• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

مهمترین منبع تامین آب پایدار احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 10501
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۹:۱۸
مهمترین منبع تامین آب پایدار احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود

ارومیه- تجارت آوا- مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران گفت: سدکانی سیب به عنوان مهمترین منبع تامین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه، امروز /پنجشنبه/ با فرمان رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.

سیدحسن رضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث سد کانی سیب که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، یکی از طرح های مهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده که پس از تلاش مستمر دست اندرکاران، تا ساعتی دیگر با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: البته علاوه بر ماموریت احیای دریاچه ارومیه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید بوده به طوری که از آب آن در راستای تامین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران اظهار کرد: میزان آورد سد کانی سیب پیرانشهر، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال برآورد شده که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن برای احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

رضوی ادامه داد: بقیه آورده آب سد، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای آبیاری زمین های حوضه و پایاب و بالادست سد در نظر گرفته شده و تاثیر بسزایی در رشد منطقه دارد.

برای اجرای سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی، پنج هزار میلیارد ریال توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده است.

در راستای انتقال آب این سد به دریاچه ارومیه، تونل ۳۶ کیلومتری نیز احداث شده و در مراحل پایانی قرار دارد.
نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

http://tejaratava.ir/?p=10501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.