• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تاکید کرد:

مردم فریب تعاونی نماهای مسکن را نخورند

  • کد خبر : 53349
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
مردم فریب تعاونی نماهای مسکن را نخورند
خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: اکنون در منطقه ۲۲ برای ساخت به ازای هر یک متر مربع متراژ واقعی، با احتساب هزینه زمین و جواز ساختمان پایین‌تر از ۱۴- ۱۵ میلیون تومان نیست. علاوه بر این هزینه واقعی ساخت در عرف منطقه ۲۲ هم پایین‌تر از این مبلغ نخواهد بود. اما مردم عادی جامعه که آگاهی ندارند، قیمت‌های پایین را ارزانی قلمداد می‌کنند، در حالی که تعاونی‌نماها با روش‌های تبلیغاتی و با استفاده از ترفندها و واژگان حقوقی، مردم را فریب می‌دهند.

به گزارش تجارت آوا، خشایار باقرپور ضمن تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات در نشست خبری خود در یک جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات درباره وظایف اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران و مشکلات و چالش‌های پیش رو پرداخت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران به مرور نشست های قبلی در گفت وگو با خبرنگاران، به بررسی معضلات و مشکلات بازار مسکن و راهکارهای پیش رو برای بهبود این صنعت پرداخت و همچنین دورنمای بازار مسکن ایران را با توجه به طرح های مطرح شده در دولت سیزدهم به شرط همکاری و همیاری تمامی بخش ها روشن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه های عمرانی از قاعده و قوانین مربوط به اتحادیه‌های شهر مستثنی نیست، گفت: در پروسه و فرایند نظارت به مواردی برخورد می کنیم که نیازمند اطلاع رسانی و درمیان گذاشتن با اصحاب رسانه است. راهکارهای بخش تعاون و خروج از بحران را در هم‌اندیشی رسانه در نشست‌های قبلی داشته ایم. در نشست آبان ماه همچنین مبحث مشارکت جهانی در تولید مسکن مطرح شد و طرح‌هایی که در سال گذشته به اجرا درآمد.

لزوم بسترسازی برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها

خشایار باقرپور افزود: پس از نشست آبان ۱۴۰۰ که در آن بحث عدم اجرای سند توسعه تعاون مطرح شد، پنج روز بعد شاهد تحولاتی در معاونت تعاون وزارتخانه بودیم که یک مدیریت جهادی با رویکرد تعاملی با سایر وزارتخانه ها در حال برقراری است. بسترسازی هایی برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها در حال اجرا است. مباحثی از قبیل سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور، سهم ۵۰ درصدی شرکت های مسکن در توزیع مسکن موردنیاز کشور که اختلافی زیاد با اعداد و ارقام نشست آبان ۱۴۰۰ دارد. جای امیدواری است که تغییرات و تحولاتی نسبت به قبل خصوصا در جایگاه نظارتی در حال وقوع و تقویت است.

وی با اشاره به تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن، تهدیدها و فرصت هایی که به تبع بخش تعاون در حوزه مسکن وجود دارد، افزود: آمارها در بازار مسکن نشان از رکود تورمی با شیب کمتر از بازارهای دیگر است. علت این امر کاهش قدرت خرید مردم در بخش مسکن و به تبع آن هم یک سری سوءاستفاده و کلاهبرداری‌هایی شکل گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما همچنان تورم در نهاده‌های تولید مسکن بسیار بالاست یعنی اگر خود مسکن گران نمی شود اما اجزای ساخت آن دارای تورم بالایی است.

دلیل رونق بازار مسکن ترکیه نسبت به ایران

باقرپور با مقایسه بازار مسکن کشور ایران و ترکیه اضافه کرد: براساس آمار و گزارشات بانک مرکزی و مرکز آمار مجلس، حدود چهار هزار معامله واحد مسکونی برای هر ماه در شهر تهران است. اگر کشور را ده برابر تهران برآورد بکنیم، ما حداکثر در طول یکماه حدود ۴۰ هزار معامله مسکن در ایران انجام می گیرد که در کشور ترکیه به طور متوسط بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در بخش مسکن معامله می شود. البته سهم ۵ الی ۶ هزار واحدی از این آمار معاملات ترکیه، اختصاص به فروش واحدهای مسکونی به خارجی ها دارد که اگر کسر شود، معاملات داخلی بین شهروندان خود ترکیه بیش از ۱۰۰ هزار واحد است. ترکیه در یک سال گذشته سقوط ارزش پول ملی خود را بیش از کشور ایران تجربه کرده و نرخ تورم رسمی که در کشور ترکیه اعلام شده،۱/۵  برابر ایران است. این در حالی است که از لحاظ جمعیتی بسیار نزدیک به هم و در رده بندی جهانی رتبه ایران هفدهم و ترکیه هجدهم می باشد. جایگاه صنعت ساختمان نسبت به سایر صنایع ترکیه در مقایسه با ایران بسیار بسیار کوچکتر است، چرا که ما قریب به ۱۶ سالی می‌شود که در بخش صنایع با مشکلات عدیده و عمده‌ای روبه‌رو هستیم و برای همین صنعت ساختمان می‌بایست سهم بزرگتری در اقتصاد کشور ما داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که ترکیه نسبت به ماوابستگی بیشتری به نهاده‌های صنعت ساختمان از قبیل سیمان، آهن و فولاد دارد، در حالی که ایران در این موارد بسیار خودکفا است و نباید در این بخش مشکل عمده ای داشته باشیم. اما چه اتفاقی افتاده است که ترکیه، بازار مسکن پررونق‌تری نسبت به ایران دارد؟

علاوه بر این، حجم معاملات غیرمسکونی در ترکیه ۱/۵ برابر حجم معاملات مسکونی آنهاست به نحوی که ۱۵۰ هزار معاملات غیرمسکونی دارند اما در ایران سیاستگذاری غلط نهاد تولید مسکن سبب شده است تا در این حوزه عقب بمانیم.

مسئله مسکن به صورت تک‌بعدی قابل حل نیست

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با انتقاد از عملکرد مسئولین در صنعت مسکن، تصریح کرد: بارها این موضوع را گفته‌ایم که مسئله مسکن به صورت تک‌بعدی و تک‌وجهی قابل حل نیست و نیازمند همسرایی و همسویی تمام دستگاه‌ها توسط متولی امر است. واقعیت تلخ این است که در حوزه مسکن خیلی عقب مانده‌ایم و سهم بخش خصوصی و تعاون هم به صورت روزانه کوچکتر می‌شود و این فضا، بستری شده است برای عده‌ای که شیادانه و کلاهبردارانه استفاده می‌برند. موضوعی که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و اتحادیه به دفعات در مورد آن هشدار داده اند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به مصوبه حدوداً ۱۲ سال پیش مجلس درباره قانون ساماندهی پیش‌فروش مسکن، گفت: قبل از تصویب این قانون، یکسری پروژه‌هایی در سطح جامعه معرفی شد که مردم در آن پیش‌خرید واحدهای مسکونی انجام می‌دادند، که پس از چندسال معلوم شد در این مدت یک واحد به چندین نفر پیش‌فروش شده و قانونی هم در آن زمان هنوز وجود نداشت تا کنترل صورت بگیرد. به طور خاص و مشخص بسیاری پروژه‌ها در مالکیت آقایی به نام «غ.ف» بود که کلیه اموالشان توسط دادگاه انقلاب مصادره شد و به سازمان اموال تملیکی کشور بازگشت.

تعاونی‌نماهای کلاهبردار و سوءاستفاده از ناآگاهی مردم عادی

باقرپور افزود: در بازه زمانی ۳ تا ۴ سال اخیر تعدادی تعاونی‌نما، پیدا شدند که معاملات و مبایعه‌نامه‌های صوری و عجیب و غریب امضاء شد. عجیب به این دلیل که این معاملات توسط افراد غیر ذی‌سمت (یعنی نفرات دیگری در جایگاه فروشنده) که بر روی این مبایعه‌نامه‌ها حتی معاملات غیرواقعی انجام می‌گیرد که هیچ پروانه ساختمانی در مدارک آنها نیست. اکثرا این معاملات در منطقه ۲۲ صورت می‌پذیرد، به این دو دلیل اول اینکه؛ تجمیع اموال آقای «غ.ف» در این منطقه بیشتر است و دوم تعاونی‌نماها در جاهایی حضور می‌یابند که استقبال بیشتری از طرف مردم می‌شود. متأسفانه حداکثر سوءاستفاده از ناآگاهی مردم جامعه توسط این‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون در منطقه ۲۲ برای ساخت به ازای هر یک متر مربع متراژ واقعی، با احتساب هزینه زمین و جواز ساختمان پایین‌تر از ۱۴- ۱۵ میلیون تومان نیست. یعنی اگر شما در انتهای منطقه ۲۲ هم سهم ساخت در زمین و جواز ساختمان بخواهید بگردید کمتر از مبلغ ذکر شده نخواهد بود. علاوه بر این هزینه واقعی ساخت در عرف منطقه ۲۲ هم پایین‌تر از این مبلغ نخواهد بود. اما مردم عادی جامعه که آگاهی ندارند، قیمت‌های پایین را ارزانی قلمداد می‌کنند، در حالی که تعاونی‌نماها با روش‌های تبلیغاتی در فضای مجازی و محیطی که حتی حضورشان در پایگاه‌های خبری و خبرگزاری ‌ها هم دیده می‌شود و با استفاده از ترفندها و واژگان حقوقی، مردم را فریب می‌دهند.

خشایار باقرپور با تأکید بر رانت رابطه‌ای این افراد، گفت: اینها حتی در مراکز و ادارات نفرات دارند یا با لطایف‌الحیل مجوز تصحیح و نخاله‌برداری از شهرداری می‌گیرند و همان را به اسم اخذ پروانه ساختمان به مردم نشان می‌دهند و با ساخت یک کلیپ و انتشار گسترده آن آغاز مراحل ساخت و گودبرداری را القا می‌کنند و بدین وسیله اذهان عمومی را منحرف کرده و مردم عادی را فریب می دهند.

لزوم تغییر نگاه مردم به بازار مسکن

وی در ادامه با اشاره به نگاه سرمایه‌ای مردم نسبت به مسکن، تغییر این طرز فکر را به سمت خانه مصرفی عنوان کرد و اضافه کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی، نوع دید و نگاه مردم از خانه سرمایه‌ای به سمت خانه مصرفی به عنوان یک کالای مصرفی است. طرح چهار میلیون مسکن دولت سیزدهم می‌تواند این رویه و طرز فکر را تغییر داده و می‌توان امیدوار بود که مستأجری باقی نماند. لازمه این کار همکاری تمامی بخش‌ها و دستگاه‌ها به ویژه بخش تعاون با دولت است. باید بدانیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد و شاید دلیل عدم شفافیت در آمارهای اعلامی مربوط به این طرح، همین موضوع است.

مدیرعامل تعاونی‌های عمران شهر تهران در پایان به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه ضمانتی برای سرمایه‌گذاری مردم در تعاونی‌های عمران وجود دارد که سرمایه‌شان به هدر نرود، گفت: خود مردم همانطور که گفتم اعتبارسنجی کنند، یعنی سند مالکیت و پروانه و جواز ساختمان را حتما رویت کنند. اقداماتی درباره ساختار تعاون در وزارتخانه و ادارات کل در حال انجام است که امیدواریم کمتر از یکسال دیگر تمام فرایندها از قبیل شکل‌گیری تمامی نهادهای متولی تغییر خواهد کرد و ما بسیار خوش‌بین به تحولات پیش‌رو در معاونت تعاون هستیم و این تغییرات و کارهای تعریف شده به سرعت پیش می رود.

http://tejaratava.ir/?p=53349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.