• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

فراهانی مدیر روابط‌‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد:منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عسلویه معدنی کشور تبدیل می‌شود

  • کد خبر : 66465
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
فراهانی مدیر روابط‌‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد:منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عسلویه معدنی کشور تبدیل می‌شود
منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان قطب بزرگ صنعتی – معدنی کشور در جنوب استان فارس و در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت‌وگاز و معادن غنی (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.


به گزارش تجارت آوا ، این کانون صنعتی با مساحت حدود ۸۵۰۰ هکتار از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) است و در اسناد ملی و آمایش سرزمینی از جایگاه بارز و برجسته‌ای برای توسعه صنعتی کشور و تحقق جهش تولید محسوب می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد با هدف انتقال دانش‌فنی، جلوگیری از خام‌فروشی و خلق ارزش‌افزوده عظیم، جذب سرمایه‌های داخلی‌وخارجی، افزایش توان صادراتی و تامین کالاهای‌اساسی و باکیفیت از طریق توسعه صنایع مادر و تکمیل زنجیره صنایع‌معدنی و تحقق اشتغال پایدار و رفع محرومیت مناطق پیرامونی ایجاد شده است.

در همین راستا حامد فراهانی مدیر روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس ۲۰۲۲ در خصوص آخرین وضعیت این منطقه گفت: بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد قرار دارد. در واقع کل میزان تولید آلومینیوم المهدی و آلومینیوم جاجرم و سایر کارخانه‌های آلومینیوم کشور در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است؛ این در حالی است که کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) در فاز اول به تنهایی سالانه ۳۰۰ هزار تن تولید دارد و با اجرا شدن فاز ۲ و ۳ ظرفیت تولید این مجموعه به یک میلیون تن در سال می‌رسد.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای تاسیس این شرکت با بیان اینکه طرح اولیه سالکو با مبلغ ١.٢ میلیارد دلار از طریق فاینانس چینی انجام شده است، گفت: ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری شرکت سالکو توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ۴۹ درصد هم توسط سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) صورت گرفته است.
فراهانی در ادامه در خصوص تامین ماده اولیه مورد نیاز سالکو گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ تامین مواد اولیه وجود ندارد و ماده اولیه مورد نیاز این کارخانه از طریق واردات تامین می‌شود.

وی همچنین در خصوص نوسانات نرخ ارز و بحث تحریم‌ها نیز گفت: نوسنات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌ها همیشه وجود داشته و دارد، اما خوشبختانه تاکنون تاثیر زیادی در روند تولید مجموعه نداشته است.

مدیر‌ روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه صنعت مادر و صنعت معدنی این مجموعه آلومینیوم جنوب (سالکو) محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قصد داریم با اجرای طرحی صنایع پائین‌دستی صنعت آلومینیوم را در این منطقه راه‌اندازی کنیم که در همین راستا منطقه‌ای هم برای این طرح اختصاص داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: قصد داریم منطقه‌ای تحت‌عنوان «آلوم‌شهر» را در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد کنیم؛ با این هدف که صنایع پائین‌دستی آلومینیوم و واحدهای فرآوری در این منطقه فعال باشند و شمش به صورت مذاب تحویل و سپس به خط تولید انتقال داده شود و به این صورت زنجیره تولید تشکیل شود که در آن صورت مزیت چشمگیری برای منطقه محسوب خواهد شد.
فراهانی در خصوص ویژگی‌ها و مزایای ایجاد این شهرک چنین توضیح داد: یکی از مزیت‌ها و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پائین‌دستی آلومینیوم و احداث شهرک «آلوم‌شهر»؛ ساخت قطعات و محصولات نیمه‌ساخته صنعت آلومینیوم در مجاورت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) است؛ به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران در این بخش می‌توانند از آلومینیوم تولیدی این شرکت به صورت مذاب به عنوان ماده اولیه استفاده کنند.

وی همچنین به مشوق‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌های زیرساختی در این منطقه اشاره کرد و گفت: مشوق‌های قابل‌توجهی نظیر معافیت‌‌های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه‌گذاری بهتر خارج از بروکراسی اداری از مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی است؛ به‌ گونه‌‌ای که ارتباط با دریا، اسکله‌اختصاصی در پارسیان، وجود شاهراه ارتباطی با مرکز سه استان جنوبی کشور و همچنین فرودگاه بین‌المللی لامرد از مزیت‌های متفاوت منطقه ویژه اقتصادی لامرد به شمار می‌رود.

فراهانی همچنین به سفر مقامات کشوری طی هفته‌های اخیر به منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌و نائب‌رئیس اول مجلس‌شورای‌اسلامی و وزیر صمت و سایر مقامات کشوری پیرامون اختصاص خوراک به منطقه ویژه اقتصادی لامرد مذاکرات و پیگیری‌هایی صورت گرفت که البته هنوز اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا سرمایه‌گذاری‌هایی هم در حوزه پتروشیمی در این منطقه صورت گرفته است. به عنوان مثال در حال حاضر ۳ پروژه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد سرمایه‌گذاری شده است که ۲ مورد از آنها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و یک مورد هم توسط بخش خصوصی انجام شده است.

مدیر روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در ادامه به طرح‌های توسعه این منطقه اشاره کرد و گفت: در طرح‌های مدون شده‌ای که برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مدنظر داشتیم؛ نگاه مجموعه به توسعه زیرساخت‌ها معطوف بود. در واقع قصد داشتیم در ابتدا توسعه زیرساخت‌ها را بهبود ببخشیم و سپس اقدام به جذب سرمایه‌گذار کنیم که در همین راستا کارهای بزرگ و قابل‌توجهی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی پیش‌بینی کرده بودیم، گفت: در حوزه زیرساخت کارهای اجرایی و توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف آب، برق، گاز، حمل‌ونقل، جاده‌سازی و … انجام شد که تاکنون نزدیک به ۵ هزار میلیاردتومان (۵۰ درصد از طرح) آن محقق شده و کارهای اجرایی آن آغاز شده است و پروژه‌ها پیشرفت خوب و چشمگیری داشته‌اند که امیدواریم تا پایان سال‌جاری به اهداف مدنظر در حوزه زیرساختی برسیم.

http://tejaratava.ir/?p=66465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.