• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

عملیاتی کردن ظرفیت های تامین مالی بانک مسکن

  • کد خبر : 42709
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
عملیاتی کردن ظرفیت های تامین مالی بانک مسکن

یک پژوهشگر اقتصادی از دولت خواست با طراحی سیاست‌ها و مشوق‌ها به مدیران بانک کمک کند تا ظرفیت‌های تامین مالی بانک مسکن در این حوزه عملیاتی شود.

«حسین عسگری»، پژوهشگر اقتصادی با اشاره به نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد بخش ساختمان کماکان یک بخش جذاب برای خانوارهای ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه این نوع رویکرد موجب شده بخش ساختمان شهری در ایران به جای تامین سرپناه خانوار، تبدیل به عرصه سوداگری شود، گفت: احتمال تشدید این پدیده در آینده نزدیک وجود دارد و این مساله جدا از عوارض مخرب بر اقتصاد کلان، رفاه خانوار را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

عسگری با تاکید بر اینکه در اقتصاد ایران سازوکارهای مناسب و کافی برای تامین مالی مسکن خانوار وجود ندارد به دولت جدید پیشنهاد داد زمینه توسعه بازار رهنی مسکن و فراهم کردن ابزارهایی مانند اوراق رهنی را بیش از گذشته فراهم کند.

وی با اشاره به توانایی‌های بانک مسکن در این حوزه گفت: بانک مسکن به پشتوانه‌ پرونده‌های تسهیلاتی خود امکان مناسبی برای انتشار اوراق رهنی و تامین مالی مسکن دارد اما ملاحظات اجرایی این بانک در حوزه‌هایی نظیر نرخ سود انتظاری در بازار، دوره سررسید و…باید برطرف شود.

به گفته این پژوهشگر اگر دستگاه سیاست‌گذار مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بستر مناسب را در حوزه قواعد برای بانک مسکن فراهم کنند این بانک به اعتبار این ظرفیت تسهیلاتی پرداختی امکان مناسبی در تامین مالی مجددا بخش مسکن دارد.

این دانش آموخته مدیریت مالی با اشاره به طرح ملی جهش مسکن از دولت سیزدهم خواست از نواقص طرح مسکن مهر کسب تجربه کند تا بتواند برنامه‌ای موثر و کارآ برای تامین مسکن انبوه و ارزان برای اقشار مختلف اجرا کند.

او به دولت پیشنهاد داد در طرح تامین مالی جهش مسکن به دو حوزه طراحی نظام تامین اعتباری، ساخت و تولید مسکن توجه شود.

از دید وی دولت با زمینه‌سازی و بستر مناسب باید امکانی فراهم کند که رکن اصلی نظام اعتباری مسکن متکی بر انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات مسکن از سوی نظام بانکی باشد.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: ممکن است در این مسیر لازم باشد یارانه سود توسط دولت پرداخت شود. دولت با پیش بینی بودجه می‌تواند منابع را فراهم کند و در مقابل بانک‌ها نیز با خیال آسوده دست به تامین مالی می‌زنند.

عسگری با یادآوری اینکه هزینه تمام شده مسکن در ایران بالا و دوره ساخت طولانی و فناوری‌ها پایین است، اظهار کرد: این موضوع، سودآوری و بازده تولید را پایین آورده و هزینه تمام شده را برای خانوار بالا برده است.

وی پیشنهاد داد: در طرح جهش مسکن خوب است دولت در ابتدا از پیمانکاران بزرگ فراملیتی استفاده کند و در کنار آن زمینه تشکیل شرکت‌های بزرگ داخلی فراهم شود.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد از دولت جدید خواست در این دوره بین حوزه ساخت مسکن و شرکت‌های دانش بنیان ارتباط برقرار کند تا فناوری وارد حوزه ساخت و ساز شود.

عسگری در پایان نیز پیشنهاد داد که در دوره جدید می‌توان به تفکیک سیاست‌های مختلف در حوزه مسکن نیز فکر کرد و متناسب با آن نظام تامین مالی طراحی کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که منظور از تفکیک حوزه‌ها در پیشنهاد ارائه شده چیست، گفت: دولت لازم است طرح‌های انبوه‌سازی و حمایتی را در کنار هم در نظر بگیرد در این چارچوب سیاست‌های حمایتی، از قبیل پرداخت تسهیلات صرفا بر حمایت از سرمایه‌گذاری در نوسازی بافت‌های فرسوده و شهرک‌های جدید باشد.

http://tejaratava.ir/?p=42709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.