• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

قرض‌الحسنه چه آثار مثبتی در نظام اقتصادی دارد؟

  • کد خبر : 49350
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
قرض‌الحسنه چه آثار مثبتی در نظام اقتصادی دارد؟

رادیو گفت‌وگو در برنامه «گفت‌وگو اقتصادی» با حضور سه تن از مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به موضوع «بررسی تأثیرات قرض‌الحسنه در نظام اقتصادی» پرداخت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «عیسی امامی» نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ابتدای سخنان خود در این برنامه با اشاره به نزول ۱۴ آیه در قرآن کریم با موضوع قرض‌الحسنه و اعتقادات دینی مردم ایران، قرض‌الحسنه را یک انتظار بجا از سوی جامعه اسلامی دانست و افزود: بدیهی است در طول عمر بیش از ۴۰ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی باید توجه بیشتری به موضوع قرض‌الحسنه در نظام بانکی کشور می‌شد.
وی در تشریح خط سیر ایجاد بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه در ایران به ارائه توضیحاتی پرداخت و ادامه داد: این مهم ابتدا در کنار سایر فعالیت‌های بانک‌ها پیش‌بینی شده بود و بانک مستقل و تخصصی برای آن وجود نداشت و همچنین عمدتاً صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی در مساجد و هیأت‌ها و گروه‌های صنفی که با ابتکار عمل مردمی اداره می‌‍شد و تحت نظر سیاست‌های پولی کشور نبود فعال شدند که یکی از مهم‌ترین معایب آن‌ها عدم تبعیت از بانک مرکزی و نبود نظارتی بر عملکرد این صندوق‌ها بود که این معایب با به کار بستن ساز‌وکارهایی در راستای ایجاد بانکداری اسلامی و بانک‌های تخصصی در امر قرض‌الحسنه مرتفع شد.

هدفگذاری ۳۰میلیون مشتری در آینده نزدیک
امامی با تصریح اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نظام بانکی کشور، مسئولیت حوزه بانکداری اسلامی و علی‌الخصوص موضوع قرض‌الحسنه را برعهده گرفته، بیان داشت: در ۲۲ آذر ۱۳۸۶ و با مشارکت ۱۰ بانک بزرگ کشور این بانک تخصصی قرض‌الحسنه تأسیس شد و در حال حاضر با ۵۳۰ شعبه و تعداد قابل توجهی باجه فعال در اقصی نقاط کشورفعالیت می‌کند.
نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: این بانک در مدت ۱۴ سال گذشته توانسته به ۱۲ میلیون مشتری خود ارائه خدمات کند و پیش‌بینی می‌شود با هدف‌گذاری‌های کنونی در سیاست‌های ابلاغی وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این آمار تا سال‌های آینده به ۳۰ میلیون نفر مشتری رسد.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا کنون بیش از یک میلیون و ۴۳۱هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۱۱ میلیون مشتری این بانک پرداخت شده است. به لطف خدا در حال حاضر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارای ۸۲۶ هزار میلیارد ریال منابع است که ۹۰ درصد این مبلغ در جهت اعطای تسهیلات قرض‌السحنه به مردم شریف ایران به کار برده‌ایم. ۱۰ درصد دیگر نیز سپرده قانونی بانک است و امید داریم در آینده نزدیک بتوانیم تبدیل به یکی از پنج بانک برتر ایران شویم.

رشد ۷۰درصدی منابع در طی ۵ سال
در ادامه این برنامه، «وحید اسکندری» مدیر شعب استان تهران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به عدم تبیین مزایای قرض‌الحسنه برای آحاد مردم، به عنوان یکی از مشکلاتی سیستم بانکداری کشور، افزود: همین موضوع سبب ورود مردم به شاخه‌های دیگر نظام مالی می‌شود که متأسفانه نتیجه آن مسائلی همچون رشد نقدینگی است که منتج به همان اتفاقاتی می‌شود که در سال‌های اخیر در کشور رخ داد.
وی همچنین در ادامه سخنان خود به رشد ۷۰ درصدی میانگین منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه طی ۵ سال اخیر اشاره کرد و آن را نشان از اقبال روز افزون مردم نسبت به این امر دانست.

عملکرد مطلوب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از منظر شاخص‌های عملکردی
دکتر «روح‌الله قاسمیان» مشاور مدیرعامل و رئیس اداره ‌کل روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز که به عنوان مهمان تلفنی در این برنامه حضور داشت، به تبیین جایگاه قرض‌الحسنه پرداخت و افزود: خوشبختانه معضلاتی که سیستم بانکداری در کشور از نظر مطالبات معوق یا دریافت جریمه دیرکرد از مردم که سبب ایجاد نگاه منفی در باور اجتماعی آن‌ها نسبت به نظام بانکی شده، در صندوق‌های قرض‌الحسنه و ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه وجود ندارد. همین امر سبب شده، این بانک‌ها علی‌رغم ماهیت قرض‌الحسنه بودن و عدم دریافت سود از مشتریان، به یکی از سودده‌ترین بانک‌های کشور تبدیل شوند.
وی با اشاره به قرار داشتن بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در رده‌های برتر شاخص‌های بانکی در بین بانک‌های کشور، علی‌رغم عمر بسیار کوتاه آن به نسبت برخی بانک‌های قدیمی کشور، اظهار داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این مدت توانسته، جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را کسب نماید که نشان از عملکرد موفق این بانک است و عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حاکی است نه تنها مقبولیت اجتماعی بسیار بالایی دارد، بلکه توانسته مقبولیت حاکمیتی و دولتی را هم کسب کند، به گونه‌ای که درجلسه اخیر رئیس جمهوری با مدیران نظام بانکی ایشان و همچنین رئیس کل بانک مرکزی، بر تقویت فعالیت‌های قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کشور تصریح کردند.

شفافیت در ارائه تسهیلات، نقطه قوت بانک‌های قرض‌الحسنه کشور
قاسمیان با انتقاد از عدم شفافیت در فرآیند ارائه تسهیلات در اغلب بانک های کشور که سبب به وجود آمدن سوء مدیریت ها و سوء استفاده‌هایی نیز شده است، اذغان کرد: خوش‌بختانه با توجه به شفافیت کامل روند ارائه تسهیلات و میزان تسهیلات اعطائی به یکایک مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ما به هیچ عنوان شاهد چنین نواقصی در این سیستم نیستیم و این نقطه قوتی برای بانک است.
مشاور مدیرعامل و رئیس اداره‌کل روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به معطوف بودن ارائه خدمات عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نیازهای اجتماعی کشور که سبب خاص شدن فعالیت‌های قرض‌الحسنه شده است، افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با وجود تمرکز بر ارائه تسهیلات خرد، همواره در جهت عدالت محوری و فقرزدایی از جامعه قدم برداشته و اگر همین رویکرد در دیگر بانک‌های کشور اجرا شود، ما شاهد این خواهیم بود که جامعه به سمت یکی از نکات اساسی حرکت می‌کند که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کردند. ایشان گفتند اقتصاد مردم‌محور باشد و در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی به توزیع عادلانه منابع برسیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر در بانک‌های قرض‌الحسنه ظرفیت حمایت از کسب‌وکارهای خرد وجود دارد و دولت می‌تواند بسیاری از برنامه‌های خود را در قالب بانک‌های قرض‌الحسنه، با توجه به سوابق بسیار خوبی که در عرصه اجتماعی، رفاه و ارائه خدمات به مردم دارد، اجرایی کند.

هدف‌گذاری بانک برای افزایش سرمایه بانک تا ۵۰هزار میلیارد ریال
در ادامه برنامه، امامی، با اشاره به پشتوانه قدرتمند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به دلیل سهامداری ۱۰ بانک بزرگ کشور از جمله بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه، صنعت و معدن و توسعه صادرات، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ابتدا با سرمایه اولیه ۱۵هزار میلیارد ریال سهامداران خود تأسیس شد و در این مدت توانست از محل سود انباشه، سرمایه خود را به ۲۵هزار میلیارد ریال برساند و هدفگذاری بعدی آن، با جلب نظر مجمع و اخذ مصوبه، افزایش سرمایه تا ۵۰ هزار میلیارد ریال است. همه این موارد در حالی است که این بانک با توجه به ماهیت فعالیت خود، هیچ گونه سودی شناسایی نمی‌کند و سودی هم از مشتریان خود نمی‌گیرد.

ارائه ۴ میلیون تسهیلات در جهت محرومیت‌زدایی
نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه ارائه خدمات این بانک در تمام گستره جغرافیای کشور و درمحروم‌ترین نقاط، جریان دارد، افزود: این بانک در جهت محرومیت‌زدایی و توزیع عادلانه منابع تفاهم‌نامه‌هایی با کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مسکن و دانشگاه آزاد منعقد کرده که تا کنون ماحصل آن ارائه ۴ میلیون تسهیلات در قالب این تفاهم‌نامه‌ها به ارزش بالغ بر ۲۲۷هزار میلیارد ریال بوده است.

پیشتازی در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین
وی در ادامه به تشریح پیشتازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیندهای ارائه خدمات پرداخت و گفت: این بانک در بحث ارائه بسیاری از خدمات نوین از جمله اولین بانک‌ها در کشور بوده که از این بین می‌توان به «افتتاح حساب آنلاین»، «احراز هویت آنلاین» با اتصال به سامانه استعلامات ثبت احوال کشور، «تسهیلات آنلاین» و حتی انجام «احراز هویت آنلاین سجام» اشاره کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با پیشبرد فرآیند حذف کاغذ از رویه کاری خود، دیگر برای انجام اموری همچون افتتاح حساب، کپی مدارک از مشتریان دریافت نمی‌کند و تنها با ارائه کارت ملی، همه فرآیندها به صورت الکترونیک طی خواهد شد.

حمایت از معیشت مردم و تولید ملی با طرح «کالاکارت»
امامی در خصوص حمایت از معیشت مردم و تولید ملی نیز به طرح «کالا کارت» اشاره کرد و افزود: در این طرح با ایجاد یک رابطه سه جانبه بین مصرف‌کننده، تولیدکننده یا توزیع کننده و بانک، ریسک فروش غیرنقدی برای تولیدکننده و توزیع‌کننده کم شده و از طرف دیگر خریدار ترغیب به خرید می‌شود و چرخ تولید ملی بیش از پیش به گردش درمی‌آید. تا کنون ۱۵۶هزار تسهیلات در قالب طرح کالاکارت به مشتریان ارائه شده است.
نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین تصریح کرد: رویه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر این است که در آِینده با سبقت گرفتن بیش از پیش درآمدهای بانک از هزینه‌ها، به دنبال کاهش نرخ کارمزد بانک از ۴ درصد، به مقادیر پایین‌تر باشد که امیدواریم در مدت کوتاهی شاهد این تحول باشیم.

امکان بهره‌مندی نیمی از مردم از تسهیلات بدون ضامن
مدیر شعب استان تهران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به سامانه «ضِمان» به عنوان سامانه اعتبارسنجی مشتریان، در خصوص برنامه بانک به منظور ارائه تسهیلات بدون ضامن گفت: با استفاده از این سامانه و سنجش توانایی مالی و اعتباری شخصی در سیستم بانکی کشور، ما نسبت به ارائه تسهیلات بدون ضامن به متقاضیان اقدام می‌کنیم. بر اساس این اعتبارسنجی حدود نیمی از مردم کشور می‌توانند از امکان دریافت تسهیلات بدون ضامن بهره‌مند شوند.
اسکندری با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌های پیش رو در زمینه بانکداری الکترونیک است، افزود: مشتریان ما با استفاده از اپلیکیشن همراه بانک خود می‌توانند همه مراودات مالی خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

برگزاری جشنواره ملی قرض‌الحسنه در سال ۱۴۰۱
مشاور مدیرعامل و رئیس اداره کل روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه مشتریان بانک‌های قرض‌الحسنه از خوش حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور هستند، افزود: این تعهد مشتریان در بازپرداخت تسهیلات خود، نمونه بسیار مناسبی از اعتقاد و اعتماد بانک‌های قرض‌الحسنه به مشتریان است. همین اعتماد متقابل می‌تواند سبب شود تا دولت برای پیاده‌سازی طرح‌های خود از جمله طرح مسکن ملی و… به عاملیت بانک‌های قرض‌الحسنه تکیه کند.
قاسمیان با تاکید بر لزوم شناخت بیش از پیش ظرفیت های بانک‌های قرض‌الحسنه به مردم، اضافه کرد: در همین راستا و برای نخستین بار جشنواره فرهنگی هنری ملی قرض‌الحسنه را طراحی کردیم که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ این جشنواره عملکرد بسیار خوبی را در بعد اجتماعی به نمایش خواهد گذاشت.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، پیشتاز در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی
نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در صحبت‌های خود گریزی به موضوع ارائه تسهیلات بدون ضامن زد و اعلام کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا کنون بیش از ۸۳هزار فقره تسهیلات بدون ضامن به ارزش بالغ بر ۱۶هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.
وی در خصوص پیشتازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، افزود: به عنوان مثال با انجام بررسی‌های دقیق، از محل وجه التزام، در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، این بانک اقدام به تهیه ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی مرتبط با این بیماری و اهدای آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرد.
امامی در همین راستا افزود: همچنین در راستای حمایت از سیاست‌های دولت، ۵۰۰ هزار خانه روستایی در سه استان محروم کشور را بیمه حوادث کرد و در موقعیت های دیگری نیز مانند ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم و مناطق سیل زده هم به وظیفه خود نیز به مردم عمل کردیم.
وی در سخنان خود گریزی به افتخارات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در عرصه‌های بین‌المللی زد و گفت: در این مدت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانست رتبه سوم میان بانک‌های جهان از منظر تطبیق با شریعت را از سوی مؤسسه بنکر دریافت کند و در حال حاضر نیز در این عرصه نامزد بررسی مجدد کسب رتبه هستیم.
امامی با ابراز امیدواری نسبت به استفتاء اخیر از مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) نسبت به موضوع وقف پول و جایز شمردن این امر، اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به این مهم واقفان را در امر خداپسندانه قرض‌الحسنه سهیم کنیم و با استفاده از این ظرفیت به نیازمندان کمک‌رسانی کنیم.

http://tejaratava.ir/?p=49350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.