• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

معاون آب منطقه‌ای بوشهر: وضعیت منابع آب زیرزمینی این استان مناسب نیست

  • کد خبر : 18064
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
معاون آب منطقه‌ای بوشهر: وضعیت منابع آب زیرزمینی این استان مناسب نیست

بوشهر- تجارت آوا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به میزان کم بارش‌ها در سال آبی جاری، بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی این استان مناسب نیست.

عبدالطیف عباسی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در برخی از مناطق استان بوشهر بویژه از مرکز به سمت جنوب میزان بارندگی‌ها در برخی نقاط کمتر از ۵۰ میلی متر است و همین امر باعث شده این استان وضعیت آب‌های زیر زمینی آن مناسب نباشد.

وی بیان کرد: همچنین برداشت‌های بی رویه که بیش از ۸۰ درصد آنها  در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افت آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر را دوچندان خواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در این شرایط اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، بهره‌وری مناسب و بهینه از منابع آب موجود و الزام کشاورزان در زمینه اجرای الگوی کشت تعریف شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی ضروری است.

عباسی نژاد ادامه داد: استان بوشهر ۱۶ محدوده مطالعاتی دارد که از این شمار هشت محدوده ممنوعه، چهار محدوده ممنوعه بحرانی و چهار محدوده نیز به دلیل نفوذ آب دریا به آب زیرزمینی فاقد پتانسیل است.

وی اضافه کرد: کاهش ظرفیت آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر و برداشت‌های بی رویه این استان را با تهدید فرونشست روبرو کرده‌است.

عباسی نژاد با اشاره به اینکه پنج دشت استان بوشهر سالانه افت بیش از یک متر را تجربه می‌کنند گفت: کسری مخزن سالانه آبخوان‌های این استان ۳۰ میلیون مترمکعب ارزیابی می‌شود.

وی یادآور شد: حداکثر برداشت مجاز از منابع آب تجدیدپذیر ۴۰ درصد است این درحالی است که در زمان حاضر بیش از ۸۰ درصد این منابع برداشت می‌شود و این موضوع استان بوشهر را در مرز تنش آبی قرار داده‌است.

عباسی نژاد گفت: در جنوب استان بوشهر و دشت‌های نزدیک به دریا نفوذ و جایگزینی آب دریا به آب‌های زیرزمینی و شیرین باعث شده آب‌های زیرزمینی کیفیت لازم را نداشته باشند اما این امر توانسته به نحوی از خطر فرونشست جلوگیری کند اما برخی دشت‌ها از جمله دهرود و تنگ ارم که از دریا فاصله دارند بر اثر افت سطح آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق نشست زمین اتفاق افتاده‌است.

وی تاکید کرد: هرچند هنوز این فرونشست‌ها در حد وسیعی نیست اما در صورت اینکه میزان برداشت‌ آب از ورودی به سفره‌ها بیشتر باشد استان بوشهر بویژه در محدوده‌های مطالعاتی دور از دریا با خطر فرونشست روبرو است.

عباسی نژاد در باره آب‌های سطحی استان بوشهر گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب شمال این استان در اوائل سال آبی جاری و غرب و جنوب غرب استان فارس، روان آب خوبی پشت سدهای استان بوشهر جمع آوری شد به نحوی که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۲۷میلیون مترمکعب آب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره شده‌است.

وی افزود: با این میزان آبگیری، حجم ذخیره شده در مخزن این سد به ۴۴۰میلیون مترمکعب رسیده‌است که نسبت به حجم ۳۰۸ میلیون مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: سد شهید رئیسعلی دلواری به‌ عنوان بزرگترین سد این استان ۶۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که با توجه به آبگیری انجام شده هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت این سد آبگیری شده‌است.

عباسی نژاد اضافه کرد: همچنین از اول سال آبی جدید تاکنون سد تنگ ارم با چهار میلیون مترمکعب ظرفیت به صورت کامل آبگیری و از ظرفیت ۱.۸ میلیون مترمکعبی سد ارغون  نیز ۷۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده‌است.

وید اضافه کرد: باتوجه به بارندگی‌های انجام شده و آبگیری سدهای استان بوشهر مشکلی در این استان در بخش آب‌های سطحی وجود ندارد.

سد ذخیره آب رئیسعلی دلواری روی روخانه شاپور در بخش شبانکاره شهرستان دشتستان احداث شده‌است.

http://tejaratava.ir/?p=18064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.