری تولید آن هم پس اژ ماه ها پرداخت کند‌. 

وی ادامه داد: در برخی مواقع به رغم پرداخت کل بهای ماشین آلات شرکت سازنده مبالغ بسیار زیادی را از کشاورزان طلب می کند که خارج توان آن ها است.

بازرگان با تاکید بر اینکه ما مخالف روند حاکم بر واگذاری ماشین آلات کشاورزی هستیم، افزود: مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بر خلاف شرح وظایف خود اقدام به مرکز توزیع مکانیزاسیون تبدیل شده و حتی در تعیین قیمت نیز دخالت می کند. 

وی با انتقاد از عدم شفافیت در عملکرد مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خواستار انتشار فهرست درخواست کنندگان ماشین آلات کشاورزی شد.

بازرگان افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید اعلام کند چه کسانی ماشین آلات کشاورزی را را دریافت کرده‌اند و چه کسانی که هنوز در صف هستند. 

وی انتشار این لیست را  شفاف سازی وضعیت موجود دانست. 

مشاور نظام صنفی کشاورزی همچنین خواستار راستی‌آزمایی دریافت کنندگان و متقاضیان شد تا مشخص شود این افراد کشاورز واقعی هستند.

http://tejaratava.ir/?p=9226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.