• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگهای باشد

  • کد خبر : 37952
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگهای باشد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان گفت: قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگهای باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دنیر امان گلدی‌یف معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان و هیأت همراه با حضور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و جمعی از معاونان وی دیدار و در مورد مباحث مختلف اقتصادی گفت‌وگو کرد.

قاسمی در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان گفت: جدا از مبحث ترانزیت، دو کشور می‌توانند در مواردی چون تجارت، سرمایه‌گذاری طرفین در دو کشور، کشاورزی و صادرات تجربه و دانش فنی و مهندسی ایران به قرقیزستان همکاری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قرقیزستان در مهرماه برگزار شد، لازم است یک تیم فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات گذشته و آماده‌سازی طرح‌ها و مصوبات برای کمیسیون مشترک بعدی تشکیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای همکاری دو کشور در زمینه ترانزیت گفت: امروز امکان ترانزیت ریلی از بندرعباس به قرقیزستان فراهم است و با استفاده از توافقات موجود با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، می‌توان این ظرفیت را گسترش داد.

وی افزود: همچنین توسعه ترانزیت جاده‌ای بین دو کشور نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. در زمینه حمل‌ونقل هوایی نیز امروز پروازهایی بین مشهد و پایتخت جمهوری قرقیزستان برقرار است که این پروازها نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

این وزیر دولت سیزدهم ادامه داد: قرقیزستان می‌تواند به کریدور انتقال کالاهای ایرانی به حوزه شانگهای و کشورهای شرقی تبدیل شود.

قاسمی با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری طرف قرقیزستانی در بندر شهید رجایی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران گفت: امکان حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصاد قرقیزستان از جمله صنعت و کشاورزی نیز وجود دارد.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد طرف قرقیزستانی برای تشکیل صندوق مشترک توسعه سرمایه‌گذاری میان دو کشور افزود: این پیشنهاد بسیار خوبی است که می‌تواند از امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصاد قرقیزستان و بالعکس حمایت و پشتیبانی کند. جمهوری اسلامی ایران حتماً از این پیشنهاد استقبال می‌کند. این صندوق می‌تواند باعث ایجاد کارخانجات مشترک و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها شده و زمینه خوبی برای همکاری‌های آینده دو کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرقیزستان ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که می‌تواند به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود، گفت: ایران نیز در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، لوازم خانگی و … از توانمدی‌های خوبی برخوردار است که قرقیزستان می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: تبادلات گردشگری نیز می‌تواند بین دو کشور به سرعت برقرار شود. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد یکی از مواردی که باید در دستور کار تیم فنی قرار بگیرد، موضوع روادید بین دو کشور است. امیدوارم در سفر و نشست آینده در این مورد نیز به نتایج خوبی برسیم.

قاسمی در انتها ضمن خوشامدگویی مجدد به هیأت قرقیزستانی گفت: در این نشست‌ها موضوعات مختلف مدنظر دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و زمینه را برای توافقاتی که منافع مردم دو کشور را تأمین می‌کند، فراهم خواهد کرد.

http://tejaratava.ir/?p=37952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.