• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مدیران ارشد شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس: توسعه صنایع پایین دست، ناجی صنعت پتروشیمی در آینده است

  • کد خبر : 76752
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۱۰
مدیران ارشد شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس: توسعه صنایع پایین دست، ناجی صنعت پتروشیمی در آینده است
مدیران ارشد شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پنل تخصصی که در دومین روز همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش برگزار شد، از «سهم نوآوری و فناوری در تحقق چشم‌انداز صنعت پتروشیمی کشور» گفتند.


به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیران ارشد این مجموعه ضمن بیان گزارشی از عملکرد پتروشیمی‌های تابعه، به بررسی نقش توآوری و فناوری در تحقق چشم‌انداز این صنعت راهبردی پرداختند.

رشد ۱۴ درصدی تولید تندگویان
مدیر عامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان گفت: امسال به لطف خدا ۱۴ درصد رشد تولید داشته‌ایم و شاخص سوددهی ما ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
سید رضا قاسمی شهری، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان را جزء ۱۰۰ شرکت برتر بورسی کشور برشمرد و افزود: با توجه به این ویژگی عملکرد مدیریتی ما تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
‌وی ادامه داد: ما در سال ۱۳۵۶، سه میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کردیم که این رقم هم اکنون به ۹۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

دو چالش جدی برای صنعت پتروشیمی
قاسمی شهری، تحریمهای ظالمانه و قیمت خوراک را دو چالش اصلی صنعت پتروشیمی کشور اعلام کرد و افزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که معتقدیم اگر به سمت نوآوری نرویم، به صنعتی مرده مبدل می‌شویم.
مدیر عامل شگویا، تصریح کرد: ارزش افزوده صنعت پتروشیمی در کشور ما نسبت به کشور ژاپن یک به ده است و ما باید با تلاش شبانه روزی این فاصله را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مشتریان ما امروزه به دنبال محصولاتی با تکنولوژی‌های جدید در صنعت پتروشیمی هستند که این موضوع ما را به سمت شرکتهای دانش بنیان سوق می‌دهد. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری ما بسیار زیاد است که شرکتهای دانش بنیان در این زمینه هم می‌توانند راهگشا باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی تنگناهای تولید، بومی‌سازی لایسنس‌ها، حرکت به سمت پروژه‌های زیست محیطی و توسعه سبد محصولات با استفاده از تکنولوژی‌های نوین از دیگر زمینه‌های حضور شرکتهای دانش بنیان در کنار شرکتهای پتروشیمی است.

هوش مصنوعی، راه حلی برای کنترل هزینه‌ها و تسریع در فرآیند تولید
مدیر عامل پتروشیمی نوری دیگر سخنران این پنل تخصصی با طرح این سئوال که بهترین ابزار ایجاد تحول و نوآوری چیست؟ سخنان خود را آغاز کرد.
مهندس صانعی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارها برای کنترل هزینه‌ها و تسریع در فرایند تولید و کنترل مصرف انرژی، استفاده از هوش مصنوعی است.
وی، رصد تکنولوژی در صنعت پتروشیمی را یکی دیگر از راههای مدیریت نظام‌مند در صنعت پتروشیمی برشمرد و ادامه داد: حذف تعصبات شخصی در مدیریت تکنولوژی و تلفیق علوم مهندسی می‌تواند مسیر را برای ما هموار کند.
مدیر عامل پتروشیمی نوری گفت: شناسایی فناوری، انتخاب فناوری، اکتساب فناوری، پیاده سازی، محافظت از فناوری و یادگیری آن از مراحل اصلی مدیریت تکنولوژی در شرکتهای معتبرند که ما نیز این رویه را در شرکت پتروشیمی نوری دنبال می‌کنیم.

شلرد به ۸۵ درصد ظرفیت تولید رسید
محسن محمودی سخنران دیگر این پنل تخصصی در ادامه به تشریح فعالیتهای پتدوشیمی لردگان در شرایط سخت تحریم پرداخت و گفت: پتروشیمی لردگان در سال ۱۳۹۹ و در اوج تحریم‌ها به بهره برداری رسید و در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت بالای ۵۰ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ظرفیت ۸۵ درصد رسیده است.
مدیر عامل شرکت پتدوشیمی لردگان ادامه داد: افتخار و سرمایه ما در این فعالیت‌ها استفاده از جوانان ایرانی برای راه اندازی و افزایش تولید در این پتروشیمی نوپا بوده است.
وی ادامه داد: نوآوری الزاماتی دارد که از میان آن‌ها شناسایی ظرفیتهای موجود، تنگناها و موانع تولید و طرح ایده‌های عملیاتی برای ارائه به بازار بسیار حائز اهمیت است.
پایین دست، ناجی اوره
محمودی افزود: هم اکنون پتروشیمی لردگان ۵ میلیون تن اوره تولید می‌کند، ولی در آینده نردیک صادرات این محصول به علت تغییر ذائقه بازار مقرون به صرفه نخواهد بود که این امر توجه به صنایع پایین دستی این محصول استراتژیک را می‌طلبد.
وی تصریح کرد: برای آیتده صنعت پتروشیمی توجه به موضوع آب و محیط زیست بسیار حیاتی است و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، افزایش قدرت ریسک‌پذیری و حرکت به سمت داخلی‌سازی و بومی‌سازی به همه مدیران و دست اندرکاران مجموعه هلدینگ خلیج فارس توصیه می‌شود.

ماموریت ویژه برای تکمیل زنجیره فناوری در پتروشیمی
کلانتری سخنران پایانی این پنل تخصصی گفت: همه ما یک ماموریت جدید داریم و باید به تکمیل زنجیره فن آوری در صنعت پتروشیمی کمک کنیم.
رییس پژووهشگاه صنعت نفت افزود: توسعه صنعت پتروشیمی به شدت به فناوریهای نوین و سرمایه نیاز دارد که مسیر آن از بها دادن به شرکتهای دانش بنیان می‌گذرد.
کلانتری خاطر نشان کرد: برای رسیدن به اهدافمان در صنعت پتروشیمی نیازمند یک شبکه نوآوری منسجم هستیم و پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند به عنوان نهاد حمایتی و نظارتی در این موضوع ایفای نقش کند.

http://tejaratava.ir/?p=76752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.