• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

فولاد مبارکه، دلگرمی بزرگ دانش‌بنیان‌ها

  • کد خبر : 73453
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
فولاد مبارکه، دلگرمی بزرگ دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: یکی از اهداف ما حمایت از شرکت های دانش‌بنیان، رسیدن به حداکثر سود در زنجیره فولاد است؛ به طوری که از ابزارهای نوین در جهت کاهش هزینه‌ها و توسعه کیفی و کمی محصولات بهره‌مند شویم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از معدن مدیا، گروه فولاد مبارکه اصفهان در دوره مدیریت جدید خود ۵ رویکرد اصلی را پیشران تحقق اهداف خود قرار داده است؛ یکی از این رویکردها نگاه جدی به حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین است.

نام‌گذاری امسال به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، سبب شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ، ذره‌بین دانش‌بنیان‌بودن را به سمت فعالیت‌های کلیدی مجموعه‌ی خود بچرخانند و از این منظر نیز توجه ویژه‌ای به ساختار بنگاه خود داشته باشند و در صورت لزوم جهت‌گیری نوینی را اتخاذ کنند.

طی سال‌های گذشته و با پررنگ‌شدن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری‌محور و نوآور در زمین بازی اقتصاد جهانی، بازیگران عرصه بخش معدن و صنایع معدنی در ایران نیز ضرورت تجهیز تقریباً تمامی فعالیت‌های کلیدی سازمان خود به سلاح دانش و فناوری را جدی‌تر از قبل لمس کردند و در مسیر عملیاتی‌کردن آن قرار گرفتند.

این روزها تقریباً غیرممکن است در جلسه‌ای، همایشی و برنامه‌ای حاضر شوی و عباراتی از قبیل تحول دیجیتال، اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ به گوشت نخورد؛ معمولاً و نه همیشه، سنگ بنای استارت‌آپ‌ها از جنس «دانش» و تکنولوژی است و اقتصاد دیجیتال اصولاً بدون بهره‌گیری از دانش معنایی ندارد و بر اقتصاد دانش‌بنیان متکی است؛ هرچند که همواره تاکید می‌شود که قدم اول در مسیر تحول دیجیتال، ایجاد یک فرهنگ سازمانی و نگرش درست نسبت به چگونگی بهره‌گیری از ابزار تکنولوژی است. مفهوم تحول دیجیتال که از انقلاب صنعتی چهارم زاده شده است، علاوه بر به کارگیری دانش در تولید کالا و خدمات، بر مفاهیم رهبری شایسته و نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار نیز تاکید دارد.

یکی از اهداف تحول دیجیتال یک‌پارچگی سازمانی است و قرار است ماحصل این تحول، بسان خون جاری در رگ‌های یک سیستم، یک‌پارچگی و هماهنگی تمام اعضا را به ارمغان آورد؛ نمی‌توانیم رگ‌های عضوی از یک سیستم را مسدود و از جریان خون در آن جلوگیری کنیم و انتظار داشته باشیم که آن عضو و نیز کل سیستم به درستی کار کند.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، به درستی به نقش صنایع بزرگ و مادر در این زیست‌بوم اشاره کرد و گفت: نگاهِ ما فراتر از حمایت عادی از شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ مجموعه فولاد مبارکه در قدم اول باید خودش دانش‌بنیان شود.

در رویکردِ دانش‌بنیان مبنا میزان دستیابی به منابع تجدیدناپذیر نیست، بلکه اتکا به قدرت دانش است که دچار استهلاک نشده و به طور مداوم قابلیت به‌روزرسانی و نوشدن دارد؛ و نهایت این بهره‌گیری از دانش در دنیای کنونی، در اقتصاد دیجیتال رونمایی می‌شود. ما نمی‌توانیم از تحول دیجیتال حرف بزنیم و قدم‌های پیشین آن را برنداشته باشیم.

طیب‌نیا ادامه داد: یکی از اهداف ما حمایت از شرکت های دانش‌بنیان، رسیدن به حداکثر سود در زنجیره فولاد است؛ به طوری که از ابزارهای نوین در جهت کاهش هزینه‌ها و توسعه کیفی و کمی محصولات بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به این که اکنون هدف از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی فقط جلوگیری از خروج ارز از کشور نیست، با تاکید بر رویکرد حمایتی فولاد مبارکه، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر توانایی زیادی برای ارزآوری دارند و ما باید از این شرکت‌ها در مسیر تجاری‌سازی محصولات باکیفیت‌شان که قابلیت رقابت در عرصه بین‌المللی را دارد، حمایت کنیم.

طیب‌نیا ادامه داد: یکی از رسالت‌های فولاد مبارکه در این مسیر این است که نگذارد این شرکت‌ها که گاهی کوچک و نوپا هستند، از به ثمر نشستن تلاششان ناامید شوند؛ تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان یک حوزه تخصصی‌ست و ممکن است هر شرکتی این تخصص را نداشته باشد و این مسئله نباید باعث توقف حرکت و ناامیدی مختصصین جوان ما شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان بیان کرد: نگاه ما در مجموعه، صرفاً کسب سود بیشتر نیست؛ بلکه این هدف مهم را در کنار رویکردهای دیگر نظیر توسعه سرمایه‌های انسانی و حفظ کرامت کارکنان، توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی و رسیدن به صنعت سبز و در واقع از مسیر توسعه پایدار، دنبال می‌کنیم.

http://tejaratava.ir/?p=73453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.