• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

منابع مالی در شهرهای جدید برای تکمیل پروژه‌ها هزینه می‌شود

  • کد خبر : 18522
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
منابع مالی در شهرهای جدید برای تکمیل پروژه‌ها هزینه می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: امسال در حوزه پروژه‌های روبنایی و زیرساختی پروژه جدیدی در شهرهای جدید آغاز نمی‌شود و منابع موجود برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته هزینه می‌شود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «حبیب‌اله طاهرخانی» با اشاره به سکونت جمعیت قابل توجهی از مردم در شهرهای جدید در مقطع کنونی، بیان‌داشت: ما بیش از گذشته موظف به فراهم آوردن یک محیط زندگی مناسب و سزاوار برای شهروندان‌ هستیم، زیرا بسیاری از آنها نه از روی ناچاری بلکه به انتخاب خود این شهرها را نسبت به سایر مناطق حومه‌ای کلانشهرها برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

وی، این مساله را دلیل اصلی دو چندان بودن مسوولیت شرکت عمران شهرهای جدید در برابر شهروندان دانست و افزود: جریان حرکتی در مجموعه شهرهای جدید به یک بلوغ رسیده و نکته حائز اهمیت در این مقطع زمانی آن است که بدانیم با چه سرعتی در این مسیر ایجاد شده باید حرکت کنیم تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.

طاهرخانی ضمن تاکید بر توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: این بخش باید در برنامه‌های سال جدید با حساسیت بیشتری مورد توجه و همکاری با سایر نهادها در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی در اولویت امور قرار بگیرد.

این مقام مسوول تاأکید کرد: منابع اعتباری ما در این جریان باید به صورت اهرم به‌منظور اجرای برنامه‌ها، سیاست‌ها و بهبود شرایط مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌کارگیری برنامه‌هایی که مشارکت فعال شهروندان را می‌طلبند را نیز در اولویت دانست و گفت: در این راستا ارزیابی لازم را به طریقه‌های مختلف از سوی جامعه بیرونی انجام داده و نتایج را انعکاس می‌دهیم.

طرح جدیدی در شهرهای جدید شروع نخواهد شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه‌داد: اکنون استفاده از همه ظرفیت‌های منابع داخلی و ملی برای پیشبرد و به نتیجه رساندن پروژه‌ها به عنوان سیاست کلان در سطح شرکت و حتی وزارتخانه مد نظر قرار دارد.

وی اضافه‌کرد: این درحالی است که می‌توانیم ادعا کنیم اگر این روند سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید به صورت مستمر تا پنج سال آینده ادامه یابد، می‌تواند این مناطق را به سکونتگاه‌هایی پایدار برای کشور تبدیل کند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در یک سال گذشته برنامه و طرح‌های متعددی به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید آغاز شده است، گفت: تمرکز اصلی مجموعه ستاد و سایر شرکت‌های تابعه در سال جاری باید به نتیجه رساندن این برنامه‌ها بوده و از آغاز طرح‌های جدید مگر به ضرورت پرهیز شود.

طاهرخانی تاکید کرد: موضوع مهم و قابل توجه دیگر در برنامه‌های امسال، تحقق پروژه‌های طرح اقدام ملی است که باید به جد از سوی همه بخش‌ها پیگیری شود؛ طراحی منظر، معماری و آغاز هم‌زمان اجرای خدمات با ساخت واحدهای مسکونی از دیگر نکات قابل توجه در این حوزه به شمار می‌رود که ضروری است به آنها توجه شود.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قابل توجه جمعیت در شهرهای جدید، توصیه می‌شود طی امضای یک تفاهم‌نامه با مرکز آمار ایران سرشماری دقیقی از جمعیت مذکور انجام شده و آمار دقیقی در اختیار مسوولان به منظور آگاهی از وضعیت جمعیتی و سکونت در شهرهای جدید قرار گیرد.

به گفته این مسوول، ارتقای کیفیت زندگی همواره از اولویت‌های اجرایی در مجموعه شهرهای جدید به شمار رفته و همه حوزه‌ها در وجوه مختلف اعم از خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و غیره باید به آن توجه و برنامه‌ریزی معینی داشته باشند.

بازار ملتهب مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازار ملتهب مسکن در شرایط کنونی کشور، بیان‌داشت: هرچندبخش بزرگی از این بحران تابع وضعیت کلان کشور است اما باید برای رفع آن تلاش کنیم، وزارت راه و شهرسازی اکنون طرح‌های گوناگونی برای رویارویی با این مشکل در نظر گرفته که طرح اقدام ملی مسکن، ساخت شهرک و شهرهای نسل نوین نمونه‌ای از آن‌ها به شمار می رود.

وی گفت: شرایط ساخت شهرک‌ها با مصوبه‌های اخیر تسهیل شده که ساخت نوع مسکونی آن چه توسط بخش خصوصی و چه در بخش‌های دولتی در اولویت قرار دارد؛ از این رو از مدیران و مسوولان این حوزه می‌خواهم تا ضمن بررسی این سیاست موانع و مشکلات را گزارش داده تا بتوانیم برای رفع و استفاده حداکثری از این ظرفیت اقدامات خوبی را به انجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه‌داد: بازار مسکن در شرایط خاصی قرار دارد؛ در مقاطع مختلف وعده‌های بسیاری به مردم در این حوزه داده شده که جهش‌های قیمتی دشواری‌های آن را دوچندان کرده است اما با وجود همه این مشکلات عملکرد شهرهای جدید در این بخش در سال ۹۹، آمار خوبی را نشان می‌دهد؛ در این راستا از شرکت‌های تابعه به‌خصوص در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و پردیس می‌خواهم که در سال جدید جلسات بخش مسکن را به صورت منظم برگزار و نگاه پروژه‌ای به موضوعات داشته باشند. 

وی با اشاره به پنج هزار پروژه مسکن مهر جدید آغاز شده در شهر جدید پردیس، گفت: پیشبرد و اتمام این پروژه‌ها به یک استراتژی ویژه نیاز داشته و باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد.

طاهرخانی ادامه‌داد: در این راستا همه شرکت‌ها موظف به پاسخگویی مناسب و ایجاد رضایت در متقاضیان بوده و باید عملکرد کارگزاری‌های مسکن مهر را به‌طور پیوسته بررسی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر پیشبرد پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، افزود: قراردادهای مرتبط با پیمانکاران و بانک هرچه سریع‌تر انجام شده و پروژه‌ها بدون هیچ‌گونه معطلی در مسیر اجرا قرار گیرند.

وی گفت: همچنین در حوزه پروژه‌های روبنایی و زیرساختی پروژه جدیدی آغاز نشده و منابع در دست برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته هزینه شود.

تکمیل متروی پرند و افتتاح قطار حومه ای بهارستان

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به حوزه حمل و نقل در این شهرها نیز اظهار داشت: قطار حومه‌ای شهر جدید بهارستان تا اردیبهشت‌ماه باید آماده بهره‌برداری اولیه باشد و اقدامات لازم برای تکمیل متروی پرند نیز طی امسال با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: مسوولان در سطح ستاد و شهر همچنین برای اختصاص مسیرهای دوچرخه و پیاده‌راه‌ها در سطح شهرهای جدید برنامه‌ریزی کرده و این موضوع را در دستور کار سال جاری خود قرار دهند.

طاهرخانی اضافه‌کرد: تونل شهر جدید علوی نیز یکی از الزامات رونق این شهر در تسهیل دسترسی به صنایع غرب بندرعباس به شمار می‌رود که قابلیت افتتاح و بهره‌برداری اولیه را در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت.

http://tejaratava.ir/?p=18522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.