• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1
در دیدار مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی و نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور اعلام شد؛

مدیریت ناترازی صندوق‌ها، مهم‌ترین چالش حوزه تأمین‌اجتماعی است

  • کد خبر : 83863
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مدیریت ناترازی صندوق‌ها، مهم‌ترین چالش حوزه تأمین‌اجتماعی است

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار اشکان میرمحمدی بازرس‌کل حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور و تعدادی از نمایندگان این سازمان، ضمن تقدیر از حمایت‌های سازمان بازرسی در حل معضلات و مشکلات حوزه تأمین‌اجتماعی، رویکرد ایجابی و اصلاحی این سازمان را بسیار اثرگذار دانست.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دکتر موسوی در این دیدار افزود: در مواردی که در مقابله با سوء‌جریان‌ها خصوصاً در زیرمجموعه‌های اقتصادی مقاومت‌هایی وجود داشت، نمایندگان محترم سازمان بازرسی کل کشور، زمینه اقدام و برخورد را برای ما فراهم کردند و از این بابت از پشتیبانی آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم در سال جدید که سال مهار تورم و رشد تولید است با استمرار این حمایت‌ها بتوانیم به سمت اصلاح ناپایداری و ناترازی صندوق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های این سازمان حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر شرایط پایداری صندوق به وضعیت مطلوبیت برسد، بسیاری از کژکارکردی‌هایی که در سایر بخش‌ها وجود دارد نیز اصلاح خواهد شد، گفت: بخش قابل توجهی از تورم موجود در کشور ناشی از این ناترازی‌ها چه در صندوق‌های بازنشستگی و چه در نظام پولی و بانکی کشور است که البته اصلاح این روند نیاز به فعالیت جدی هم در بخش درآمدی صندوق‌ها و هم در بخش‌های سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌ها دارد.
دکتر موسوی با ابراز خرسندی از رویکرد ایجابی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به مسائل حوزه تأمین‌اجتماعی، اظهار داشت: در کنار برخوردهای سلبی سازمان بازرسی، رویکرد ایجابی این مجموعه نظارتی در جریان فعالیت‌های ما اثرگذار بوده است. امیدواریم با مساعدت دستگاه‌های متولی در سال آینده بتوانیم مسیر خوبی را برای این صندوق رقم بزنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به جلسه سال گذشته مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی با ریاست قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: تأدیه حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی و در مقابل تسویه بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی و افزایش سرمایه بی‌سابقه بانک رفاه، در رفت و برگشت‌های تنگاتنگ میان سازمان تأمین اجتماعی با دستگاه‌های مختلف اتفاق افتاد. اگر شرایط صندوق تأمین‌اجتماعی از طرف سیستم درک نمی‌شد این تصمیمات بزرگ در کشور رقم نمی‌خورد. انتظار ما این است که همچون سال گذشته همین مسیر را ادامه بدهیم و ما تمام قد در خدمت عزیزان هستیم تا بتوانیم ان‌شاءلله آنچه که مأموریت و تکلیف ما است را به نحو احسن انجام دهیم.
وی با تأکید بر اینکه فساد تنها آن حادثه‌ای نیست که در یک مکان و زمان اتفاق می‌افتد، گفت: ما گاهی فکر می‌کنیم فساد آن چیزی است که در یک زمان و در یک نقطه‌ای انجام می‌شود؛ بله، آن هم فساد است. اما اگر کسی با سوء‌مدیریت برای سازمان هزینه درست کند و از فرصت‌های پیش رو به خوبی در جهت حفظ منافع مردم و بیمه‌شدگان استفاده نکند، این هم یک کژکارکردی کلان است که به آن فساد نمی‌گویند اما اثر آن کمتر از فسادهای موردی نیست.

مشارکت سازمان بازرسی برای حل چالش‌های صندوق تأمین‌اجتماعی

بر اساس این گزارش؛ اشکان میرمحمدی بازرس کل حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با تقدیر از همکاری خوب سازمان تأمین‌اجتماعی با سازمان بازرسی اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید سازمان بازرسی کل کشور هر سال قبل از شروع سال جدید، برنامه‌های یک ساله‌ای را تدارک می‌بیند که به تصویب می‌رسد و از ابتدای هر سال، بر اساس همان برنامه در دستگاه‌های اداری و اجرایی که مستلزم نظارت هستند حضور پیدا می‌کند.
وی افزود: امسال با نگاه راهبردی‌تری مقرر شده است که بحث چالش‌های صندوق تأمین‌اجتماعی به‌صورت یک برنامه اساسی با همکاری همه حوزه‌ها توسط سازمان بازرسی مورد رسیدگی و مداقه قرار بگیرد.  بنابراین گروهی از بازرسان ما امسال، بحران صندوق را به‌طور اخص در حوزه مسائل مالی و مشکلات ناشی از ناکارآمدی در سرمایه‌گذاری‌های غیرمطلوب مورد بررسی قرار خواهند داد و تعامل، همگرایی و همفکری برای حل این چالش‌ها که مستلزم انسجام سایر دستگاه‌های ذیربط  اعم سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان حسابرسی و سایر دستگاه‌های متولی در این حوزه از باب مرتفع نمودن بحران موجود در صندوق تأمین‌اجتماعی هست، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
نماینده سازمان بازرسی کل کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی درخواست داریم در این موضع راهبردی و کلان که قرار است گزارش آن در سطوح عالی کشور ارائه شود، اهتمام لازم و همکاری متناظر را با همکاران ما داشته باشند تا مشکلاتی که امروز سازمان تأمین‌اجتماعی با آن دست به گریبان است، با همت دستگاه‌های نظارتی مورد مساعدت قرار بگیرد.
میرمحمدی در ادامه گفت: غیر از اینکه سازمان بازرسی نقش مشفقانه و همراهی و کمک به رفع مشکلات را در بحث بحران صندوق تأمین‌اجتماعی از باب مسائل مالی دارد، موضوعاتی که ممکن است نتیجه‌اش منجر به سوءجریان مالی و اداری شود یا اقداماتی که ممکن است سوء‌مدیریت‌هایی را به دنبال داشته باشد و نتیجه‌اش گزارش‌ به مراجع ذی‌صلاح قضایی یا انضباطی و اداری باشد را نیز مورد رصد و بررسی قرار خواهد داد.
وی افزود: در مجموعه شستا و شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی نیز قرار است همکاران ما بازدهی سرمایه‌گذاری ها را در قالب آسیب شناسی کلان مورد بررسی و رصد قرار بدهند که ان‌شاءلله در یک بازه زمانی به نتیجه قابل قبول از بابت حداکثر بهره‌وری از شرکت‌های زیرمجموعه برای تأمین بخشی از منابع مالی سازمان تامین‌اجتماعی برسد.
میرمحمدی با تقدیر از نحوه تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در میان دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور، سازمان بازرسی کمترین مشکل را در همکاری با سازمان تأمین‌اجتماعی دارد. از این جهت که تا امروز هر موردی که مطرح شد، مدیران محترم این سازمان با قید فوریت اهتمام لازم را در همکاری با ما به خرج دادند. به نحوی که هم نقطه‌نظرات دستگاه های نظارتی تأمین شود و هم توصیه‌های اجرایی بتواند در مسیر درست و در راستای حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون و مقرارت سازمان بازرسی به نتیجه برسد.

http://tejaratava.ir/?p=83863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.