• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست کاملا مسئولیت‌پذیر است

  • کد خبر : 70168
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست کاملا مسئولیت‌پذیر است

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل اداره محیط‌زیست استان اصفهان ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه گفت: طی سالیان متمادی که سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی فولاد مبارکه را مورد پایش قرار داده‌ایم، مشاهده می‌کنیم که این شرکت در این حوزه کاملا مسئولیت‌پذیر است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل اداره محیط‌زیست استان اصفهان، روز یکشنبه بیستم آذرماه سال جاری به همراه رؤسای اداره‌های محیط‌زیست شهرستان‌های مبارکه و لنجان و جمعی از کارشناسان این حوزه ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، با دستاوردها و پروژه‌های در دست اقدام این شرکت در حوزه محیط زیست آشنا شد.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در فولاد مبارکه گفت: طی سالیان متمادی که سرمایه‌گذاری‌ها و  فعالیت‌های زیست‌محیطی فولاد مبارکه را مورد پایش قرارداده‌ایم، مشاهده می‌کنیم که این شرکت در این حوزه کاملا مسئولیت‌پذیر است و به جرئت می‌توان گفت، تا سال ۱۴۰۴ که تمامی پروژه‌های زیست‌محیطی این شرکت به بار می‌نشیند، به الگویی موفق برای سایر صنایع کشور و در سطح جهان مطرح خواهد شد. 
مدیرکل اداره محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: بازدید از واحد تصفیه‌خانه پساب فولاد مبارکه و آگاهی بیش از پیش از اقدامات این شرکت در این زمینه گواه این است که فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در حوزه جمع‌آوری پساب‌های شهری مناطق همجوار انجام داده خوشبختانه هم اکنون بخش اعظمی از آب مورد نیاز خود را از محل تصفیه و بازچرخانی همین پساب‌ها تامین می‌کند که این دستاورد بسیار ارزشمند است.

برنامه‌ریزی برای بازدید دانشجویان و نخبگان کشور از دستاوردهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه با نگاه آموزشی
لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: گزارش‌ها و بازدیدها نشان می‌دهد در فولاد مبارکه اقدامات ارزشمندی در حوزه جمع آوری غبارهای ناشی از تولید و مدیریت پسماند صورت گرفته است که می‌توان در قالب بازدیدهای گسترده ای از فولاد مبارکه،  قشر دانشجو و نخبگان کشور را با این فعالیت‌ها آشنا کرد و آموزش داد.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه‌های یاد شده را به همه مدیران، کارکنان و ذینفعان این شرکت تبریک می‌گوئیم. بدون شک تفکر فولاد مبارکه برای نهادینه کردن بالاترین استانداردهای جهانی در خطوط تولید و تلاشی که موجب به بارنشستن این دستاوردها شده است، ارزشمند و قابل تقدیر است.

فولاد مبارکه الگویی برای سایر سازمان‌های کشور و غرب آسیا
لاهیجان‌زاده پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مکمل زیست‌محیطی در فولاد مبارکه را خوب توصیف و اضافه کرد: به نظر می‌رسد با تفکر و عزم زیست‌محیطی مدیریت شرکت در آینده‌ای نزدیک پروژه‌های باقی‌مانده هم به ثمر برسد و فولاد مبارکه در حوزه محیط‌زیست همچنان الگویی برای سایر سازمان‌های کشور و غرب آسیا باشد.

استفاده از پساب های شهری میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه را به شدت کاهش داده است
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کار بزرگی که فولاد مبارکه انجام داده است، ایجاد شبکه جمع‌آوری پساب‌های شهری و جلوگیری از وارد شدن آب‌های آلوده به محیط زیست است. این شرکت نه تنها با تصفیه و بازچرخانی این آب‌ها بخشی از آب مورد نیاز خود را تامین کرده است بلکه به پایداری محیط زیست هم کمک شایان توجهی نموده از این رو به سایر صنایع هم پیشنهاد می‌کنیم وارد این مقوله شوند و از فولاد مبارکه الگوبرداری کنند. چه بسا که در بسیاری از شهرهای کشور شبکه جمع‌آوری پساب و تصفیه‌خانه وجود ندارد و پساب‌ها متاسفانه به صورت خام و تصفیه نشده به محیط‌زیست وارد می‌شوند. نباید فراموش کرد این اقدام فولاد مبارکه میزان برداشت آب خام این شرکت را به شدت کاهش داده است و همان طور که تاکید شد، به حفظ محیط‌زیست، تامین آب صنعت و رعایت حقابه تالاب‌ها کمک می‌کند.

فولاد مبارکه در استفاده از انرژی خورشیدی هم پیش‌گام شده است
لاهیحان‌زاده از پروژه ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی و استفاده از انرژی‌های خورشیدی در تامین انرژی فولاد مبارکه استقبال کرد و گفت: در شرایطی که کشورهایی مانند ترکیه که با مساحتی کمتر از یک سوم کشور ما ۱۶ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و بادی تولید می‌کنند، متاسفانه ما هنور به ۹۰۰ مگاوات هم نرسیده‌ایم که خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه هم پیش‌گام شده است و امیدواریم سرآغاز خوبی برای کشور در این حوزه باشد.     

مدیرعامل فولاد مبارکه: بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت
محمد یاسر طیب نیار مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در جریان این بازدید ضمن ابراز خرسندی از حضور مدیر کل و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در حوزه حفاظت از محیط‌زیست شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.
به گفته مدیر عامل فولاد مبارکه، این شرکت طی یک برنامه جامع پنج ساله و در ادامه فعالیت‌های خود در این حوزه از جمله اجرای طرح پایش آنلاین که در دو فاز در حال اجرا شدن است و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است و بر اساس مدل تعالی EFQM 2020 در حوزه‌های مدیریت بر آب، جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، مدیریت انرژی، اقتصاد چرخشی، استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام داده است. به نحوی که در برخی از شاخص‌ها مانند مدیریت آب و انرژی و کنترل میزان غلظت انتشارات CO در حال حاضر مطابق و بعضا پائین‌تر از حد شاخص استانداردهای جهانی قرار دارد.

تبدیل شدن به صنعت سبز یک تکلیف اجتماعی و اخلاقی برای فولاد مبارکه
وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه رعایت موازین زیست‌محیطی را یک تکلیف اجتماعی و اخلاقی خود می‌داند و به عنوان مجموعه‌ای که در مدل‌ها و الگوهای مدیریتی سرآمد سایر سازمان‌های داخلی و بعضا بین‌المللی است الگو بودن و تبدیل شدن به صنعت سبز در حوزه محیط‌زیست را یکی از اهداف اصلی شرکت در دستور کار خود قرار داده است و هیچ‌گاه در حوزه محیط‌زیست به عنوان تکلیفی که از بیرون به شرکت تاکید شده باشد، برخورد نکرده است.

تاکید فولاد مبارکه بر توسعه پایدار
به گفته طیب‌نیا حداقل ۵ هزار شرکت بزرگ و کوچک یا در حوزه تامین فولاد مبارکه فعالیت می‌کنند یا به نوعی از محصولات میانی فولاد مبارکه در تولید محصولات نهایی خود بهره‌مند می شوند؛ همچنین این شرکت برای حدود ۳۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در بالا و پائین‌دست فولاد مبارکه فرصت شغلی ایجاد کرده و چندین میلیون نفر در خانواده‌ها معاش خود را از طریق چرخه فولاد مبارکه تامین می‌کنند، با این حال مدیریت شرکت بر این باور است که وقتی این فرایند ارزشمند است که نگاه توسعه پایدار در آن حاکم باشد که خوشبختانه فولاد مبارکه بر این اصل تاکید دارد.
 وی با بیان این که بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه در فولاد مبارکه تعریف و در حال اجرا شدن است ادامه داد: به واسطه شروع همین پروژه‌های جدید حدود ۵۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شده و به محض به بار نشستن این پروژه‌ها قطعاً تعداد بیشتری از جوانان در شرکت مشغول فعالیت خواهند شد و فولاد مبارکه نگاه ارزش آفرینی در کشور را با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی لحاظ کرده و خواهد کرد.

مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان با نگاه ملی
طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود از سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در طرح انتقال آب دریای عمان به استان به عنوان یکی دیگر از اقدامات شاخص فولاد مبارکه در حوزه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست یاد و تصریح کرد: فولاد مبارکه با نگاه ملی در این پروژه ورود کرده و بر این باور است که همان طور که شرکت نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور دارد، به همان نسبت باید نقش محوری و الگو بودن در سایر زمینه‌ها از جمله مسئولیت اجتماعی را هم داشته باشد. 

تأمین برق فولاد مبارکه و کمک به شبکه برق سراسری با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 
طیب‌نیا با اشاره به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: احداث این نیروگاه با راندمان بالا نه تنها برای تأمین برق مورد نیاز شرکت، بلکه برای کمک به شبکه برق سراسری نیز سودمند خواهد بود از این رو انتظار می‌رود سازمان‌های مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست به مدد تولید بیایند ضمن این که فولاد مبارکه هم خود را متعهد به رعایت الزامات زیست‌محیطی و استانداردهای این حوزه می‌داند و این آمادگی را دارد که با به‌کارگیری راهبردهای کارشناسان حفاظت محیط‌زیست همچنان در تولید و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی پیشران باشد.

آمادگی فولاد مبارکه برای توسعه پژوهش‌ها و استخراج مواد معدنی کشور
طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه به ناچار برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز خود به حوزه معدن و اکتشافات معدنی هم ورود کرده است و این آمادگی را دارد که با همکاری کارشناسان محیط‌زیست کارهای مطالعاتی و اکتشافی خود را با رعایت تمامی ملاحظات این حوزه پیش ببرد و صرف نظر از تأمین سنگ آهن مورد نیاز خود به انجام مطالعات اولیه و توسعه پژوهش‌ها و استخراج مواد معدنی کشور کمک کند.    

http://tejaratava.ir/?p=70168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.