• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

محصول شورای عالی شهرسازی و معماری رنگ و بویی از اسلامی بودن ندارد

  • کد خبر : 37935
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
محصول شورای عالی شهرسازی و معماری رنگ و بویی از اسلامی بودن ندارد

اراک – معاون امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: محصول شورای عالی شهرسازی و معماری و ضوابط و مقررات پروژه‌هایی است که به نظر می‌رسد هیچ رنگ و بویی از اسلامی بودن ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زندیه وکیلی عصر شنبه در اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به عنوان این همایش که موضوع شهرسازی و معماری و حکمت اسلامی است، باید گفت: در اسلام توصیه‌هایی مبنی بر ویژگی‌های یک مکان و آرمان شهر وجود دارد و بر رجحان شهرنشینی بر روستانشینی تاکید شده است.

وی ادامه داد: اسلام دین اجتماعی است و تاکید بر روابط اجتماعی و بر فعالیت محله، مسجد، همسایه دارد. به طوری که شهر پیامبر تا قبل از اسلام بسیار متفاوت بوده و بعد از اسلام بسیار پیشرفت کرده بود و نحوه‌ی اداره‌ی شهرها در آیات و روایات مشخص است.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: در اسلام تاکید بر محله محور بودن با مرکزیت مسجد وجود دارد. در پی ایجاد شهرسازی در تاریخ اسلام حکیمانی در مرکز ساختن شهر قرار داشتند، مانند شیخ بهایی در اصفهان. اصولاً بررسی دوره‌های تاریخی پس از اسلام برای ما یک منبع مهم به شمار می‌رود و مبانی نظری که از آن می‌توان برای ساختن معماری نوین اسلامی بهره برد.

زندیه وکیلی گفت: منبع آیات و روایات، دوره‌های تاریخی و مبانی نظری منابع اصلی ما در شهرسازی اسلامی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ۶ بند به اهمیت شهرسازی اسلامی و توجه به مبانی آن تأکید و اشاره کرده اند که باید در دانشگاه انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: اکنون محصول شورای عالی شهرسازی و معماری و ضوابط و مقررات پروژه‌هایی است که به نظر می‌رسد هیچ رنگ و بویی از اسلامی بودن نبرده است و ما نیاز داریم در ساخت خانه، ساختمان، در محله و سایر پروژه‌های عمومی به تدوین نظریه‌ها و مبانی حکیمانه روی بیاوریم و در ساختن ساختمان‌های مدرن و پسامدرن به بحث اشرافیت و نداشتن هیچ گونه مزاحمت برای همسایه‌ها توجه کنیم.

زندیه وکیلی بیان کرد: باید با توجه به مبانی فرهنگی ایرانی و اسلامی استانداردها تدوین شود، متأسفانه اکنون بنای ایرانی و اسلامی به طور انبوه وجود ندارد و فعلاً اکتفا به تک بناها در این حوزه می‌شود و این خلأ به طور جد احساس می‌شود که امیدواریم در آینده این شرایط رو به پیشرفت پیش رود و با تشکیل هیئت علمی این بحث را در مواجهه با سایر بخش‌های جامعه تنظیم و مقررات ساخت ساختمان را تدوین کرده و در این حوزه با نشریه و دستورالعمل به صورت عملی و راهکار جدی به سمت معماری ایرانی و اسلامی پیش برویم.

http://tejaratava.ir/?p=37935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.