• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

نورافکن های بورس کالا بر کل زنجیره فولادی می تابد

  • کد خبر : 12581
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
نورافکن های بورس کالا بر کل زنجیره فولادی می تابد

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس می گوید که وزارت صمت، وزارت اقتصاد و مجلس بر ورود کامل زنجیره فولاد به بورس کالا تاکید دارند تا شاهد تابش نورافکن بورس کالا بر معاملات که حاصل آن شفافیت و کشف قیمت رقابتی است، باشیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از کالاخبر، علیزاده اظهار داشت: عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا، بستر کشف قیمت رقابتی برای این محصولات را فراهم کرده و انحصار را از این صنعت حذف می کند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس افزود: با ورود کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا به مرور می‌توان انتظار داشت که محصولات فولادی با قیمت کمتری تولید شوند اما در طرف مقابل اینکه بخواهیم با دخالت دستوری قیمت را کاهش دهیم، قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود. اصولا در هر حوزه‌ای که قیمت‌گذاری به شکل دستوری انجام شده، مشکلات زیادی را به همراه داشته است و برای صنایع فولادی نیز این موضوع صدق می‌کند.

وی ادامه داد: شیوه نامه فولاد و وزارت صمت و اقتصاد بر عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا تاکید دارند همانطور که مجلس شورای اسلامی موافق این رویکرد است.

علیزاده اظهار کرد: تنها راهی که برای بازگرداندن آرامش به بازار فولاد وجود دارد مربوط به ایجاد شفافیت در این بازار است آن هم به شکلی که صفر تا صد زنجیره تولید محصولات فولادی یعنی از تهیه خوراک تا صادرات محصولات از مسیر در بورس کالا باشد تا از این طریق قوانین مربوط به عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد. این امر یعنی شفافیت حداکثری در سایر محصولات و در اقصی نقاط جهان صادق است.

به گفته این نماینده مجلس، برای آن که در بازار داخلی از این موارد عبور کنیم و از این پس شاهد التهابات نباشیم لازم است که با عزم جدی همه محصولات زنجیره را به بورس کالا وارد کنیم. تا حدی که تولیدکنندگان شمش فولاد برای تامین مواد اولیه خود به بستر بورس کالا مراجعه کرده و از این طریق اقدام به تامین نیاز خود کنند. یا اگر صنایع نوردی خواهان تولید هستند، شمش خود را از بورس کالا خریداری کنند و همه بخش‌های صنعت تولیدات خود را به بورس آورده و فروش محصولات نهایی را نیز از این مسیر انجام دهند. از این رو می‌توان به تدریج شاهد ظهور شفافیت با نورافکن های بورس کالا و متعادل سازی بازار محصولات فولادی باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=12581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.