• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
1

مقاطع ساختمانی استاندارد ذوب آهن اصفهان پیش نیاز طرح نهضت ملی مسکن

  • کد خبر : 60398
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
مقاطع ساختمانی استاندارد ذوب آهن اصفهان پیش نیاز طرح نهضت ملی مسکن

ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور با برند دیرینه (با اطمینان بسازید) و بر پایه تولید فولاد به روش کوره بلند که ۷۰ درصد از تولید فولاد در دنیا بر همین اساس است،به همت دانش و تلاش شبانه روزی کارکنان بخش های مختلف کارخانه و همچنین بر اساس گواهینامه هایی نظیرCares، Homologation و سایر استانداردهای ملی و بین المللی، در کنار تولید انواع محصولات با ارزش افزوده بالا،سالانه تولید بیش از دو و نیم میلیون تن محصولات ساختمانی را در کارنامه تولیدات ملی ایران اسلامی به ثبت رسانده است.

مقاطع ساختمانی نظیر انواع تیرآهن از سایز ۱۰ الی ۳۰ ،انواع تیرآهن بال پهن از سایز ۱۲ الی ۴۰ ،انواع میلگرد آجدار از سایز ۱۲ الی ۴۰ در گرید های A۳ و A۴ ،انواع نبشی از سایز ۵۰ الی ۱۵۰  که به دلیل مزیت هایی نظیر تحمل پذیری فوق العاده بالا در مقابل زلزله،تسریع در ساخت،قیمت تمام شده مناسب ساختمان،کمک به حفظ محیط زیست،امکان جا به جایی اسکلت فلزی،وزن سبک تر ساختمان و ایجاد مقاومت بسیار بالا در بین طبقات،به گواه صاحب نظران صنعت ساختمان در دنیا،شاه بیت  اصلی ساخت و ساز به شمار می روند. به ویژه انواع تیرآهن های بال پهن که در طرح نهضت ملی مسکن می توانند  انقلاب عظیمی را در ساختمان سازی ایمن در کشور رقم بزنند. 
 در این راستا پرفسور فریبرز ناطق الهی بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران،استاد نمونه در زمینه مهندسی سازه و عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی کشور،در گفتگو با خبرنگار ما استفاده از تیرآهن بال پهن در ساختمان را از ابعاد گوناگون مورد کنکاش قرار داده است که در ادامه می خوانید.
پرفسور فریبرز ناطق الهی گفت : اولین پارامتر مهم یک ساختمان ایمن،انتخاب ساختگاه (محل احداث) آن است،اگر زمین مورد نظر برای ساخت و ساز در مسیر گُسل،سیلاب و یا سایر بلایای طبیعی قرار گرفته باشد از همان ابتدا،خشت اول را کج نهادیم و هزینه تراشی و مهمتر از همه سلامت مردم را با مخاطره مواجه کردیم،بنابراین توجه به موقعیت جغرافیایی زمین بسیار مهم است.در ادامه باید به این نکته توجه داشته باشیم،نقشه سازه ای ساختمانی که به عنوان مثال در تهران جواب می دهد،در تبریز لزوماً پاسخگو نیست و هر شهری ویژگی  های جغرافیایی خودش را دارد و لذا تسری دادن نقشه سازه ای  ساختمان،یک رویکرد حرفه ای و استاندارد نیست و با کوچکترین بحران طبیعی،بزرگترین فاجعه ها را در شهرهای مختلف کشور نظاره گر خواهیم بود.

تیرآهن بال پهن ذوب آهن اصفهان،نوید بخش ایمنی و رفاه در صنعت ساختمان
وی افزود : در ادامه با چند شیت نقشه و گزارش فنی روبه رو می شویم که البته گزارش ها کمتر مطالعه می شوند. از این مرحله به بعد مهندسین و کارگران،کار ساخت را کلید می زنند و اینجاست که استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب به عنوان شاه بیت اصلی ساختمان سازی مطرح می شود.
استاد نمونه کشور در مهندسی سازه تصریح کرد : متاسفانه ساختمان های نا ایمن بسیاری را در سطح کشور شاهد هستیم که سلامت هموطنان مان را تهدید می کنند و این موضوع باید با ورود جدی سیاست گذاران تراز اول کشور و تولید کنندگان مقاطع ساختمانی فابریک برای همیشه اصلاح شود.

تفاهم نامه ای مبارک که تولید محصولات فابریک را در خدمت ساختمان سازی ایمن قرار می دهد
بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران خاطر نشان کرد : با توجه به طرح نهضت ملی ساخت مسکن،توصیه بنده این است که دولت و کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده مقاطع فابریک H در کشور با انعقاد تفاهم نامه،زمینه احداث واحدهای مسکونی استاندارد،در سطح کشور را در ریل اجرا قرار دهند زیرا این رویداد مبارک،تولید ملی را در خدمت ایمنی و رفاه هموطنان عزیزمان قرار می دهد.  
ناطق الهی تاکید کرد : اگر می خواهیم ساختمان های ایمن داشته باشیم و هر سال حجم بالایی از درآمد کشور را در قالب وام، برای ترمیم و مقاوم سازی مسکن بعد از هر بحران پرداخت نکنیم و این درآمد صرف توسعه سایر بخش های کشور شود،مستلزم این است که دولت و تولید کننده تعامل سازنده داشته باشند و این تنها مسیری است که سلامت ساخت و ساز را در کشور رقم می زند. 

 
پایان جوشکاری های نا ایمن در ساختمان،با استفاده از تیرآهن بال پهن ذوب آهن اصفهان
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی کشور گفت : اصول اولیه طراحی ساختمان در دنیا بر اساس استفاده از تیرآهن های بال پهن است اما متاسفانه کم کم و به دلایل غیرمنطقی به سمت استفاده از تیر ورق رفتند. در کشورمان بناهایی مانند تخت جمشید را داریم که بعد از گذشت ۷ هزار سال از ساخت آنها،همچنان ستون هایشان پا برجاست زیرا مصالح استاندارد در ساخت آنها به کار گرفته شده است اما اینکه چرا رویکرد حرفه ای آن دوران،در جامعه امروز کمرنگ شده،جای صحبت بسیار دارد. با توجه به تغییر رویکردها در ساختمان سازی و رفتن به سمت بلندمرتبه سازی و همچنین تولید انواع تیرآهن های بال پهن فابریک و پیوسته در کشور توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان، نیاز است سفره جوشکاری های ورق نا ایمن در ساختمان سازی برای همیشه برچیده شود تا در رفتارهای لرزه ای،سازه ای و فرو ریزشی ساختمان،به هنگام زلزله،جذب انرژی بیشتر در ساختمان و خسارت های کمتر را در ابعاد گوناگون شاهد باشیم.  
پرفسور ناطق الهی تصریح کرد : تیرآهن های بال پهن به دلیل شکل ضخیم و ارتفاع بلندتر، بال های پهن آنها با خارج شدن به سمت بیرون کاملاً مشخص می باشد که یکی از مزیت های آن مقاومت برشی (مقاومت در برابر شکست سازه) است، زیرا به دلیل جان (ارتفاع مناسب) یک مقاومت برشی کاملاً یکسان در طول ستون ایجاد می  کنند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در زلزله، مقاومت برشی در جاهایی به صورت ترد شکن در سازه از بین می رود که البته این اتفاق در سازه های بتنی بیشتر رخ می دهد زیرا در طراحی ستون بتنی عموماً از خاموت در وسط ستون کمتر و با فاصله های بیشتر استفاده می شود و این سبب شکست در همین نقطه ها می گردد بنابراین مقاومت برشی  کمتری را نسبت به تیرورق معادل شاهد خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد : یک تیرآهن بال پهن مقاومت فشاری خاص خودش را دارد که بر اساس سایز مقطع قابل محاسبه می باشد اما در مقایسه با سایز معادل آن در تیر ورق،بسیار بیشتر است و در نتیجه از نظر وزنی سبک تر است،یعنی مقاومت فشاری که می توانیم از یک تیرآهن بال پهن بگیریم،در مقایسه با تیر ورق، فوق العاده بالاتر در ساختمان است و این نکته قابل ملاحظه ای در طراحی مهندسی و اقتصاد مهندسی برای استفاده از مقاطع فولادی است که جایگاه ویژه ای دارد.

مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن،در بحران ها بسیار بالا است
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی کشور بیان کرد: مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن به دلیل ممان اینرسی(میزان مقابله جسم در برابر چرخش) و همچنین شکل آن، بال ها و ارتفاع مقطع بیشتر است و در هنگام زلزله تغییر در بین طبقات (کج شدگی سازه) کنترل می شود اما تیر ورق با ایجاد اضافه وزن بالا در ساختمان و همچنین جوشکاری های نا ایمن مخاطرات بسیاری ایجاد می کند و به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست. همچنین باید به این نکته مهم توجه شود که در مقایسه با سازه بتنی و یا تیر ورق در هر شرایطی، قاب خمشی(سازه فلزی) اگر به وسیله تیرآهن بال پهن طراحی شود رفتار لرزه ای بسیار بهتری نه تنها از سازه تیر ورق دارد ،بلکه نسبت به بتن مسلح بسیار قوی تر می باشد زیرا نوع بتن آنها هم استاندارد خاصی را می طلبد که باید رعایت شود و دخالت انسان در فرآوری بتن می تواند مقاومت خمشی را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

اما و اگرهای جوشکاری نا ایمن در ساختمان
ناطق الهی گفت : ایگور پوپوف پدر علم مقاومت مصالح،اتصالات جوشی را با پیچ و مهره مقایسه کرده است،اینکه دستگاه جوش چگونه باشد؟از چه الکترودی استفاده شود؟با چه میزان حرات؟جوشکاری اتوماتیک باشد یا دستی؟ جوش تا چه حد عمیق بوده و قابلیت اتصال را کامل برقرار کند؟زاویه دست کارگر به هنگام جوشکاری چگونه باشد؟طول جوش چگونه باشد؟خلل و فرج آن تا چه حد باشد؟ و … همچنین در ادامه آیا تمام این مراحل به خوبی و یک به یک توسط مسئولین ذیربط کنترل شود یا خیر، به وضوح نشان می دهد استفاده از تیرآهن بال پهن فابریک در ساختمان چه ارزشمندی بالایی در کلیه ابعاد در پی دارد زیرا به هنگام طوفان های شدید و زلزله،تنش ایجاد شده در ضعیف ترین قسمت سازه که همان جوش است،متمرکز می شود و اگر این جوشکاری استاندارد نباشد در کلیه ابعاد فاجعه های جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.  
وی گفت : اطلاع رسانی تخصصی،آموزش و فرهنگ سازی برای اقشار مختلف جامعه متناسب با ویژگی های آنها نیاز است به صورت مستمر در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد تا استفاده از تیرآهن بال پهن به نوعی ملکه ذهن هموطنان عزیزمان شود. در این زمینه برگزاری همایش های تخصصی و کاربردی در سطح بالا، تاثیرگذاری بسیاری برای جامعه فنی مهندسی کشور در پی دارد. 

http://tejaratava.ir/?p=60398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.