• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

لزوم رویکرد جزیره ای و غیر جزیره ای در مناطق آزاد کشور

  • کد خبر : 77167
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
لزوم رویکرد جزیره ای و غیر جزیره ای در مناطق آزاد کشور
معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: در حوزه مناطق آزاد نیاز به نگاه جزیره ای و غیر جزیره ای است تا یک ماهیت خاص را به عنوان جزیره بپذیریم و نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشورکه پنجشنبه ۲۷ بهمن در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت تفکیک میان سرزمین اصلی و مناطق آزاد کشور در راستای حل مشکلات تاکید کرد.

سروش بر ضرورت شناسایی سند راهبردی و برنامه کلان هر منطقه اشاره داشت و گفت: با توجه به این که تعداد مناطق ویژه با ادله متعدد افزایش یافته است از این رو باید برای هر منطقه یک ماموریت مشخصی تعریف شود.

وی در ادامه سخنان خود بر نقش ارزشمند چنین نشست هایی با موضوعات مهم به ویژه راه اندازی بانک آفشور تاکید کرد و اظهار داشت: با برگزاری مرتب این جلسات می توانیم برای راه اندازی بانک آفشور با همکاری نهادهای موثر مانند بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی کارگروه هایی برای پیگیری این مهم تشکیل داد.

به گفته ابوذر سروش در حال حاضر این موضوعات به طور کامل جزیره ای بوده و در بانک مرکزی و یا میان فعالان اقتصادی تصمیماتی گرفته می شود که ساز و کار یکپارچه برای به اشتراک گذاشتن آرا در این زمینه وجود ندارد.

معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی در رابطه با تاسیس بانک فراساحلی و ارائه خدمات ویژه آن با نظارتی متفاوت تر از بانک عادی، افزود: در این حوزه باید نگاه غیر جزیره ای داشته باشیم و همه در ارتباط با مفهوم منطقه آزاد به صورت فراگیرنده و بانکداری فراساحلی نیز به صورت ویژه توجه شود.

ابوذر سروش با بیان این که بانکداری فراساحلی بانکداری کاملا ارزی است و دیپلماسی فعال اقتصادی در این خصوص از اهمیت ویژه برخوردار می باشد، گفت: بانک های آفشور با پول ملی فعالیت نمی کند بلکه از گردش های مالی بالایی برای کمک به تامین مالی و توسعه منطقه آزادی که مبنای تشکیل این موضوع هستند، برخوردارند.

وی در ادامه تصریح کرد: در تمام دنیا مهمترین موضوع بانک های فراساحلی؛ محرمانه بودن اطلاعات با آگاهی نهاد ناظر آن منطقه است تا افراد بتوانند سرمایه خود را به این بانک ها بسپارند.

معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی با بیان این که ابزارهای مالی مختلفی از جمله گواهی سپرده سرمایه گذاری برای پروژه ای خاص با نرخ متفاوت وجود دارد که بانک ها می توانند از آن استفاده کنند، افزود: مردم می توانند با سپرده گذاری در آن شریک و مستقیم وارد پروژه سودآور شوند که این مهم سبب ایجاد ارزش افزوده بسیاری می شود.

ابوذر سروش، بیان داشت: در برخی از نوآوری های مالی می توانیم به شرط همکاری مشترک از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کنیم به عنوان مثال می توان به رمز ارزها اشاره کرد که در بانک مرکزی نیز با عمده این ها مساله داریم ولی در یک چارچوب مشخص اگر مناطق آزاد هم کمک کنند می توان این ابزار را تا حدی به صورت آزمایشی در این مناطق استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع شرکت آب و برق کیش در شبکه بانکی به یک مشکل تبدیل شده است و بانک مرکزی به عنوان بانک متولی آمادگی دارد که این مشکل را با کمک منطقه آزاد حل کند.

http://tejaratava.ir/?p=77167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.