• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

نوید وزیر صمت؛ کاهش و ثبات قیمت در بازار فولاد و سیمان

  • کد خبر : 43082
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
نوید وزیر صمت؛ کاهش و ثبات قیمت در بازار فولاد و سیمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش و ثبات قیمت در بازار فولاد و سیمان را نویدی برای مردم ایران بیان کرد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: اگر چه در تقسیم کار صورت گرفته، تنظیم بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما تنظیم بازار کالا‌هایی مانند سیمان و فولاد بر عهده وزارت صمت است که در این دو حوزه وضع بسیار پایدار و خوبی داریم.

وی اضافه کرد: به طور مشخص قیمت میلگرد از بیش از ۱۸ هزار تومان به کمتر از ۱۴ هزار تومان در این چند ماه کاهش یافته که در حوزه ورق‌های فولادی نیز وضع به همین منوال است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در بازار سیمان هم خوشبختانه شاهد ثبات هستیم گفت: از همان یک ماه اول آغاز دولت سیزدهم که کاهش قیمت به محدوده ۲۵ هزار تومان برای هر پاکت داشتیم به جز یکی دو هفته که به علت شایعات قطع گاز به بیش از ۲۶ هزار تومان رسید دوباره به همان رقم ۲۵ هزار تومان برگشت.

وی افزود: خوشبختانه در بازار کالا‌های پایه یعنی مواد اولیه واحد‌های صنعتی با کاهش قیمت و ثبات بازار مواجه هستیم ضمن اینکه تورم تولیدکننده یعنی تورم کالا‌هایی که تولید کنندگان مصرف می‌کنند در ۴ ماه گذشته ۲۶ درصد و تورم مصرف‌کنندگان نیز ۱۶ درصد کمتر شده است یعنی اگر چه هنوز تورم داریم، اما از تورم‌های بالا داریم به تورم‌های پایین‌تر حرکت می‌کنیم.

وزیر صمت گفت: علاوه بر بازار کالا‌های پایه، در زمینه کالا‌های واسطه‌ای و نهایی نیز اقداماتی را آغاز کردیم که یکی از این اقدامات مهم شفافیت جریان کالاست.

فاطمی امین افزود: اکنون در ۱۹ قلم کالا جریان کالایی از ابتدا تا انتها، شامل خرید و فروش از تولید کننده، شرکت‌های پخش، توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌ها ثبت می‌شود که همین رویه منجر به کاهش قیمت شده است به طور نمونه در روغن موتور دیزلی به علت شفاف شدن جریان کالایی، کاهش قیمت داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه ناهماهنگی‌ها باعث شده هزینه‌های زیادی در نظام توزیع به مصرف‌کننده تحمیل شود طوری که کالا‌ها با قیمت بیش از آنچه که هدف‌گذاری شده به مصرف‌کننده می‌رسد در این باره طرحی را با عنوان درج قیمت تولیدکننده به طور آزمایشی برای ۱۵ قلم کالا آغاز کرده‌ایم که در هفته آینده توسعه خواهد یافت.

وزیر صمت با بیان اینکه در همین کالا‌های مشمول درج قیمت تولیدکننده شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم افزود: با آغاز این طرح در یکی دو هفته اخیر قیمت نوشیدنی‌ها دو تا سه هزار تومان کاهش یافت ضمن اینکه در مورد سایر اقلام مانند دستمال کاغذی، پوشک و حتی قطعات یدکی که مشمول درج قیمت تولیدکننده است انتظار داریم باعث کاهش قیمت‌ها شود.

http://tejaratava.ir/?p=43082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.