• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

مراسم اختتامیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران برگزار شد

  • کد خبر : 39123
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
مراسم اختتامیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران برگزار شد
به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی هفته جهانی کارآفرینی ایران، مراسم اختتامیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران با حضور جمعی از کارآفرینان و پیشکسوتان این عرصه ، یکشنبه 23 آبان 1400 در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی هفته جهانی کارآفرینی ایران، مراسم اختتامیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران با حضور جمعی از کارآفرینان و پیشکسوتان این عرصه ، یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

این رویداد جهانی که همه‌ساله با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی و ارزش‌آفرینی، شبکه‌سازی، فرهنگ‌سازی، انتقال تجربیات کارآفرینان، مشاوره، کوچینگ و منتورینگ کسب‌وکارهای نوپا؛ هم‌زمان با بیش از ۱۸۰ کشور جهان در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ امسال نیز با همت بنیاد هفته جهانی کارآفرینی ایران و حمایت مرکز کارآفرینی ایران و باشگاه کارآفرینی ایران برای هشتمین سال متوالی با برگزاری پیش رویدادهایی از ۱۳ الی ۲۳ آبان در سراسر ایران برگزار شد.
مهندس بهروز فروتن ، رئیس شورای سیاستگذاری هفته جهانی کارآفرینی ایران و بنیانگذار صنایع غذایی بهروز ضمن تبریک هفته جهانی کارآفرینی، گفت : اگر می خواهید کارآفرین و ارزش آفرین باشید باید خودتان را بشناسید و بدانید هر آنچه بخواهید، اتفاق میافتد. آنچه در فضای کارآفرینی واقعی وجود دارد این است که کارآفرین اندیشه ایجاد کار را فراهم می کند. کارآفرینی یک روش تفکر است و هر آنچه به ذهن بیاید مانند نوآوری، ابتکار ، ارزش آفرینی و خلاقیت؛ کارآفرینی را خلق می کند.
مهندس فروتن در پایان صحبت های خود دکتر حسام زند حسامی را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری سال آتی معرفی کرد.
در ادامه آقای مهندس ابراهیم جمیلی، رئیس هیئت مدیره بنیاد نیکوکاری جمیلی و بنیان‌گذار گروه زرین، به اهمیت موضوع کارآفرینی در ده سال گذشته اشاره نمودند و افزودند برای ارج نهادن به مسأله کارآفرینی و ایجاد انگیزه، امید و باور در جوانان و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در حوزه علوم پایه برای پنجمین سال متوالی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را آذرماه امسال برگزار خواهیم کرد. در چهار سال گذشته حدود ۲۰۰۰ ایده پرداز و استارتاپ در جشنواره شرکت کردند و امسال نیز خوشبختانه با جهش قابل‌ملاحظه‌ای در تعداد و کیفیت ایده های دریافت شده در جشنواره مواجه شدیم. در این جشنواره برترین دانشگاه‌های ایران همانند دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه آزاد و پژوهشکده‌ها همراه ما هستند.
کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری می‌تواند نقش مؤثر در رفع موانع اقتصادی ایجاد کنند
دکتر حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در ادامه فرمودند: اگرچه که یکی از اهداف هفته جهانی کارآفرینی تجلیل از کارآفرینان است و انتقال تجربیات آن‌ها به جوانان است اما می‌تواند اثرات مهتری در اقتصاد کشور داشته باشد. سال‌هاست اقتصاد ایران از منفی بودن نرخ تشکیل سرمایه رنج می‌برد و منجر به گیرکردن در تله رشد پایین اقتصادی شده است. مواجهه با کویید ۱۹ به ما نشان داد کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری می‌تواند نقش مؤثر در رفع این موانع ایجاد کنند؛ بنابراین توجه و حمایت از کسب و کارهای کارآفرینانه و مبتنی بر نوآوری می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.
مشکل عدم درک درست مفهوم کارآفرینی و صرفاً پرداختن به اشتغال‌زایی و در بحث حکمرانی داده و دولت الکترونیک و تقلیل پیدا کردن به دیجیتالی کردن امور اداری از مباحث و چالش‌هایی است که دکتر سلاح‎ورزی به آن اشاره نمود و افزود اگر قرار است کارآفرینی و نوآوری نقش واقعی و درستی در اقتصاد ایفا کند مستلزم تجدیدنظر حاکمیت نسبت به این مفهوم است و فضای کسب‌وکار، حوزه مقررات، بحث تأمین مالی در سیستم بانکی برای کارآفرینان و جوانان نوآور و کسب‌وکارهای نوپا تسهیل گردد.
دکتر اسماعیل قادری‎فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاونی روستایی، یکی دیگر از سخنران‌ها بود که با اشاره به لزوم رسخو فناوری و نوآوری و نگاه کارآفرینانه در صنعت کشاورزی توضیح داد: وضعیت موجود بخش کشاورزی با نوآوری بیگانه است، با وجود آنکه تولید حجم انبوه محصولات زراعی ما بیش از ۱۳۰ تن است اما در زنجیره ارزش و اقتصاد کشاورزی ضعیف هستیم، این حقیقت تلخ است که این حوزه نسبت به نوآوری و زنجیره کارآفرینی دچار غفلت تاریخی شده است.
وی افزود: ازاین‌رو برنامه تحولی ورود نوآوری را به بخش کشاورزی آغاز کردیم که جامعه کارآفرینی فناورانه در کشور می‌تواند از این فرصت و مزیت بالقوه بهره‌مند گردد.
انتظار ما از فعالین حوزه کارآفرینی این است که مطالعه‌ای در ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه بخش کشاورزی داشته باشند تا بتوانیم با نگاهی دقیق، علمی و اجرایی در موضوعات کارآفرینی و نوآوری دارند، ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.
مهندس محمد عطاردیان، رهبر کارآفرین و رئیس هیأت مدیره شرکت تضامنی عطاردیان در سخنرانی خود با بیان این موضوع که کارآفرین کسی است که تهدید را به فرصت تبدیل می کند و با مقایسه کارآفرینی و کوهنوردی به این موضوع اشاره کرد که اگر فرد کارآفرین به قله اصلی و هدف نهایی خود نرسد نباید ناامید شود و احساس شکست داشته باشد. برای رسیدن به موفقیت باید با تلاش و کوشش مستمر به راه خود ادامه داد. بنده در ۶۲ سال کار مستمر در دولت‌های مختلف، با موفقیت و شکست‌های مختلفی مواجه شدم اما با ایجاد سندیکا، صنعت ساختمان را حفظ کردیم. کانون عالی کارفرمایی را ایجاد کردیم و از مشکلات و شکست‌ها نهراسیدیم و مقاومت کردیم. توصیه من به جوانان این است که محکم باشند و قله‌های مختلف را فتح کنند.
کارآفرینی بدون نوآوری معنا ندارد
دکتر سروش قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، از منظر دیگری به مفهوم کارآفرینی پرداخت و گفت: کارآفرینی بدون نوآوری معنا ندارد، اگر بخواهیم به عنوان یک کارآفرین موفق فعالیت کرده و کار جدیدی را آغاز کنیم باید فعالیتمان توأم با نوآوری باشد و پاسخ جدیدی به نیاز جامعه بدهد و همچنین ارزش جدیدی خلق کند.
وی افزود: در حقیقت در فرهنگ کارآفرینی موضوع نوآوری و خلق ارزش از موضوعات کلیدی است. نوآوری می‌تواند در محصول باشد، در خدمت باشد و یا ترکیب خدمت و محصول باشد. حتی گاهی نوآوری در بیزینس مدل هم می‌تواند ایجاد شود. در آموزش‌های جوانان به این نکته کلیدی بپردازیم که سودآوری و جذب منابع مالی محور کلیدی است اما خلق ارزش برای جامعه در اولویت قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: گام جدیدی که باید در کارآفرینی برداریم، تعامل با دانشگاه‌ها است. نقش دانشگاه‌ها، آموزش نگرش کارآفرینی و خلق ارزش به جوانان است و این موضوع مستلزم آن است که خود دانشگاه‌ها، تفکر کارآفرین و نوآور داشته باشند.
مهندس مهدی معصومی، بنیان‌گذار شرکت تلاونگ در ابتدای صحبت‌های خود از دانشگاه‌ها خواست که ارتباط بین دانشجوها و کارآفرینان باتجربه را برقرار کنند و افزود: در شرایط کنونی جامعه، بهترین نوع کارآفرینی بهینه کردن و بالابردن بهره‌وری شرکت‌ها و کارخانه‌های در حال فعالیت است.
دکتر نادر رفتاری، صاحب برند رفتاری از باشگاه کارآفرینی خواست که یک گروه عارضه یاب برای کسب‌وکارها ایجاد کنند و تجربیات کارآفرینان را به جوانان منتقل کنند.
مهندس مهدی کشاورز امیری، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مهد تجارت گستر عطار که از لندن به صورت آنلاین به جلسه پیوستند اشاره کردند در کشور ما فرصت های زیادی برای کارآفرینی وجود دارد و متاسفانه برخی از این فرصت های اقتصادی مغفول مانده‌اند. کشاورز افزود گروه عطار تلاش کرده‌است که مشکلات صنایع موجود را شناسایی کرده و با نگاهی فناورانه آنها را مرتفع کند. بررسی فرصت‌های موجود و با خلق ارزش‌ها به کمک توان و تخصص علمی نخبگان جوان با رویکرد استارتاپی در صنایع مختلف ورود چراغ راه گروه عطار بوده است.و همچنین توجه و سرمایه‌گذاری در اقتصادهای مغفول مثل دریا، کویر و اقتصاد نخبگان توجه ویژه‌ای داشتیم.
دکتر فوژان صباحی، مدیرعامل بنیاد حامیان استاندارد با اشاره به اینکه نیمی از جامعه را بانوان کارآفرین تشکیل داده‌اند، از برگزارکنندگان رویداد برای اختصاص یک روز به کارآفرینی بانوان تشکر کرد و گفت: در این خصوص مادران، آینده فرزندان خود را رقم می‌زنند، تقویت رشد و نوآوری در فرزندان مسأله کلیدی است که باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.
دکتر صباحی افزود: پایه اصلی موفقیت کارآفرینان این است که مهارتی را داشته باشند. توصیه‌ام به جوانان و نوجوانان این است که مهارتی را بیاموزند. صنایع ما با بحران نیروی ماهر مواجه است و باید برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد. کارآفرینانی موفق هستند که علاوه بر توجه به فلسفه کارآفرینی به کیفیت کارشان نیز اهمیت می‌دهند.
جوان ها ویژگی‌های شخصیتی خود را شناسایی کنند
دکتر مهرداد عالی‎پور هریسی، بنیان‌گذار شرکت پنتر طی تماس تصویری اشاره کردند: مباحث کارآفرینی به صورت تخصصی پیگیری نمی‌شود. کارآفرینی مانند پزشکی عمومی کسب‌وکارها است. مطالعات کارآفرینی با بررسی ویژگی‌ها شخصیتی افراد شروع شده است و مطالعه زمینه کارآفرینی پیگیری شده است
نقطه ضعفی که در کارآفرینی وجود دارد این است که هر یک از حوزه‌های کارآفرینی نیاز به نگاه تخصصی و تمرکز دارد و در جلسات مدیران و سیاست‌گذاران و مسئولیت باید به صورت تخصصی در جهت رفع موانع بحث و بررسی شود.
در مدارس آمریکایی و اروپایی یک ویژگی بارز وجود دارد این مدارس که وظیفه اصلی خود می‌دانند که ویژگی‌های روانشناسی روان‌شناختی، ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموز را مورد مطالعه قرار می‌دهند و بر اساس این داده‌ها دانش آموزان را به کارگروه‌های مختلف وارد می‌کنند و با ایجاد کارگروه‌های مختلف به افراد امکان تجربه می‌دهند و دانش‌آموز پس از طی دوره و در پایه دوازدهم می‌داند نقاط قوت و ضعف شخصیتی‌اش در کدام بخش است و درک درستی از این موضوع دارد که از چه روانشناس و مشاور کارآفرینی استفاده کند و زمینه‌های شغلی که می‌تواند در آن موفق باشد را شناخته است و پس از پایان تحصیل می‌تواند مسیر درست شغلی خود را انتخاب کند
به جوانان توصیه می‌کنم نقاط ضعف و قدرت و ویژگی‌های شخصیتی خود را شناسایی کنند و فضای کسب‌وکار را مطالعه کنند و قبل از طی کردن مراحل تحصیلی هدف شغلی خود را مشخص کرده باشند.
دانشگاه تهران؛ دانشگاه کارآفرین
دکتر محمود کمره‎ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران به صورت آنلاین به جلسه پیوستند و فرمودند: در جهان و همچنین در کشور ما، کارآفرینی شتاب دارد و از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. دانشگاه تهران نیز با این هدف که آموزش را در راستای کارآفرینی سوق دهد و به دانشگاه نسل جدید که دانشگاه کارآفرین می‌نامند دست یابیم برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنیم. دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایران است که دانشکده کارآفرینی را ایجاد کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد.
ایشان افزودند امسال دانشگاه تهران و بنیاد حامیان دانشگاه تهران از پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان که با هدف شناسایی و حمایت از صاحبان ایده و کسب‌وکارهای حوزه علوم پایه آذرماه امسال برگزار می‌شود، نیز حمایت می‌کند. این جشنواره به حمایت بنیاد نیکوکاری بخش خصوصی و با نیت خیرانه و نه کسب درآمد شکل گرفته است و با همراهی و بهره‌گیری از تخصص هیأت علمی دانشگاه‌ها برای ارزیابی، بر روی ایده‌ها و کسب‌وکارهای حوزه علوم پایه سرمایه‌گذاری می‌کند. این نمونه‌هایی است از فعالیت‌های دانشگاه تهران در جهت حمایت از کارآفرینی، امیدواریم بتوانیم قدم‌های بلندتری در بخش‌های آموزشی و پژوهشی حوزه کارآفرینی برداریم.
ایشان همچنین از دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین هفته جهانی کارآفرینی که شرایطی را برای انتقال تجربیات کارآفرینان و متخصصان به علاقه‌مندان، دانشجویان و صاحبان کسب‌وکار جدید و توجه به مقوله کارآفرینی تقدیر و تشکر کردند.
سال آینده با رویدادی متفاوت خواهیم آمد
سپس مهندس سروش مودب دبیر اجرایی هشت دوره هفته جهانی کارآفرینی ایران گفت: هفته جهانی کارآفرینی از سال ۹۳ به صورت دانشجویی شکل گرفت و طی این سال‌ها با حمایت و پشتیبانی اساتید ارجمند و کارآفرینان برتر کشور و دانشگاه‌ها رشد کرد. خوشحالم پایه‌گذار رویدادی هستم که به‌وسیله آن به دنیا نشان دادیم که دستاوردهای ایران از لحاظ تکنولوژی، فناوری و دانش علمی چیزی از دنیا کم ندارد. امسال نمایندگان این رویداد در ۱۴ استان مختلف همزمان با تهران رویدادهای هفته جهانی را برگزار کردند
مودب افزود: از اردیبهشت ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های کارآفرینانه را در شبکه‌های اجتماعی با بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای بخش‌های مختلف مرتبط با کارآفرینی آغاز کردیم و در این مدت افتخار همراهی و بهره‌مندی از دانش و تجربیات اساتید متخصص را پیدا کردیم.
مودب دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مجموع امسال ۳۵ رویداد مختلف در تهران اجرا کردیم در ۱۴ استان مختلف نیز به صورت هم‌زمان با تهران برنامه‌های آموزشی و نشسته‌ای تخصصی و استارتاپ ویکند برگزار گردید.
افتتاحیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران را با بانوان شروع کردیم، در بخشی از سامیت بانوان در کسب کارهای بانوان سرمایه‌گذاری کردیم که از ۱۳۰ طرح دریافت شد، ۲۵ طرح وارد مرحله داوری شدند و در دو روز داوری روی ۵ طرح سرمایه‌گذاری صورت گرفت. در روز هم آفرینی با همراهی ۷۲ مشاور، منتور، کوچ، ۴۰ جلسه مشاوره به ایده پردازان و صاحبان کسب‌وکار برگزار شد. پنل¬های تخصصی با حضور کارآفرینان و مدیران بخش خصوصی و دولتی اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: هفته جهانی کارآفرینی بدون هیچ‌گونه حمایت مالی برگزار کردیم زیرا که هدف ما شبکه‌سازی و کمک به قشر جوان جامعه است. سال آینده با یک طرح جدید و سورپرایز خواهیم آمد.
بیانیه هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران
دکتر حسام زندحسامی، رئیس رویداد هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران در سخنرانی پایانی در جمع‌بندی اشاره کرد؛ ضمن تشکر از همه دست اندرگاران رویداد هفته جهانی و تشکر از همراهی شورای سیاست گذاری که متشکل از کارآفرینان پرسابقه و جوانان زیست بوم کارآفرینی کشور بودند، همه کارآفرینان را دعوت به همکاری و همراهی با این رویداد کرد و گفت امسال قول می دهیم گزارشی از سی و چند نشست رویداد جهانی را آماده کنیم و در اختیار سیاست گذاران و علاقه مندان به کارآفرینی قرار دهیم.
در جمع‌بندی صحبت‌های صورت گرفته در پنل¬های برگزار شده درباره مشکلات و چالش‌های کارآفرینی در محیط کسب‌وکار و علل عدم رقابت‌پذیری در کشور صحبت شد که دلیل آن موانع ورود نوآوری در کسب‌وکارها است. علت اینکه کسب وکارها رغبتی ندارند نوآورانه رفتار کنند و نوآوریرا به عنوان عامل رقابت پذیری خود قرار دهند، تاثیر کم آن در اقتصاد غیر رقابتی کشور و متاثر از وجود شرکت های دولتی، رانتی و خصولتی است. ازآنجاکه بخشی از اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و رویکردهای نواورانه در بسیاری از آنها جایگاهی ندارد بنابراین صاحبان کسب‌وکارها برای حرکت به سمت نوآوری یا باید عاشق باشند و یا نوآوری را به عنوان اقدامی فانتزی انجام دهند. نکته بعدی بخش روستایی است، بسیاری از افرادی که در بخش روستایی فعالیت می‌کنند، نگاه فانتزی به این موضوع داشته اند و چون از دل روستا بیرون نیامده اند و دغدغه های روستا را به درستی زندگی نکرده اند و از تجارب زیسته در این حوزه بی بهره اند، راهکارهایی هم که ارائه می کنند بی تناسب با نیازهای این جامعه است و به واقع مشکلات زنان روستا و کارآفرینی روستایی را لمس نکرده اند
مبحث بعدی همزیستی شرکت‌های بزرگ و کوچک است. یکی از مشکلات کشور این است که فرصت‌های نوآوری بی نظیری در آن وجود دارد و باید بین جوان‌ها صنایع با قدمت بالا ، صنایع قدیمی تر و استارتاپ ها ارتباط و همزیستی برقرار شود.
وی افزود: نکته بعدی بحث مسئولیت اجتماعی، موضوعی است که بنگاه‌های بزرگ باید به سمت آن بروند، در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای دنیا متولی کارآفرینی اجتماعی هستند و تعریف نوینی از مسئولیت های اجتماعی بر دوش کسب و کارها گذارشته است که باید به آن توجه ویژه‌ای داست.
با توجه به اینکه اهمیت زنان در جامعه بسیار بالاست و توجه به جامعه زنان تاثیری بیش از تعداد ۵۰ درصدی آنها در جامعه خواهد داشت. زیرا زنان هر جامعه نه تنها خود به عنوان یک کارآفرین در زیست بوم کشور موثرند بلکه تاثیری به سزایی در انگیزه بخشی و تداوم فعالیت های کارآفرینانه مردان نیز دارند. از ینرو امسال، هفته جهانی را با توجه ویژه با زنان کارآفرین آغاز کردیم. زندحسامی افزود؛ هر چند به شخصه با تفکیک جنسیتی در کارآفرنی موافق نیستم اما بررسی ها نشان داد در قوانین کشور تنها یک قانون علیه کارآفرینی زنان وجود دارد که امیدوارم در شورای فقهی بررسی و بازبینی شود. این قانون به تنهایی رتبه ایران را در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است.
رئیس هفته جهانی کارآفرینی در پایان اظهار داشت: باید محدودیت‌های ذهنی‌مان را اصلاح کنیم. دنیا توسط مردان مدیریت و طراحی شده است و ناخودآگاه متاثر از این پدیده، زن ها نیز، مردانه می اندیشند. موانع ذهنی باعث می‌شود که زنان نتوانند به درستی کار کنند، امیدوارم مردها ظرفیت و پذیرش موفقیت زن های جامعه را در خود ایجاد کنیم و خانواده به‌عنوان حامی تک تک اعضا اعم از دختر و پسر و زن و مرد باشد.
زند حسامی در پایان اعلام کرد هفته جهانی کارآفرینی ایران به‌عنوان یک پنجره واحد است که به جهانیان اعلام کنیم در یک سال گذشته ایران در زمینهٔ کارآفرینی چه اقداماتی مثبتی داشته است.
رئیس رویداد همچنین فرمود: نهمین هفته جهانی کارآفرینی از هفته آینده آغاز خواهد شد و در سه حوزه پایداری، دیجیتال و هوشمندی به‌عنوان سه محور اساسی ما در سال آینده فعالیت خواهد کرد و با تاکید بر تحول دیجیتال بر صنایع کشاورزی، سلامت و معدن با توجه به پتانسیل‌ها شغلی موجود تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت ویدیوی رویدادهای برگزار شده، می¬توانید به سایت رسمی هفته جهانی کارآفرینی ایران به آدرس WWW.GEWIRAN.COM مراجعه نموده و یا با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۸۳ – ۰۹۲۱۱۶۱۱۸۲۶ تماس حاصل فرمایید.

http://tejaratava.ir/?p=39123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.